ADAC: Je dobré chodiť v zime do autoumyvárne? Tu je odpoveď

14.12.2020 05:00

Milujete svoje auto a ani v zime si neodpustíte návštevy umyvární? Myslieť by ste mali na to, že nie vždy je to dobrý nápad. No pri dodržiavaní zopár „zimných“ zásad mu tým ublížiť nemusíte.

Umývanie auta v zime má svoje výhody aj...
Umývanie auta v zime má svoje výhody aj nevýhody. Zvlášť opatrní by mali byť pri použití autoumyvárne majitelia starších vozidiel. Tie nové sú voči nástrahám zimy aj umyvárok chránené lepšie. Autor: ADAC

Na správnu starostlivosť o auto v zime existuje veľa názorov. Od dobre mienených rád, že auto treba v zime od soli a nečistôt umývať čo najčastejšie, až po tie, ktoré tvrdia, že umyvárke sa treba v zime určite vyhnúť. Alebo dokonca, že jediným vhodným spôsobom čistenia auta v zime je ten ručný. Na každej z týchto rád je čosi pravdy. Rozhodne však už dnes neplatí, že umyvárky sú pre auto v zime nebezpečné. Treba však dodržiavať zopár zásad, na ktoré upozorňuje nemecký autoklub ADAC.

Ako často treba auto v zime umývať?

V zásade tak často ako v letných mesiacoch. Je totiž nesporné, že čisté auto je lepšie viditeľné ako špinavé. Samozrejme, najmä v zlom počasí. Od zavedenia povinných denných svetiel sa však táto výhoda v podstate stráca. Takže aj v zime môžeme umývať autá podľa vlastného uváženia.

Je pravda, že autu v zime škodí cestná soľ? Áno a nie. Tvrdenie, že agresívna soľ má vplyv na koróziu karosérie, nie je celkom pravdivé. Soľ škodí len na miestach, kde je lak poškodený. Napríklad vplyvom škrabancov. Bezchybné povrchy lakov si však s útokmi špiny a soli ľahko poradia. Ani podvozková časť nemá pri moderných autách so soľou zvyčajne problémy. Spodné partie sú totiž dobre chránené tesneniami, ochranným náterom podvozka a dutín a tiež použitím pozinkovaného plechu. Je to teda skôr problém minulosti.

Kedy nie je vhodné ísť v zime do autoumyvárne?

Ak teplota prostredia klesne pod mínus 10 stupňov Celzia, nie je najlepší nápad ísť na umyvárku. Lak auta, rovnako ako ľudská pokožka, reaguje totiž citlivo na extrémne výkyvy teplôt. Takýto tepelný šok škodí aj gumovým a plastovým komponentom. Teplota použitej vody môže mať v umyvárke 10 až 30 stupňov Celzia. Ak zasiahne vozidlo, ktoré sa len pred pár minútami pohybovalo v mraze, rozhodne to autu neprospeje. Zvlášť citlivé sú na tepelný šok poškodené alebo prelakované časti karosérie.

Na čo si dávať v zime pozor pred vjazdom do umyvárne?

Tak ako v lete, treba dodržiavať aj v zime základné pravidlá. Zatvorte okná, vrátane strešného, skontrolujte uzáver palivovej nádrže, vypnite stierače čelného skla, najmä dažďový senzor, sklopte spätné zrkadlá a ak je to možné, odskrutkujte anténu. V zime sa však pridáva ešte ďalšia zásada. Nezabudnite odstrániť všetky zvyšky snehu a ľadu z karosérie. Ľadové čiastočky pôsobia totiž po zásahu umývacej kefy ako brúsny papier.

Ktoré umývacie programy sú v zime najvhodnejšie?

Zvoliť predumytie, ktoré odstráni tú najhrubšiu špinu z povrchu karosérie, je v zime obzvlášť prospešné. Inak riskujete škrabance. Výhodou predumytia je aj fakt, že počas neho sa odstráni najväčší teplotný rozdiel medzi vonkajším prostredím a lakom. Inak sa pri moderných autách nevyžadujú žiadne špeciálne programy, ako je nanesenie horúceho vosku alebo umytie podvozka. Pri starších autách môže však byť umytie podvozka prospešné.

Čo je lepšie, portálový systém alebo ručné autoumytie?

Test autoumyvární ADAC z roku 2013 ukázal, že v zásade by sa mala pri umývaní áut uprednostňovať ručná autoumyváreň. Nie však kvôli materiálom umývacích kief, pretože tie sú vyrobené zo šetrného polyetylénu. A tiež nie kvôli čistiacim prostriedkom, pretože tie sú v oboch prípadoch podobné. Hlavný rozdiel spočíva v manuálnom predumytí tlakovou vodou, ktoré odstráni nečistoty aj z miest, kde sa kefy portálových umyvárok jednoducho nedostanú. V zime to platí dvojnásobne.

Z čoho sú kefy na autoumyvárkach vyrobené?

Na výrobu kief sa dnes používa polyetylén (PE). V závislosti od typu umyvárky má zväčša dve formy. Buď ide o penový materiál s uzavretými bunkami, alebo tkaný, ktorý sa kvôli svojej vláknitej štruktúre často označuje ako „textilný“. Ak je vozidlo pred umytím kefami predumyté tlakovou vodou, nepredstavujú polyetylénové „štetce“ pre lak auta žiadne riziko.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#umyváreň #autoumyvárka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek