Európa spúšťa nový program Green NCAP. Cieľom je posudzovať „čistotu“ áut nezávisle na meraniach, ktoré uskutočňujú samotní výrobcovia áut. Nové konzorcium tvoria európske vlády, motoristické kluby, spotrebiteľské organizácie aj niektoré európske univerzity. Spoločne vyvinuli metodiku, ktorá chce odhaliť disproporcie medzi deklarovanými parametrami automobilky a skutočnosťou. Hodnotiť sa budú dve kritériá – takzvaný index čistoty emisií, teda objem škodlivých látok vo výfukových plynoch, a index energetickej efektivity, ktorý je ekvivalentom spotreby paliva, či elektrickej energie.
Vozidlá budú môcť získať maximálne päť zelených hviezdičiek. V takomto prípade budú však musieť mať dobré výsledky v oboch disciplínach. Nestačí mať excelentné hodnotenie v jednej z nich a v druhej zaostávať. Neskôr sa kritériá sprísnia. Hodnotiť sa bude totiž nielen čistota samotnej prevádzky, ale celý životný cyklus vozidla od energie spotrebovanej pri jeho výrobe až po recykláciu. No už prvé nastavenie metodiky dá výrobcom áut poriadne zabrať. V historicky prvom kole totiž z dvanástich nových modelov získali plný počet hviezdičiek len dve – aj to elektromobily. Čiže v súčasnosti stále okrajový segment európskeho trhu.
Víťazmi sú BMW i3 pred Hyundaiom Ioniq Electric. Autá so spaľovacími motormi to budú mať extrémne ťažké. Najúspešnejší z nich bol VW up! 1,0 GTi s preplňovaným 3-valcom. No stačilo to len na štyri hviezdičky, hoci spĺňa s predstihom emisnú normu Euro 6d-Temp, čo znamená aj prítomnosť časticového filtra. Ostatné modely na tom boli ešte horšie, hoci sú tiež v kategórii 6d-Temp. Po tri hviezdičky si zaknihovalo naftové BMW X1 18d a benzínový Mercedes-Benz A200. Ford Fiesta 1,0 EcoBoost stačil len na dve hviezdičky pre vysokú spotrebu. S odretými ušami prešli testom s jednou hviezdičkou dieselové Audi A7, benzínové Subaru Outback a benzínové Volvo XC40. Dôvod? Opäť vysoká konzumácia paliva.
Takže je len logické, že modely s nižšou emisnou normou (Euro 6b), nemali v „zelenom“ teste žiadnu šancu. Týka sa to Fiatu Panda 0,9 TwinAir, Fordu Fiesta 1,0 EcoBoost aj VW Golf 1,6 TDI. Nestačili ani na jednu hviezdičku. Malá Panda so svojím dvojvalcom mala v oblasti emisií dokonca nulové hodnotenie. Pritom ešte pred pár rokmi tlačila Európska únia na výrobcov metodikou merania spotreby a emisií (NEDC), pri ktorej sa ukazoval downsizing ako tá najsprávnejšia cesta. Dnes je, ako sa zdá, znižovanie objemu motorov na čiernej listine. Panda je toho asi najlepším príkladom.
„Dlhé roky bol podstatný rozdiel medzi spôsobom, akým sa autá správajú pri testoch a spôsobom, akým sa chovajú na ceste. Zákazníci často nedosiahli spotrebu, ktorá im bola sľubovaná, a museli si za rozdiel zaplatiť. Momentálne sa legislatíva stále sprísňuje, no spotrebiteľské testovanie môže ísť ešte ďalej. Môže vyvinúť tlak na výrobcov, aby sa snažili poraziť konkurenciu zlepšovaním spotreby a emisií. Sme si istí, že ich odpoveď na výzvu bude prospešná pre zákazníkov, ale aj životné prostredie," povedal predseda organizácie Green NCAP Pierre Castaing. Paradoxom je, že všetky testy budú prebiehať opäť v laboratóriu, teda nie na ceste.
Energetické hodnotenie Green NCAP
Model | Pohon | Hviezdičky | Index čistoty | Index efektivity |
---|---|---|---|---|
BMW i3 | EV | 5 | 10,0/10 | 8,5/10 |
Hyundai Ioniq | EV | 5 | 9,2/10 | 6,7/10 |
VW Up! GTI | Benzín | 4 | 9,2/10 | 6,7/10 |
BMW X1 18d 4×2 | Nafta | 3 | 9,4/10 | 5,8/10 |
Mercedes-Benz A-Class A200 | Benzín | 3 | 9,4/10 | 5,2/10 |
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 6d-Temp | Benzín | 2 | 8,0/10 | 4,4/10 |
Audi A7 Sportback 50 TDI 4×4 AT | Nafta | 1 | 7,3/10 | 2,5/10 |
Subaru Outback 2,5i 4×4 CVT | Benzín | 1 | 6,5/10 | 1,8/10 |
Volvo XC40 2,0 T5 4×4 AT | Benzín | 1 | 6,8/10 | 2,3/10 |
Fiat Panda 0,9 TwinAir | Benzín | 0 | 0,0/10 | 6,0/10 |
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 6b | Benzín | 0 | 1,1/10 | 6,6/10 |
VW Golf 1,6 TDI | Nafta | 0 | 3,1/10 | 6,7/10 |