Toyota nám Urban Cruiser servíruje ako štýlové auto pre mladých a dynamických ľudí žijúcich uprostred preplnených miest. Šoférovanie tohto podozrivého crossoveru má byť zážitkom a podľa tvrdení niektorých ľudí z Toyoty by ste si ho mali okamžite zamilovať. Zaujímavé, no Urban Cruiser je všetko, len nie vzrušujúci. V skutočnosti ostáva za každých okolností príšerne konzervatívny. Na druhej strane na tom nie je nič zlé, pretože Toyota zvláda úlohu nenápadného prepravovadla z miesta A na miesto B nečakane dobre.
Tmavý interiér
Kto už v Toyote sedel, nebude z jej interiéru sklamaný. Vládne tu klasická nuda, palubná doska je z lacných plastov, niektorým tvarom chýba nápad a kvalita spracovania je na veľmi slušnej úrovni. Interiér je lacnejší, ako by ste v aute za takmer 20 000 eur čakali. Je skôr účelnejší ako útulnejší. Prístrojový panel s integrovaným rýchlomerom a otáčkomerom oživuje atmosféru, ale je neprehľadný. Situáciu zhoršuje nečitateľný otáčkomer utopený v pravom dolnom rohu rýchlomera. Ukazovateľ chladiacej kvapaliny na prístrojovom paneli chýba.
Kubistické tvary karosérie napovedajú, že pri návrhu stála v popredí snaha o čo najpriestrannejší interiér. Ten je skutočne priestranný, ale na to, aby ste z neho omdlievali šťastím, by ste nemohli nikdy sedieť v Yarise. Ten má totiž, napriek dĺžke menšej o celých 145 mm, vo vnútri miesta o niečo viac. Teória o priorite vnútorného priestoru pri návrhu tak dostáva trhliny.
Posed za volantom nijako nevybočuje z bežných štandardov tejto triedy. Na príjemne čalúnených sedadlách sedíte vyššie, takže máte z auta slušný výhľad. Ich sedáky by síce mohli byť o niečo dlhšie, ale vzhľadom na určenie auta mi to nevadilo. Volant je prestaviteľný výškovo aj pozdĺžne, pozdĺžne nastavovanie je však minimálne.
Na zadných sedadlách sa budete tešiť najmä z miesta v pozdĺžnom smere. Na kolená je tu miesta dosť, ale vysokým pasažierom sa napriek tomu dozadu chcieť veľmi nebude. Dôvodom je málo miesta na hlavu. Rozhodne menej ako v Yarise. Príčinou je vysoko položená zadná lavica. Z nej je výborný výhľad a stehná máte pekne podopreté, no pasažierom vyšším ako 180 cm to nie je nič platné.
Batožinový priestor má objem 314 litrov, čo nie je veľa, ale stačí. Viete ho zväčšiť veľmi jednoduchým systémom sklopenia zadného deleného operadla. Pod dvojitou podlahou dokážete uložiť drobnosti, ktoré by vám za normálnych okolností lietali po celom kufri.
Kritiku si zaslúži výhľad smerom dozadu. Široké C-stĺpiky pridávajú na robustnosti auta, ale občas ich budete pekne preklínať.
Excelentný motor
Naftový tvorvalec 1.4 D-4D je výborný motor, to je fakt známy už od chvíle, keď sa v Toyotách objavil prvýkrát. Urban Cruiser dostal jeho modernizovanú verziu vybavenú filtrom pevných častíc (podľa doterajších skúseností si s jeho regeneráciou Toyota dokáže dobre poradiť) a piezoelektrickými vstrekovačmi s maximálnym pracovným tlakom 1600 barov. Pokojnejšiemu chodu prospelo aj zníženie kompresného pomeru na hodnotu 16,5:1. Pre úplnosť dodám, že blok ľahučkého motora má celohliníkovú konštrukciu s jednou oceľovou monovložkou, čo je riešenie moderné a pritom za rozumné peniaze.
Motor s výkonom 66 kW (90 k) si dokáže s 1240 kg ťažkým autom poradiť v každej situácii. Určite je to aj zásluhou krútiaceho momentu 205 Nm dostupného už pri 1800 otáčkach, nezastupiteľnú úlohu tu však zohráva aj výborná šesťstupňová prevodovka s veľmi dobrým odstupňovaním. Na diaľnici točí motor pri 130 km/h na šestku približne 2700 ot./min., sila navyše nepoľavuje ani pri vyšších otáčkach. Vzhľadom na o niečo vyššie pasívne odpory systému pohonu všetkých kolies je turboefekt skoro neznámym pojmom. Do 1500 otáčok je motor „mŕtvy“, ale po prekročení tejto hranice stúpa jeho sila príjemne lineárne.
Silnou stránkou motora je aj jeho spotreba. Dá sa jazdiť aj za 5 l/100 km, to si však vyžaduje sústredenie a dodržiavanie zásad, ktoré väčšina vodičov ani nepozná. Pri normálnom jazdení nie je problém udržať spotrebu do šiestich litrov.
Hlavne bezpečne, pohodlne a bez zážitkov
Jazda v Urban Cruiseri je rovnaká ako vo všetkých ostatných Toyotách. Jej najvýstižnejšia charakteristika by vyzerala asi takto: pohodlná, komfortná, tichá a nudná. V kontexte s Toyotou však nepovažujte nudu za negatívum. Keď túžite po emóciách, poohliadnite sa inde, ale keď hľadáte spoľahlivosť a nenútené presuny v relatívne tichej kabíne, ste na správnej adrese.
Naladenie podvozka je ako stvorené na naše rozbité cesty. Jazdu po dierach zvláda Urban Cruiser s nadhľadom a len málo áut na trhu vám dokáže poskytnúť mieru komfortu ako on. S komfortom zároveň prichádza aj stabilita. Prežeňte to s nájazdovou rýchlosťou do zákruty a nestane sa nič. Urban Cruiser sa len bezpečne nakloní, predné pneumatiky si zapískajú a za prítomnosti bezpečnej nedotáčavosti prejazd zákrutou dokončíte. Žiadne mrazenie v chrbte ani spotené dlane. Jazdné vlastnosti profitujú s malej hmotnosti agregátu nad prednou nápravou. Riadenie s elektrickým posilňovačom kladie príjemný odpor a aj napriek slabšej spätnej väzbe ho považujem za klad tohto auta.
Na klzkejšom povrchu sa prostredníctvom elektromagnetickej spojky do hry vloží aj pohon zadnej nápravy. Pripája sa pohotovo a počas jazdy si jeho prítomnosť ani neuvedomujete.
Slovo na záver
Niekto by mohol nenápadnosť tohto auta chápať ako neschopnosť Toyoty postaviť vzrušujúce auto. V skutočnosti však automobilka postavila to, čo chcela. Pri každodennom poposúvaní mestom máte plné zuby adrenalínových zážitkov a posledné po čom túžite, je tancovanie volantu v dlaniach a nervozita zadnej nápravy poskakujúcej na tenkej hranici priľnavosti. Jediné čo potrebujete, je dostať sa v pokoji domov. A v tom toto malé auto exceluje.
Zaujať jednoznačný postoj k Urban Cruiseru nie je jednoduché. Jeho hranaté tvary sa vám nemusia páčiť, z priestoru pre posádku môžete mať zmiešané dojmy, ale spoľahlivá technika a nulové očakávania v oblasti jazdných zážitkov vás nakoniec môžu príjemne prekvapiť.
Urban Cruiser na to ide dobrým spôsobom, nesnaží sa totiž zvýrazňovať svoje slabé miesta, ale vyzdvihuje tie silné. V zákrutách sa netvári športovo, naopak, je schopný uspať vás aj uprostred toho najadrenalínovejšieho predbiehacieho manévru.
Tienistou stránkou jeho úprimnosti je cena. Neviem, čo tým Toyota sleduje, ale vypýtať si za testovaný Urban Cruiser takmer 20 000 eur zaváňa šialenstvom. Áno, ponúka výborný naftový motor, nepriestrelnú kvalitu a dobre fungujúci pohon všetkých kolies, ale to na odôvodnenie vysokej cenovky nestačí. Mám dojem, že v tomto prípade to Toyota poriadne prestrelila.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
spracovanie | cena |
spotreba | lacné plasty |
trakcia | vnút. výška interiéru |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Toyota Urban Cruiser 1.4 D-4D AWD Terra |
Počet valcov/ventilov: | 4/8 SOHC |
Objem motora (cm3): | 1364 |
Výkon (kW/ot.): | 66/3800 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 205/1800–2800 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 3930/1725/1540 |
Rázvor náprav (mm): | 2460 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 314/42 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 175 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 12,5 |
Priemerná spotreba (l/100 km): | 4,9 |
Cena: | 18 890 € |
Sériové vybavenie Terra (vybrané prvky): | |
ABS + EBD + BA, VSC (stabilizačný systém), TRC (trakčná kontrola), predné airbagy vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča, svetlomety pre denné svietenie, aktívne opierky hlavy vpredu, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá a predné bočné okná, palubný počítač, rádio s CD/MP3, vyhrievanie predných sedadiel. |