Renault Mégane Grandtour nemá až na Peugeot 308 SW prakticky žiadnych nových konkurentov. Octavia Combi, Focus Combi či Golf Variant sú už tak trochu obohratou pesničkou a Opel svoje nové eso v podobe Astry Carvan ešte nevytiahol. My sme si francúzsku novinku vyskúšali v atraktívnej verzii 1.9 dCi Dynamique.
Exteriér
Ak vám nový Mégane nepadol práve do oka, verzia Grandtour získala akoby celkom novú dimenziu. Nielen tú priestorovú. Zmenili sa aj proporcie. Predná časť s erbovitým prelisom kapoty je síce identická, no od stredných stĺpikov je všetko po novom. Rázvor náprav vzrástol o viac ako šesť centimetrov a na dĺžke pribudlo ďalších 42. Elegantný klinovitý profil pontónu, silueta bočných okien a jemne klesajúca strecha prepožičali Grandtouru nesmierne dynamický strih. Vydareným dizajnérskym kúskom sú aj veľkoryso dimenzované zadné svetlá.
Celkový vzhľad zhodnocujú bočné prahové ochranné lišty a sériové strešné nosiče. V porovnaní so svojím predchodcom je to nepochybne krajšie auto a navyše sa tvári, akoby si to chcelo rozdať s konkurenciou priamo v strednej triede. Novému kombíku od Renaultu by sa preto určite viac hodil názov Sporttourer ako Grandtour.
Interiér
Za volantom sa toho v Grandtouri veľa nezmenilo. Dizajn aj ergonómia sú totožné. Priestoru je dostatok, no rozhodne nie na rozdávanie. Volant má príjemný tvar, dostatočný rozsah nastavenia a radiaca páka dobrú polohu. Predné sedadlá ponúkajú slušný komfort a dokonca aj primerané bočné vedenie. Kvalita plastov a spracovania zlepšuje celkový dojem z pomerne konzervatívne tvarovanej palubnej dosky. Opäť sa tu stretávame s kombinovaným prístrojovým panelom s analógovým otáčkomerom a digitálnym rýchlomerom. Originálne riešenie však neprináša žiadne užívateľské prednosti. Elegantnému Grandtouru by iste viac svedčala klasická analógová „prístrojovka“ z nového sedanu Fluence.
Príliš vás nenadchne ani nízka poloha panelu audiosústavy s množstvom tlačidiel, ktorým chýba logika a intuitívnosť. Pochopiteľne, rádio možno ovládať aj zo stĺpika riadenia, no to chce tiež cvik a užívateľský manuál. Škoda, že na volante nájdete jedine funkcie tempomatu. Pri cúvaní sa musíte spoliehať viac na parkovací asistent a vašu šikovnosť ako výhľad obmedzený širokými zadnými stĺpikmi a malým oknom. Vzadu by ste možno čakali viac miesta ako v skutočnosti nájdete. Širšie dvere síce zabezpečujú lepší prístup k sedadlám a dlhší rázvor viac miesta na nohy, no s priestorovou rezervou nad hlavou, a to nie je žiadna sláva. Zvlášť ak máte príplatkovú panoramatickú strechu, ktorej vnútorné roletky znižujú profil kabíny.
Vybavenie a variabilita
Verzia Dynamique konkuruje vybavením modelom strednej triedy. Nájdete v nej šesť airbagov, dvojzónovú klimatizáciu, tempomat, svetelný a dažďový senzor, palubný počítač či kvalitnú audiosústavu. Oceníte tiež typické vychytávky Renaultu ako bezkľúčové odomykanie a štartovanie inteligentnou kartou, ktorú nemusíte vôbec vyberať z vrecka, samočinnú elektrickú parkovaciu brzdu či pohodlné tankovanie s automatickým uzáverom nádrže.
Pri príplatkoch stojí za zváženie cenovo veľmi dostupná vstavaná navigácia TomTom. Grafika displeja s nízkym rozlíšením a poloha ovládačov na stredovom tuneli síce neohúria, no obrovskou výhodou je možnosť ľahkej aktualizácie dát cez SD kartu a inteligentné funkcie ako napríklad zvukové upozorňovanie na prekročenie povolenej rýchlosti na základe údajov z digitálnej mapy.
Napriek štýlovému dizajnu na tom nový kombík od Renaultu nie je s objemom kufra naozaj zle, i keď športový strih ho „okradol“ o dvadsať litríkov. Na Octaviu, samozrejme, nemá, no tých 490 litrov je slušný údaj. Najmä ak Renault v Grandtouri predvádza excelentne nízko položenú nakladaciu hranu, vzorovo široký vstupný otvor a úplne vodorovnú podlahu po sklopení zadných sedadiel. A je tu ešte jeden bonus. Sklápanie operadla sedadla spolujazdca. Potom do Grandtouru naložíte predmety dlhé 2,7 metra, na ktoré sa už taká „oktávka“ nechytá. S odkladacími priestormi to už však v interiéri až taká sláva nie je.
Motor a prevodovka
Dieselový štvorvalec 1.9 dCi (96 kW) je v Mégane Grandtour zlatou strednou cestou. Hoci si vystačí aj s menšou jednapäťkou (66 alebo 78 kW), pri plnom obsadení a dlhších cestách vám príde jeho výkon určite vhod. Ohlas na plyn netrpí dlhou reakciou a motor sa dokonca nebráni ani vysokým otáčkam. Vďaka krútiacemu momentu 300 Nm je veľmi pružný a tolerantný. Určite oceníte aj kvalitné odhlučnenie. Počuť ho naozaj len pri studených štartoch.
Rozprávkovú priemernú spotrebu 5,1 litra, udávanú výrobcom, s Grandtourom síce nedosiahnete, ale za 6,1 litra sa dá jazdiť aj dynamickejším štýlom a v meste nemusíte dokonca prekročiť 6,7 litra nafty na 100 kilometrov. Na diaľnici ťaží Grandtour zo svojej veľkej prednosti – šesťstupňovej prevodovky. Otáčky tak môžete držať stále na minime. Presnosť radenia nie je síce na úrovni nového Golfu, ale v porovnaní s minulosťou sa začína nápadne približovať nemeckým štandardom.
Jazdné vlastnosti
V odpružení podvozku Renault trochu pritvrdil, ale pohodlie jazdy tým nijako neutrpelo. Zaslúžila sa o to dobrá izolácia náprav a dlhší rázvor v porovnaní s hatchbackom. Oveľa lepšie napríklad znáša aj malé priečne nerovnosti. Mégan vie teda stále ponúknuť čosi, čomu sa hovorí francúzsky komfort, no pritom výrazne zvýšil svoje sebavedomie v zákrutách. Na konkurenciu s plne nezávislým zavesením zadných kolies síce nemá, no dlhší zadný previs, a teda aj väčšie zaťaženie zadnej nápravy mu skôr prospelo, ako ublížilo.
A je tu aj sériové ESP, ktoré sa vyrovná s jeho prípadnými neduhmi. Náklony karosérie už nie sú také očividné. Elektrický posilňovač riadenia neponúka práve športovú spätnú väzbu, ale pri kombíku to nie je chyba. Oceníte skôr ľahkosť riadenia a typicky renaultovskú účinnosť bŕzd, aj keď už bez prudkého nástupu.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
výkonný motor | ergonómia ovládania |
akustický komfort | miesto na hlavu vzadu |
výbava | torzná tuhosť karosérie |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Renault Mégane Grandtour 1.9 dCi Dynamique |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1870 |
Výkon (kW/ot.): | 96/3750 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 300/1750 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4559/1810/1507 |
Rázvor náprav (mm): | 2703 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 491 – 1567/60 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 9,8 |
Priemerná spotreba (l/100 km): | 5,1 |
Cena: | 19 290 € |
Sériové vybavenie Dynamique (vybrané prvky): | |
ESP, 6× airbag, predné hmlové svetlá, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, automatická parkovacia brzda, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, dažďový a svetelný senzor, dvojzónová klimatizácia, tempomat, kožený volant a radiaca páka, elektrické ovládanie okien a zrkadiel, audio s CD + 4× repro, hliníkové disky. |