Test: Peugeot 308 2.0 HDi – úspornejšie to už nejde

12.01.2012 10:25
Peugeot 308 2.0 HDi
Myslím, že úspornejšie a rýchlejšie auto zároveň budete hľadať len ťažko. Autor:

Ako diaľničný krížnik funguje naftový Peugeot 308 veľmi presvedčivo. Navyše pri tom skoro nič nežerie.

Byť motoristickým novinárom je výborná práca. Odhliadnuc od faktu, že vám platia za vyvážanie si zadku, máte výbornú možnosť sadnúť za volant viacerých motorizácií z toho istého modelu. A ak to beriete vážne, je to vec na nezaplatenie.

Aj zozadu vyzerá takmer ako verzia GTi, chýba...
Aj zozadu vyzerá takmer ako verzia GTi, chýba len dvojitá koncovka výfuku. Autor: Václav Lipavský

Nedávno som si takto po sebe vyskúšal tri Peugeoty 308. Prvým bol schizofrenický kabriolet s kovovou strechou, hneď po ňom športovo ladený hatchback 308 GTi a ako posledný prišiel na rad naftový Peugeot 308 2.0 HDi. Dnes sa budem venovať práve jemu.

Biely lak tomuto autu naozaj pristane.
Biely lak tomuto autu naozaj pristane. Autor: Václav Lipavský

Už z fotografií ste si možno všimli, že testované GTi a HDi niečo spája. Nemám na mysli ani tak biely lak, ktorý podľa mňa Peugeotu naozaj pristane, ale nápadné 18-palcové zliatinové disky (obuté do rovnakých pneumatík Dunlop SP Wintersport 4D 225/40 R 18). Pri GTi ich prítomnosť ešte pochopím, keď kvôli ničomu inému, tak kvôli predným brzdám s rozmermi lietajúcich tanierov, ale načo sú komu pri naftovom hatchbacku, to mi do hlavy akosi nejde. Pripadajú mi trochu pozérske. Nehovoriac o tom, že výrazne zhoršujú komfort, robia väčší hluk a znižujú životnosť zavesenia.

Pre porovnanie - toto sú predné brzdy verzie...
Pre porovnanie - toto sú predné brzdy verzie GTi... Autor: Václav Lipavský
...a toto naftovej verzie 2.0 HDi.
...a toto naftovej verzie 2.0 HDi. Autor: Václav Lipavský

Ani ma preto neprekvapilo, že testovaná tristoosmička na panelovej ceste búchala a prejazd každou dierou sprevádzali rany ako z dela. Ak môžem poradiť, ostaňte pri menších 17-palcových diskoch. Zavesenie bude trpieť o niečo menej a ušetríte 600 €, ktoré by ste inak priplatili za 18-palcové disky (na fotografiách).

Ani na naftovom Peugeote nemajú nízkoprofilové...
Ani na naftovom Peugeote nemajú nízkoprofilové pneumatiky Dunlop SP Wintersport 4D 225/40 R 18 veru ľahký život. Autor: Václav Lipavský

Spotreba ako sa patrí

V tomto teste som sa viac ako na jazdný prejav zameral na samotnú spotrebu. A ako som zistil, tá vo veľkom závisí predovšetkým od vašej schopnosti sebaovládania. Dvojlitrový motor s výkonom 150 k a krútiacim momentom 320 Nm je totiž jedným veľkým pokušením.

Peugeot odporúča olej kontrolovať každých 5000...
Peugeot odporúča olej kontrolovať každých 5000 km, ale praktické skúsenosti hovoria, že pri motoroch HDi nie je pravidelné dopĺňanie oleja tak horúcou témou, ako kedysi bývalo pri agregátoch TDI. Autor: Václav Lipavský

Najlepšie sa cíti na diaľnici a v tiahlych stúpaniach, kde len ťažko hľadá súpera. Len málo áut v sebe ukrýva toľko nenútenosti, akú predvádza tento Peugeot. Navyše, jeho výborne odhlučnená kabína účinne maskuje skutočnú rýchlosť, takže sa ani nenazdáte a letíte rýchlejšie, než ste mali v úmysle. Pozor na to. S rýchlosťou totiž stúpa aj spotreba.

Výfukové zvody otočené ku kabíne znamenajú...
Výfukové zvody otočené ku kabíne znamenajú riziko väčšieho hluku v interiéri. Motor je však odhlučnený dobre, hlasnejší je až pri vyšších otáčkach. Autor: Václav Lipavský
O dobré tlmenie vibrácií sa starajú aj masívne...
O dobré tlmenie vibrácií sa starajú aj masívne silentbloky. Autor: Václav Lipavský

Pri vyslovene ekonomickej jazde, pod ktorou si predstavte jemnú prácu s plynom, dodržiavanie rýchlostných limitov a zapájanie rozumu pri šoférovaní, si Peugeot na trase dlhej 300 km zahŕňajúcej približne 40 % diaľnice, 40 % ciest I. triedy a 20 % mesta vypýtal smiešnych 4,7 l/100 km. To je na 1,5 t ťažký hatchback na širokých zimných pneumatikách bezpochyby úžasná hodnota. S každým neuváženým pridaním plynu však spotreba rástla viac, než by ste možno čakali.

Odvzdušňovacia pumpa príde vhod pri úplnom...
Odvzdušňovacia pumpa príde vhod pri úplnom vyjazdení paliva a následnom odvzdušňovaní celého systému. Autor: Václav Lipavský

Ešte v ten istý deň som skúsil prejsť rovnakú trasu bez toho, aby som sa sústredil na šetrenie nafty a hoci som do cieľa dorazil za približne rovnaký čas, spotreba skočila o liter vyššie. Stále to nie je veľa, ale nárast spotreby o celý liter nádherne ilustruje negatívny dopad zbytočného brzdenia a skutočný význam využívania kinetickej energie rozbehnutého auta. Čím je auto ťažšie, tým je hospodárenie s jeho pohybovou energiou dôležitejšie. Dovolím si teda povedať, že s dvojlitrovým naftovým Peugeotom 308 dokáže do šiestich litrov jazdiť aj nemehlo. Tí rozumnejší aj úspornejšie.

V Renaulte by sa mohli od Peugeotu učiť, čo...
V Renaulte by sa mohli od Peugeotu učiť, čo znamená dobrý prístup k svetlám. Autor: Václav Lipavský
Za pochvalu stojí výkon hlavných svetlometov....
Za pochvalu stojí výkon hlavných svetlometov. Xenónová výbojka D1S-35 W má výbornú svietivosť, pri diaľkových svetlách sa k nej navyše pridajú aj halogénové žiarovky H1-55 W. Autor: Václav Lipavský

Nedalo mi to, a skúsil som, čo so spotrebou urobí jazda po diaľnici rýchlosťou v rozmedzí 110 až 150 km/h. Skúšal som to približne na 100 km dlhom úseku. A výsledok? Presne 7 l/100 km. Netvrdím, že každému musí auto žrať rovnako ako mne, v týchto rýchlostiach predsa len výrazne záleží na zaťažení, kvalite asfaltu, stúpaní cesty a poveternostných podmienkach, ale na približnú orientáciu to stačí.

Točiť ho až k červenému poľu naozaj nemá...
Točiť ho až k červenému poľu naozaj nemá význam. Motor síce roztočíte až na nejakých 5100 otáčok, ale je to len zbytočné trápenie. Aj tak má však širší rozsah použiteľných otáčok, než konkurencia. V tom boli motory HDi vždy o krok pred ostatnými. Autor: Václav Lipavský

Pre úplnosť nezaškodí napísať, že pri rýchlosti 130 km/h točí motor na šestku 2300, na päťku asi 2800 otáčok. Pri 90 km/h a zaradenom šiestom prevodovom stupni sa motor odvaľuje na 1600 otáčkach, pričom podradenie do päťky ich zodvihne na hranicu 1900. Pri ustálenej rýchlosti vás však asistent radenia okamžite vyzve na opätovné zaradenie najvyššieho stupňa.

V čase testu malo auto najazdených 14 780 km,...
V čase testu malo auto najazdených 14 780 km, napriek tomu jeho nápravy búchali viac, ako na nedávno testovanej verzii GTi. Autor: Václav Lipavský

Keď som už pri asistente radenia, páči sa mi, ako funguje. Ak jeho „elektronický“ mozog zistí, že prudko akcelerujete, jednoducho ho vypojí z činnosti a šípky neukazujú ani v momente, keď sa ručička otáčkomera blíži k červenému poľu. To začína pri hodnote 4500, točiť motor vyššie však nemá význam.

Ticho v kabíne má na svedomí dobré utesnenie...
Ticho v kabíne má na svedomí dobré utesnenie dverí, hoci na samotných dverách žiadnu gumu nenájdete. Autor: Václav Lipavský
Tesnenie je až na ráme karosérie. V praxi to...
Tesnenie je až na ráme karosérie. V praxi to funguje výborne. Autor: Václav Lipavský

Výkonový luxus

Vzhľadom na reálne schopnosti motora sa mi zdá voľba dvojlitrového HDi pre Peugeot 308 až zbytočným luxusom. Hoci je pravdou, že jeho dynamika mi občas prišla vhod a jej využívanie sa aj pre mňa rýchlo stalo neuveriteľne návykovou záležitosťou. Nemôžem sa však ubrániť pocitu, že za menšie peniaze vám porovnateľnú službu urobí aj menší agregát 1.6 HDi. Dostanete ho síce len v strednej výbave Active, čo znamená zrieknutie sa sklenenej strechy, elektricky sklápateľných vonkajších spätných zrkadiel, cúvacích senzorov, alebo 17-palcových diskov, no ušetríte nemalých 3200 €.

S motorom 2.0 HDi vás na ceste nezaskočí žiadny...
S motorom 2.0 HDi vás na ceste nezaskočí žiadny predbiehací manéver. Ak sa nebudete ponáhľať, dopraje vám rozprávkovo nízku spotrebu. Autor: Václav Lipavský

Ak však niekto potrebuje diaľničný krížnik a rýchlostné limity ho príliš netrápia, verzia 2.0 HDi bude bez debaty výbornou voľbou. Počítajte len s tým, že reálne prevádzkové spotreby verzií 1.6 HDi a 2.0 HDi sú v aute ako Peugeot 308 takmer rovnaké. Rozdiely preto čakajte len v dynamike a nadobúdacej cene.

Výhody Nevýhody
spotreba hluk od podvozku
výkon motora výhľad dozadu
výkon svetlometov vŕzganie niektorých plastov
Technické údaje
Model: Peugeot 308 2.0 HDi Allure
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1997
Výkon (kW/ot.): 110/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/2000
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4276/1815/1498
Rázvor náprav (mm): 2608
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 348–1201/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,8
Komb. spotreba (l/100 km): 5,1
Cena: 20 350 € (akciová cena)
Sériové vybavenie Allure (vybrané prvky):
ESP, ABS, 6 airbagov, automatická dvojzónová klimatizácia, denné LED svetlomety, tempomat, presklená panoramatická strecha s elektrickou clonou, 17-palcové zliatinové disky Melbourne, zadný parkovací asistent, elektricky ovládané okná a vonkajšie spätné zrkadlá, bedrové nastavenie sedadla vodiča, kožený volant a hlavica radiacej páky.
Autozor: Peugeot 308 – aktuálne ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek