Po BMW začalo s výkupom starých áut aj Audi. Nebezpečné airbagy sú však v ďalších značkách

Nielen BMW a Audi musia reagovať na výskyt nebezpečných airbagov Takata, ktoré boli doteraz považované za bezproblémové. V USA sa nový škandál týka aj Fordu, Hondy, Mazdy, Mitsubishi, Suzuki, Toyoty a Volkswagenu. V Európe je zatiaľ ticho.

18.12.2019 16:00
debata
Nový problém airbagov Takata už prerástol... Foto: Audi
Audi A4 - 1999 Nový problém airbagov Takata už prerástol hranice Austrálie, odkiaľ prišli prvé informácie o možných rizikách v súvislosti s dvoma nehodami.

Príbeh nebezpečných airbagov Takata je nekonečný. To napriek tomu, že od roku 2013, keď vypukol škandál, sa do servisov na výmenu bezpečnostných vankúšov dostavilo približne 35 miliónov áut. V Austrálii sa však v lete objavili nové dve nehody, z toho jedna fatálna, ktoré súviseli opäť s produktmi tohto japonského výrobcu. Išlo o sériu airbagov NADI typu 5AT, ktorá bola až doteraz považovaná za bezproblémovú. Ako prvé zareagovalo BMW, ktoré dokonca majiteľom oznámilo, že autá nesmú používať a že automobilka sa postará o ich odvoz do servisu. Zároveň ponúkla majiteľom dotknutých 12 663 vozidiel preplatenie nákladov za dopravu počas opravy alebo odkúpenie vozidla za zostatkovú cenu.

Neskôr sa však ukázalo, že nové airbagy bude Takata schopná dodať až za 18 mesiacov, keďže ide o vozidlá vyrobené v rokoch 1997 až 2000, teda o minimálne 18 rokov staré autá. Takže oprava strácala pre BMW zmysel, bola by zbytočne nákladná, a tak mníchovský výrobca začal v Austr8lii s výkupom. Bolo len otázkou času, kedy problém prerastie za hranice Austrálie a k iným značkám. A presne to sa stalo. Audi oznámilo, že nebezpečné airbagy sa nachádzajú v 3 960 autách vyrobených opäť v rokoch 1997 až 2000. Týka sa to modelov A4, A6, A8, TT a TT Roadster. Ingolstadtská automobilka nad opravou vôbec neuvažovala a majiteľom týchto áut ponúka odkúpenie za tržnú cenu určenou treťou stranou.

Pri BMW a Audi sa to však nekončí. V USA sa ozvali v súvislosti s týmto rizikom aj automobilky Ford, Honda, Mazda, Mitsubishi, Suzuki, Toyota a Volkswagen. Celkovo sa má problém týkať asi 78-tisíc áut. Ford už zvoláva 216 kusov pikap Courier a Mazda 466 kusov roadsteru MX-5. Nič iné ako odkúpenie auta do úvahy neprichádza. A kedy zareaguje Európa? Nebude to trvať dlho, automobilky vraj už zisťujú rozsah problému. Nie je dôvod si myslieť, že európske verzie modelov sú mimo rizika. Takata, ako globálny dodávateľ, predávala airbagy série NADI typu 5AT mnohým značkám a do výrobných závodov v rôznych regiónoch sveta. Unifikácia komponentov znamená viazanie rizík, čo sa v kauze Takata ukázalo v plnom rozsahu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #BMW #Audi #Honda #Ford #VW #Mazda #Mitsubishi #airbagy #Takata
Články podľa značiek