Chladiaca sústava chráni motor pred prehriatím. A to nielen v lete, ale aj v zime, hoci chladiť motor v nízkych teplotách je menej náročné. Podmienkou správnej funkcie chladiacej sústavy však je, aby ste mali v chladiacom okruhu správne množstvo chladiacej kvapaliny a používali správny druh chladiva. Inak sa vystavujete rizikám. V zime napríklad zamrznutiu zmesi v chladiacej sústave, čo môže viesť až k fatálnemu poškodeniu motora, napríklad k jeho zadretiu alebo k zničeniu tesnení či ku korózii kovových častí, s ktorými nesprávna chladiaca kvapalina prichádza do kontaktu.
Čítajte viac Viete správne zahriať motor v tuhých mrazoch? Takto sa to má robiť1. Aké úlohy má chladiaca kvapalina
Chladiaca kvapalina odvádza teplo do vzduchu prostredníctvom chladiča. Ide o jednoduchý cyklus – hlava a valce majú dvojitú stenu, ktorá tvorí plášť motora, a ten je vyplnený chladiacou kvapalinou. Po ohriatí prúdi chladiaca kvapalina do chladiča, kde sa ochladí prúdiacim vzduchom a opäť sa vráti do plášťa. Ako chladiaca kvapalina môže slúžiť aj destilovaná voda, ale tá by nezvládla všetky úlohy, ktoré sú potrebné. Okrem chladenia musí totiž chladivo zabrániť zamrznutiu chladiaceho okruhu v zime, chrániť kovové časti chladiaceho systému pred koróziou, gumené časti pred popraskaním a starnutím a tiež rozpúšťať vodný kameň a nečistoty. Chladiaca kvapalina sa tiež stará o vykurovanie kabíny. Ak je jej málo, môže sa stať, že auto nedokáže vyhriať interiér.