
Pri súčasných cenách benzínu a nafty sa stávajú návštevy čerpacích staníc nočnou morou. Počet zastávok na doplnenie paliva však môžete výrazne zredukovať, ak budete dodržiavať niektoré elementárne zásady. Spotrebu auta totiž ovplyvňuje množstvo faktorov – od celkového technického stavu vozidla, cez tlak pneumatík až po najdôležitejšie – jazdný štýl.
Čo zvyšuje spotrebu paliva
Nekvalitný olej | + 5 % |
Náklad na streche | + 20 až 25 % |
Strešný box | + 13 až 16 % |
Vetranie oknami | + 5 až 10 % |
Studený motor | + 200 % (prvý kilometer jazdy) |
Podhustené pneumatiky | + 15 až 30 % |
Zimné pneumatiky v lete | + 5 % |
Klimatizácia | + 5 až 10 % |
Dodatočné spojlery | + 10 až 30 % |
Neekonomický jazdný štýl | + 30 až 50 % |
Nejde však len o ekonomiku. Málokto si uvedomuje, že na spálenie jedného litra benzínu potrebujeme pätnásť kubických metrov, teda až 15-tisíc litrov čistého vzduchu. Nezanedbateľné je preto aj množstvo vyprodukovaného oxidu uhličitého, vinníka globálneho otepľovania. Ekonomická jazda je preto aj jazdou ekologickou.
1. Starajte sa o technický stav a poriadok
Auto v zlom technickom stave má jednoznačne vyššiu spotrebu. Ovplyvňujú ju napríklad podhustené či opotrebované pneumatiky, zanesený vzduchový filter, nekvalitný olej s vysokou viskozitou v zimnom období, stav rozvodov, nedostatočná olejová náplň, ale aj stav ložísk či deformácie karosérie zvyšujúce aerodynamický odpor a tým aj spotrebu. Často tiež vozíme v aute prebytočné predmety. V kufri sa toho vie za určitý čas nazbierať veľa nepotrebného. Myslite na to, že zbytočný náklad zvyšuje hmotnosť vozidla a vy míňate drahocenné kvapky paliva navyše.
2. Motor zahrievajte pod zaťažením
Spotreba paliva pri studenom motore je niekoľkonásobne vyššia ako pri zahriatom. Platí to najmä pre prvý kilometer jazdy. Zhruba tak dlho trvá moderným hliníkovým motorom, kým sa ohrejú na prijateľnú prevádzkovú teplotu. Jazdy na krátke vzdialenosti sa tak môžu značne predražiť. Najviac dostáva motor zabrať v zimnom období. Z hľadiska životnosti a spotreby nie je však príliš vhodné zahrievať motor chodom na voľnobežné otáčky, zatiaľ čo vy čistíte námrazu na čelnom skle. Motor je najvýhodnejšie zahrievať pod miernym zaťažením, teda okamžite po naštartovaní vyraziť, samozrejme ohľaduplným štýlom jazdy bez vytáčania do vysokých otáčok.
3. Jazdite so správnymi otáčkami
Všeobecne platí, že motor má najvyššiu účinnosť, a teda aj najnižšiu mernú spotrebu paliva v oblasti otáčok maxima krútiaceho momentu. Moderné benzínové motory dosahujú takmer deväťdesiat percent maxima krútiaceho momentu už od 2500 otáčok za minútu. Motor preto nie je vhodné vytáčať. Dvojnásobne to platí o moderných preplňovaných naftových motoroch s priamym vstrekovaním, kde má vodič maximum k dispozícii už od 1500 či 1900 otáčok. S tým samozrejme súvisí správne radenie rýchlosti.
4. Raďte čo najvyšší prevod
Pri jazde sa snažte mať zaradený čo najvyšší možný prevodový stupeň. Najmä pri jazde rovnomernou rýchlosťou. Čím vyšší rýchlostný stupeň, tým efektívnejšie využitie paliva. Pri ustálenej rýchlosti si zaradená päťka vypýta o štvrtinu menej paliva ako štvorka. Pri trojke je rozdiel už polovičný. Keby ste touto rýchlosťou jazdili na dvojke, znamenalo by to už dvojnásobne vyššiu spotrebu a na jednotke dokonca štvornásobok. Moderné vozidlá sú už dnes vybavené indikátormi ekonomického radenia. Je preto dobré radiť v súlade s ich pokynmi, ktoré sa zobrazujú o forme šípok na prístrojovom paneli. Zvlášť užitočné je to vtedy, ak prechádzate z benzínového na auto s naftovým motorom alebo benzínovým turbomotorom. Staré návyky radenia vo vyšších otáčkach pri atmosférickom benzínovom motore sú pre turbomotory nevýhodou.
5. Využívajte brzdenie motorom a neutrál
Využívanie neutrálu a brzdného účinku motora pri dojazde dokáže výrazne šetriť palivo. Pri brzdení motorom dochádza k zastaveniu prívodu paliva, ktorý sa obnoví až pri poklese otáčok pod hranicou cca 1500 za minútu, keď by potenciálne hrozilo zhasnutie motora. Pri motoroch so vstrekovaním ušetríte teda viac paliva, ak dochádzate na križovatku so zaradeným prevodovým stupňom bez nohy na plynovom pedáli, ako by ste mali zaradený neutrál. Musíte však mať dobrý odhad, aby sa vám nestalo, že zbrzdíte skôr, ako ste plánovali a nakoniec musíte opäť stlačiť plynový pedál. Brzdenie motorom využívajte aj pri klesaniach, výrazne tým ušetríte. Ak je svah príliš mierny a vy zistíte, že strácate rýchlosť, použite neutrál. V tomto režime spotrebuje motor len palivo potrebné na voľnobežné otáčky.
6. Jazdite plynulo
Vyhýbanie sa zbytočnému brzdeniu i akcelerácii je vo všeobecnosti hlavným kľúčom k nízkej spotrebe. Majte vždy na mysli, že akékoľvek zrýchľovanie vás stojí drahocenné kvapky paliva, ktoré sa pri následnom brzdení premieňajú na nepotrebné teplo a miznú do nenávratna. Častým zbytočným brzdením a následnou akceleráciou môžete v extrémnych prípadoch zvýšiť spotrebu paliva až na dvojnásobok. Plynulá jazda však vyžaduje predvídavosť. Ak totiž dokážete správne odhadnúť situáciu pred sebou, môžete sa vyhnúť zbytočnému brzdeniu a následnej akcelerácii. Zvlášť to platí v meste. To, že idete rýchlejšie ako ostatní, ešte neznamená, že sa do cieľa dostanete skôr. Semafory nastavené na „zelenú vlnu“ rýchlych vodičov aj tak zastavia. S plynulosťou súvisí aj správny výber trasy. Snažte sa vyhnúť zápcham, a najmä si nemyslite, že najkratšia trasa je tá najekonomickejšia.
7. Nejazdite zbytočne rýchlo
Nepriateľom ekonomickej jazdy je aj rýchlosť. Čím vyššia je totiž rýchlosť, tým vyšší je aj aerodynamický odpor, ktorý musí vozidlo prekonávať. Ten rastie exponenciálne. Desaťkilometrový rozdiel v rýchlosti pri šesťdesiatke nehrá teda veľkú úlohu, ale ak idete namiesto stotridsiatky stoštyridsiatkou, ručička palivomeru bude klesať s oveľa väčšou intenzitou. A čím idete rýchlejšie, tým je to horšie. Myslite aj na to, že najviac paliva sa spotrebuje počas zrýchľovania. K energii potrebnej na prekonanie aerodynamického odporu musí totiž vozidlo vyvinúť aj energiu na prekonanie hmotnosti vozidla.
8. Pri stúpaní zbytočne nezrýchľujte
Prekonávanie zemskej tiaže v dlhodobom stúpaní vedie k zvýšeniu spotreby aj o niekoľko litrov. Pri kratších stúpaniach si však môžeme pomôcť predbehnutím pomalších vozidiel a tiež miernym rozbehom ešte pre začiatkom stúpania. Vozidlo tak dokáže počas nájazdu do kopca využiť efekt zotrvačnosti. Ak už ste v stúpaní, mali by ste ísť plynule s úplným vylúčením akcelerácie. V prudšom stúpaní sa oplatí zaradiť nižší prevodový stupeň. Motor v nijakom prípade nepodtáčajte. Ak cítite, že vozidlo spomaľuje a nedokáže v stúpaní udržať rýchlosť, zošliapnite spojku a zaraďte nižší prevod, ktorý umožňuje zachovať plynulú rýchlosť. Je dobré to urobiť čo najrýchlejšie, aby ste počas radenia nestrácali rýchlosť a nemuseli následne akcelerovať.
9. Kontrolujte tlak v pneumatikách
Správne nahustené pneumatiky sú dôležité hneď z troch dôvodov. Predlžuje sa ich životnosť, autu prepožičiavajú bezpečné jazdné vlastnosti a v neposlednom rade šetria palivo. Najhorším prípadom je z tohto hľadiska jazda s podhustenými pneumatikami. Už pri tlaku nižšom o 10 percent vzrastie spotreba paliva na 100 km minimálne o pol litra. Naopak, pri prehustených pneumatikách klesá valivý odpor a tým aj spotreba. Výrobcovia však neschvaľujú prehustenie o viac ako desať percent. K vyššej spotrebe môže viesť aj použitie zimných pneumatík v teplom počasí, keď rastie odpor mäkkej zmesi plášťa.
10. Nezvyšujte odpor vzduchu
Aerodynamický odpor dokáže v spotrebe poriadne zamiešať kartami. Len taká maličkosť, ako sú otvorené okná na vozidle počas jazdy, sa môže podpísať na náraste spotreby o päť percent. Aerodynamický odpor, a teda i spotrebu zvyšujú akékoľvek prídavné doplnky od amatérskych spojlerov až po ochranné rámy a dodatočne montované svetlá. Platí to aj o nosičoch a batožine na streche. Ak už je to nevyhnutné, napríklad pri ceste na dovolenke, prepravujte batožinu či lyže v aerodynamicky optimalizovaných strešných boxoch. Najlepšie je však umiestniť batožinu do kufra vozidla.
11. Luxus využívajte s mierou
Luxusná výbava vozidla má tiež vplyv na spotrebu paliva. V moderných autách je jej čoraz viac. Od klimatizácie cez vyhrievané spätné zrkadlá, vyhrievané sedadlá, elektricky ovládané okná a podobne. To všetko zvyšuje spotrebu elektrickej energie. So zvýšeným odberom rastie odpor alternátora a v konečnom dôsledku aj spotreba. Najväčšími elektrožrútmi sú klimatizácia, vyhrievané sedadlá a vyhrievané zadné okno. Preto je dobré využívať tieto komfortné prvky v záujme hospodárnosti naozaj len vtedy, keď je to potrebné.