Väčšina vodičov rada ušetrí každé euro za servis svojho auta. Ak sa navyše majiteľ cíti dostatočne zručný, môže sa domnievať, že si doma dokáže opraviť všetko sám. Niekedy tento prístup funguje, inokedy zase nie. Experti zo siete autoservisov ProfiAuto pripravili zoznam „vychytávok“, ktoré museli vo svojich servisoch následne opraviť po domácich majstroch.
Vypínač na palubnej doske
Kombinované spínače sú jedným z prvkov v aute, ktoré nie je možné jednoducho opraviť. Tieto nenápadné súčiastky sú totiž zodpovedné za riadenie jednotlivých elektrických zariadení. V prípade nefunkčnosti jednej časti spínača je nutné vymeniť celú súčiastku. „Raz k nám do autoservisu prišlo auto, ktoré malo namiesto spínača obyčajný vypínač zo schodiska. Toto riešenie nielen že nevyzerá dobre, nie je praktické, ale čo je horšie, je nebezpečné a nezákonné,“ hovorí Lukáš Czauderna, poradca pre rozvoj autoservisov ProfiAuto. Súčiastky, ktoré do auta nepatria, môžu spôsobiť zranenie. Auto navyše neprejde cez STK.
Sýtená voda namiesto chladiacej kvapaliny
Do jedného z autoservisov siete ProfiAuto prišiel vodič, ktorý namiesto chladiacej kvapaliny použil sýtenú vodu, čím ale poškodil vodné čerpadlo. Mechanici museli túto poruchu riešiť rozobratím celého zariadenia. Nápoje sýtené oxidom uhličitým obsahujú kyselinu fosforečnú a kyselinu citrónovú, takže niekedy pracujú ako odstraňovače vodného kameňa, čo ale pri autách neplatí.
Drevená lišta podopierajúca okno
Najčastejšou poruchou okien je nefunkčné sťahovanie. Ak je mechanika sťahovania okien poškodená, jediným správnym riešením je jej výmena. V prípade, že táto porucha nastane na ceste a okno ostane otvorené, musíte odstráneniť obloženie dverí, manuálne vysunúť sklo a niečím ho podopretie. „Jeden náš zákazník prišiel do servisu s inou poruchou, ale my sme si tiež všimli, že má odstránené obloženie dverí a sklo podopreté drevenou lištou. Celý mechanizmus mal tak prepracovaný, že mu sťahovanie okien dokonca fungovalo. Chvíľu nám trvalo, kým sme ho presvedčili, aby si nechal odstrániť aj túto poruchu,“ hovorí Lukáš Czauderna.
Odrezaná brzdová hadica
Jednou z najabsurdnejších úprav, s ktorou sa mechanici zo siete ProfiAuto stretli, bola odrezaná a stiahnutá brzdová hadica zadného kolesa. Takáto úprava totiž mohla spôsobiť nehodu a jej autor, ak by spôsobil škodu alebo zranenie inému účastníkovi premávky, by mohol mať poriadne opletačky na súde. Našťastie, mechanici tento problém vyriešili. Brzdový systém sa skladá z radu utesnených potrubí, v ktorých cirkuluje brzdová kvapalina. Ak vodič zošliapne pedál, vytvorí v systéme tlak, ktorý zatlačí na brzdové piesty, čím dôjde k brzdeniu. Akýkoľvek neodborný zásah môže preto narušiť celý brzdový systém. Aj nepatrný únik brzdovej kvapaliny znižuje tlak v systéme. Dôsledkom je auto, ktoré nedokáže účinne zabrzdiť.