Byť motoristickým novinárom je výborná práca. Odhliadnuc od faktu, že vám platia za vyvážanie si zadku, máte výbornú možnosť sadnúť za volant viacerých motorizácií z toho istého modelu. A ak to beriete vážne, je to vec na nezaplatenie.
Nedávno som si takto po sebe vyskúšal tri Peugeoty 308. Prvým bol schizofrenický kabriolet s kovovou strechou, hneď po ňom športovo ladený hatchback 308 GTi a ako posledný prišiel na rad naftový Peugeot 308 2.0 HDi. Dnes sa budem venovať práve jemu.
Už z fotografií ste si možno všimli, že testované GTi a HDi niečo spája. Nemám na mysli ani tak biely lak, ktorý podľa mňa Peugeotu naozaj pristane, ale nápadné 18-palcové zliatinové disky (obuté do rovnakých pneumatík Dunlop SP Wintersport 4D 225/40 R 18). Pri GTi ich prítomnosť ešte pochopím, keď kvôli ničomu inému, tak kvôli predným brzdám s rozmermi lietajúcich tanierov, ale načo sú komu pri naftovom hatchbacku, to mi do hlavy akosi nejde. Pripadajú mi trochu pozérske. Nehovoriac o tom, že výrazne zhoršujú komfort, robia väčší hluk a znižujú životnosť zavesenia.
Ani ma preto neprekvapilo, že testovaná tristoosmička na panelovej ceste búchala a prejazd každou dierou sprevádzali rany ako z dela. Ak môžem poradiť, ostaňte pri menších 17-palcových diskoch. Zavesenie bude trpieť o niečo menej a ušetríte 600 €, ktoré by ste inak priplatili za 18-palcové disky (na fotografiách).
Spotreba ako sa patrí
V tomto teste som sa viac ako na jazdný prejav zameral na samotnú spotrebu. A ako som zistil, tá vo veľkom závisí predovšetkým od vašej schopnosti sebaovládania. Dvojlitrový motor s výkonom 150 k a krútiacim momentom 320 Nm je totiž jedným veľkým pokušením.
Najlepšie sa cíti na diaľnici a v tiahlych stúpaniach, kde len ťažko hľadá súpera. Len málo áut v sebe ukrýva toľko nenútenosti, akú predvádza tento Peugeot. Navyše, jeho výborne odhlučnená kabína účinne maskuje skutočnú rýchlosť, takže sa ani nenazdáte a letíte rýchlejšie, než ste mali v úmysle. Pozor na to. S rýchlosťou totiž stúpa aj spotreba.
Pri vyslovene ekonomickej jazde, pod ktorou si predstavte jemnú prácu s plynom, dodržiavanie rýchlostných limitov a zapájanie rozumu pri šoférovaní, si Peugeot na trase dlhej 300 km zahŕňajúcej približne 40 % diaľnice, 40 % ciest I. triedy a 20 % mesta vypýtal smiešnych 4,7 l/100 km. To je na 1,5 t ťažký hatchback na širokých zimných pneumatikách bezpochyby úžasná hodnota. S každým neuváženým pridaním plynu však spotreba rástla viac, než by ste možno čakali.
Ešte v ten istý deň som skúsil prejsť rovnakú trasu bez toho, aby som sa sústredil na šetrenie nafty a hoci som do cieľa dorazil za približne rovnaký čas, spotreba skočila o liter vyššie. Stále to nie je veľa, ale nárast spotreby o celý liter nádherne ilustruje negatívny dopad zbytočného brzdenia a skutočný význam využívania kinetickej energie rozbehnutého auta. Čím je auto ťažšie, tým je hospodárenie s jeho pohybovou energiou dôležitejšie. Dovolím si teda povedať, že s dvojlitrovým naftovým Peugeotom 308 dokáže do šiestich litrov jazdiť aj nemehlo. Tí rozumnejší aj úspornejšie.
Nedalo mi to, a skúsil som, čo so spotrebou urobí jazda po diaľnici rýchlosťou v rozmedzí 110 až 150 km/h. Skúšal som to približne na 100 km dlhom úseku. A výsledok? Presne 7 l/100 km. Netvrdím, že každému musí auto žrať rovnako ako mne, v týchto rýchlostiach predsa len výrazne záleží na zaťažení, kvalite asfaltu, stúpaní cesty a poveternostných podmienkach, ale na približnú orientáciu to stačí.
Pre úplnosť nezaškodí napísať, že pri rýchlosti 130 km/h točí motor na šestku 2300, na päťku asi 2800 otáčok. Pri 90 km/h a zaradenom šiestom prevodovom stupni sa motor odvaľuje na 1600 otáčkach, pričom podradenie do päťky ich zodvihne na hranicu 1900. Pri ustálenej rýchlosti vás však asistent radenia okamžite vyzve na opätovné zaradenie najvyššieho stupňa.
Keď som už pri asistente radenia, páči sa mi, ako funguje. Ak jeho „elektronický“ mozog zistí, že prudko akcelerujete, jednoducho ho vypojí z činnosti a šípky neukazujú ani v momente, keď sa ručička otáčkomera blíži k červenému poľu. To začína pri hodnote 4500, točiť motor vyššie však nemá význam.
Výkonový luxus
Vzhľadom na reálne schopnosti motora sa mi zdá voľba dvojlitrového HDi pre Peugeot 308 až zbytočným luxusom. Hoci je pravdou, že jeho dynamika mi občas prišla vhod a jej využívanie sa aj pre mňa rýchlo stalo neuveriteľne návykovou záležitosťou. Nemôžem sa však ubrániť pocitu, že za menšie peniaze vám porovnateľnú službu urobí aj menší agregát 1.6 HDi. Dostanete ho síce len v strednej výbave Active, čo znamená zrieknutie sa sklenenej strechy, elektricky sklápateľných vonkajších spätných zrkadiel, cúvacích senzorov, alebo 17-palcových diskov, no ušetríte nemalých 3200 €.
Ak však niekto potrebuje diaľničný krížnik a rýchlostné limity ho príliš netrápia, verzia 2.0 HDi bude bez debaty výbornou voľbou. Počítajte len s tým, že reálne prevádzkové spotreby verzií 1.6 HDi a 2.0 HDi sú v aute ako Peugeot 308 takmer rovnaké. Rozdiely preto čakajte len v dynamike a nadobúdacej cene.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
spotreba | hluk od podvozku |
výkon motora | výhľad dozadu |
výkon svetlometov | vŕzganie niektorých plastov |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Peugeot 308 2.0 HDi Allure |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 |
Objem motora (cm3): | 1997 |
Výkon (kW/ot.): | 110/3750 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 320/2000 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4276/1815/1498 |
Rázvor náprav (mm): | 2608 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 348–1201/60 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 8,8 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 5,1 |
Cena: | 20 350 € (akciová cena) |
Sériové vybavenie Allure (vybrané prvky): | |
ESP, ABS, 6 airbagov, automatická dvojzónová klimatizácia, denné LED svetlomety, tempomat, presklená panoramatická strecha s elektrickou clonou, 17-palcové zliatinové disky Melbourne, zadný parkovací asistent, elektricky ovládané okná a vonkajšie spätné zrkadlá, bedrové nastavenie sedadla vodiča, kožený volant a hlavica radiacej páky. | |
Autozor: Peugeot 308 – aktuálne ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi |