Tento rok sa v Bruseli príliš nesnažia. Je polovica apríla a z laboratórií Euro NCAP prišli zatiaľ výsledky nárazových skúšok len piatich nových modelov. Vo februári to boli tri a v druhom kole, ktoré zverejnilo bezpečnostné konzorcium pred pár dňami, tu máme dva. Aspoň že zničujúce skúšky absolvovali zástupcovia momentálne najžiadanejšej triedy SUV – Citroën C5 Aircross a novučičký Range Rover Evoque. Výsledky nepriniesli žiadne veľké prekvapenia. Citroën však doplatil na neúplnú bezpečnostnú výbavu. Má síce autonómne brzdy aj monitoring jazdných prúdov, ale detekcia cyklistov je u neho za príplatok. Preto tu máme dvojité hodnotenie.
Výsledky Euro NCAP (apríl 2019)
Model | Hviezdičky | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy |
---|---|---|---|---|---|
Citroën C5 Aircross | 4 | 87 % | 86 % | 58 % | 75 % |
Citroën C5 Aircross (Safety Pack) | 5 | 89 % | 86 % | 67 % | 82 % |
Range Rover Evoque | 5 | 94 % | 87 % | 72 % | 73 % |
Francúzske SUV získalo bez tohto systému štyri hviezdičky. Za ochranu dospelých má 87 %. Pri čelnom náraze so 40-percentným prekrytím bola mierne ohrozená pravá noha vodiča. Pri náraze celou prednou časťou ukázal Aircross slabiny pri ochrane hlavy spolujazdca. Bola medzná. Podobne to bolo pri ochrane hrudníka vodiča pri náraze na stĺp. Za ochranu detí dostalo francúzske SUV 86 %. Väčšina percent išla dole z dôvodu slabej ochrany krku 10-ročného dieťaťa. Väčšie problémy však robili Aircrossu chodci, za ktorých získal len 58 %. Tradične z dôvodu príliš pevnej zóny v oblasti predných stĺpikov. Za asistenčné systémy si C5 Aircross vyslúžil 75 %.
Práve hodnotenie tejto kategórie bez prítomnosti detekcie cyklistov malo za následok strhnutie jednej hviezdičky. Ak si však za tento prvok aktívnej bezpečnosti priplatíte, okamžite sa zdvihne hodnotenie ochrany dospelých na 89 %, chodcov na 67 % a asistenčných systémov na 82 %. A to už stačí na zisk plného počtu hviezd. V Britskom Land Roveri preto nenechali nič na náhodu. Nový Evoque je vybavený v sérii autonómnymi brzdami s detekciou chodcov aj cyklistov, monitoringom jazdných prúdov aj aktívnou prednou kapotou s airbagom, ktorý sa rozvinie v oblasti čelného okna.
Potom neprekvapí, že Evoque nemal prakticky slabé miesto. Za dospelých dostal 94, za deti 87, za chodcov 72 a za asistenčné systémy 73 %. Päť hviezdičiek mu tak uniknúť nemohlo.