Sú petrolejárske spoločnosti pripravené na prechod k benzínu E10?
Nemáme žiadne prechodné obdobie. Jednoducho, od 1. januára musí byť podľa novely zákona nové palivo E10 na čerpacích staniciach. Ubezpečujem vás, že momentálne prebieha v našich členských spoločnostiach živá diskusia. Tu nejde len o to, prísť s novým benzínom. Vyžaduje si to veľkú technickú podporu. Upravené musia byť napríklad čerpacie stanice. Zavedenie benzínu E10 vyvolá aj nutnosť označiť výdajné stojany a pištole, ktoré budú používané na predaj tohto paliva. Spoločnosti sa s tým budú musieť vyrovnať.
VIDEO: Týka sa to aj vašeho auta? Kompletný zoznam áut, ktoré poškodí nový benzín E10 si môžete pozrieť vo videu TV Pravda.
Znamená to, že pôvodný benzín E5 z čerpacích staníc úplne zmizne?
S vysokou pravdepodobnosťou, podľa informácií, ktoré mám, sa väčšina členských spoločností rozhodla ponúkať okrem nového benzínu v kvalite E10 naďalej aj benzín E5. Spoločnosti chcú dať zákazníkom na výber a vyjsť v ústrety tým motoristom, ktorí majú staršie vozidlá, alebo chcú E5 používať naďalej. Nie je však vylúčené, že sa s tým budú spájať sankcie.
Premietnu sa zvýšené náklady či prípadné pokuty do ceny?
Je na každej spoločnosti, ako prehodnotí svoju cenovú politiku. Členovia SAPPO sa k plneniu legislatívy prihlásili a okrem nich je tu aj veľa ďalších subjektov, takže k celkovej cenovej politike sa vyjadriť nemôžem. Ale viete – už dnes, ak tankujete napríklad prémiové palivo, je drahšie ako bežné, pretože je v ňom viac a kvalitnejších aditív. Myslím si však, že zavedením benzínu v kvalite E10 sa sektor výrobcov fosílnych palív aj biopalív prihlásil k zodpovednosti voči životnému prostrediu.
V Nemecku sa benzín E10 príliš neuchytil. Pretrváva voči nemu nedôvera.
Nedôvera je prirodzená, a preto Európska asociácia automobilových výrobcov vydala zoznam vozidiel, ktoré nesmú benzín E10 tankovať. V tomto zozname si môžu motoristi overiť, či je možné v ich vozidlách použiť benzín E10 alebo nie. Slovensko so starším parkom vozidiel, ako je európsky priemer, by mohlo mať s benzínom E10 problém, preto by sme chceli zachovať na čerpacích staniciach aj kvalitu E5.
Veríte, že nové palivo E10 prispeje k spomaleniu klimatických zmien?
Určitý prínos k zníženiu tvorby emisií CO2 tu je. Nová legislatíva je v súlade so stratégiou EÚ o znižovaní uhlíkovej stopy v segmente dopravy, ku ktorej sa Slovensko hlási. Krajina musí splniť svoje záväzky, inak jej hrozia sankcie. Všetky zmeny vedú k tomu, aby cieľ zníženia emisií skleníkových plynov o 6 % v sektore dopravy bolo možné v roku 2020 splniť, prípadne, aby sa dosiahnutá úspora k tomuto cieľu čo najviac priblížila.