Týmto chybám sa vyhnite pri automatických prevodovkách
1. Zaraďovanie neutrálu počas jazdy
Táto chyba je dosť častá, pretože motoristi si myslia, že pri vyradení na neutrál šetria palivo. V skutočnosti svojmu autu škodia. Samotné preradenie na neutrál síce nevadí, pre prevodovku je ale oveľa horšie opätovné zaradenie jazdného režimu D. Niektoré automatické prevodovky takýto postup ani neumožňujú, niektoré typy zase samy vo vhodnej chvíli „vyradia“ a nechajú auto plachtiť. V takomto prípade, keď o neutrále rozhoduje elektronika, nemusia mať vodiči obavy. Je to stále častejšie v súvislosti s nástupom mild-hybridných a hybridných pohonov, ktoré počas jazdy motor dokonca vypínajú.
2. Zaraďovanie spiatočky ešte predtým, než auto stojí
Ak zaradíte režim spätného chodu ® vo chvíli, keď sa ešte točia kolesá, vznikne nadmerné trenie, s ktorým sa síce prevodovka v danej chvíli vyrovná, ale vedie to k jej zbytočnému opotrebovaniu alebo predčasnému zlyhaniu. Tejto neresti sa naozaj vyhnite.
3. Zaraďovanie parkovacieho režimu pred úplným zastavením vozidla
Zaradenie režimu pre parkovanie (P) vo chvíli, keď je auto ešte v pohybe, je veľmi riskantné. Na parkovaciu západku, ktorá v parkovacom režime bráni otáčaniu prevodovky, je v takom prípade vyvinutý veľký tlak a západka sa môže zlomiť. Moderné automaty vám takú chybu nedovolia, u starších ale riskujete zničenie prevodovky.
Čítajte viac Video: Chystáte sa autom na dovolenku? Odborník radí čo skontrolovať4. Zaraďovanie neutrálu na semaforoch
Použitie neutrálu pri státí na križovatke síce prevodovke neublíži, ale nemá žiaden zmysel. A navyše sa môže ľahko stať, že na vyradenie zabudnete a ako náhle sa rozsvieti zelené svetlo, zošliapnete plyn. Auto zostane stáť, a tak rýchlo zaradíte jazdný režim D. Motor už je ale vo zvýšených otáčkach a prevodovka trpí. Oveľa vhodnejšie je preto nechať zaradený jazdný režim D a držať zošliapnutú brzdu, až kým sa nerozbehnete.
5. Nepoužívanie ručnej brzdy
Používaním ručnej brzdy (ak ju máte) môžete automatickej prevodovke zaistiť dlhšiu životnosť. Stojace auto, ktoré nie je na úplnej rovine, by ste mali zaistiť tak, že zatiahnete ručnú brzdu a až potom zaradíte parkovací režim P a vypnete motor. Na prevodovke tak nebude spočívať celá váha vozidla a prevodovka sa vďaka tomu nebude opotrebovávať. Moderné autá s elektrickou parkovacou brzdou vám v tom pomôžu samy.
6. Zanedbanie údržby
Automatická prevodovka vyžaduje nielen správne zaobchádzanie, ale aj údržbu. Často sa zabúda na výmenu oleja, ktorý prevodovka nutne potrebuje. Napriek tomu, že niektorí výrobcovia výmenu oleja v servisnom pláne vôbec nepredpisujú a pôvodnú náplň označujú za doživotnú, je vhodné olej pravidelne meniť. Správny čas na výmenu oleja sa líši podľa typu prevodovky. Niektorá potrebuje nový olej po 60 000 km, iná zvládne na jednu náplň aj dvojnásobok. Poraďte sa v servise. Ak olej vymeníte skôr, nič neriskujete.