Dosť dôvodov na pochybnosti pri aute s cieľovou skupinou nainfikovanou vôňou seriálu WRC. Je to vôbec ešte Subaru? Tak túto otázku si môžete položiť, len kým sa neposadíte za jej volant. Stačí pár kilometrov a všetko je jasné. DNA Subaru pulzuje v každom jej detaile. Nehovoriac o verzii 2.0 D Sport s atraktívnym športovým paketom, ktorú sme si vyskúšali.
Exteriér
Impreza nepatrila nikdy k modelkám, no vždy si vedela získať priam nekritický obdiv. Dôvod bol jasný – kultová Impreza WRX. Preto je prekvapujúce, že novinka ničím nenadväzuje na jej štylistické gény. Subaru stavilo na vyvážené proporcie, nadčasový dizajn a v Európe najpopulárnejší koncept karosérie. V záplave konkurentov tak pôsobí možno až príliš nenápadne. Azda s výnimkou nezvyčajne dlhej kapoty a originálnych zadných svetiel. No to sa dá ľahko zmeniť. Stačí zvoliť verziu Sport a asociácie na brutalitu, s akou porážala konkurentov v rely, začnú ožívať.
Sedemnásťpalcové disky, rozšírené podbehy, znížený predný nárazník, falošný zadný difúzor, no najmä „tlama“ prednej kapoty privádzajúca vzduch k medzichladiču robia s imidžom Imprezy zázraky. Fakt to funguje. Na ulici dokáže pritiahnuť zraky okoloidúcich. Možno aj tých, čo nemajú o rely ani šajnu.
K európskej elite sa Impreza priblížila aj rozmermi. Rázvor narástol na 2620 mm a do dĺžky má 4415 mm, teda viac ako Ford Focus či VW Golf.
Interiér
Dlhý rázvor a vysoko klenutá strecha prepožičali Impreze veľmi slušnú priestorovú ponuku. Nielen vpredu, ale dokonca aj na zadných, nižšie umiestnených sedadlách. Nohy si vsuniete pod sedáky predných sedadiel, takže nijaké obmedzovanie sa nekoná. Za dizajn interiéru však Imprezu rozhodne nepochválime. Jej palubná doska z tvrdých materiálov a motívom rozpínajúcich sa krídiel pochádza z Foresteru. Keďže sa na ňu v Impreze pozeráte z nižšieho uhla, pôsobí o čosi lepšie, ale nijaká sláva to nie je.
Opisovať vizuálny zážitok zo stredovej konzoly s „retro“ ovládačmi klimatizácie a audia, ktoré pôsobí ako dodatočne namontované, nemá jednoducho zmysel. Situáciu zachraňuje hádam len veľký a prehľadný prístrojový panel v efektnom modrom podsvietení a sympatický multifunkčný volant s hrubším vencom. Ergonomické chyby sa však hľadajú ťažko. Najmä vo verzii Sport s fantastickými anatomickými sedadlami s integrovanou opierkou hláv, ktoré vás podržia v každej situácii, ale zároveň nijako neobmedzujú v pohybe. Azda len rozsah nastavenia volantu mohol byť vo vertikálnej polohe trochu veľkorysejší. Aj tak sa s Imprezou rýchlo zžijete. V detailoch je však už viacero chýb.
Otočné ovládače audia sú malé a s nevýraznou aretáciou. Trafiť sa pri vyhľadávaní vašej obľúbenej skladby z CD je počas jazdy umením. No a ovládanie palubného počítača pomocou osky priamo na prístrojovom paneli je naozaj silnou kávou. Prestrkovať ruku cez volant môže byť počas jazdy doslova nebezpečné.
Vybavenie a variabilita
Vybavenie je vyslovene nadštandardné. Napokon, Impreza Diesel Sport stojí na vrchole cenníka, takže rozplývať sa nad tým, že máte v sérii šesť airbagov, ESP, tempomat, xenónové reflektory, automatickú klimatizáciu, športové sedadlá či bezkľúčové štartovanie a odomykanie, nemá príliš cenu. Skôr prekáža skromný cenník príplatkového príslušenstva. Ale to je pri japonských autách s pevnými balíkmi výbav bežné. Hádam len, že by tu predsa len mohli figurovať také samozrejmosti ako dažďový senzor či cúvacie snímače. A keď sme už pri nich, Imprezu treba pochváliť za veľké spätné zrkadlá.
Daňou za slušné priestorové pomery interiéru je malý kufor. Tristo litrov je vyslovený podpriemer a takmer o 100 litrov menej ako pri starej päťdverovej Impreze. No dá sa to ospravedlniť aj tým, že pod podlahou tohto hatchbacku sa skrýva zadný diferenciál a priestorovo náročnejšia viacprvková zadná náprava. Samotný priestor je však súmerný, nakladacia hrana v primeranej výške a podlaha po sklopení zadných operadiel v dokonalej rovine. Navyše sa pod podlahou nachádza plastová vanička, čo celkové skóre predsa len zlepšuje.
Motor a prevodovka
Už vo Forestere preukázal originálny dieselový boxer svoje výnimočné schopnosti. No a s Imprezou, ľahšou viac ako o 100 kg, naozaj nemá nijaké problémy. Neuveriteľne kultivovaný chod v celom spektre otáčok odzbrojí aj zarytého vyznávača benzínu. A to bez vyvažovacieho hriadeľa. Uhádnuť, že tento motor spaľuje naftu, dá naozaj zabrať. Prezradí to až pohľad na otáčkomer s červenou zónou od 4800 otáčok. Rovnako očarujúci je jeho záťah. Tých 110 kW už pri 3600 otáčkach pôsobí oveľa vitálnejšie, ako by ste očakávali.
Postaral sa o to mohutný krútiaci moment 350 Nm, ktorý máte k dispozícii od 1800 otáčok, a dobré sprevodovanie s kratšou jednotkou. To možno aj preto, že v dieselovej Impreze už nenájdete legendárny redukčný prevod. Skvelou správou je aj rozhodnutie použiť šesťstupňovú prevodovku. Tá sa totiž postarala o excelentnú spotrebu. S Imprezou sa dá napriek radosti z prítlaku do sedadiel jazdiť v pohode pod 6,5 litra nafty na sto kilometrov a s ľahkou nohou na plyne ešte oveľa nižšie. Čakanie na diesel od Subaru sa jednoducho oplatilo. Bez zveličovania je to pravdepodobne najlepší štvorvalcový diesel na svete.
Jazdné vlastnosti
Aj tu hrá Impreza prvé husle. Stačí zopár kilometrov a všetko je jasné. Za volantom cítiť precíznosť, s akou bolo toto auto navrhnuté. Nízke ťažisko, tuhá karoséria, harmonický prenos výkonu symetrického pohonu štyroch kolies a dvojité lichobežníkové závesy držia Imprezu vo zvolenej stope bez zaváhania. Udivujúca je však najmä schopnosť Imprezy ponúknuť popri športovom natureli neobvyklú dávku komfortu. Pruženie inklinuje skôr k mäkšiemu ladeniu. Jednoducho, Impreza si to môže dovoliť.
Tlmením nerovností stojí vysoko nad štandardom triedy. Dokonca aj elektrický posilňovač riadenia dokáže ponúknuť veľmi príjemnú spätnú väzbu a hladkosť bez prenosu negatívnych síl na volant. Priamejší prevod prináša radosť z jazdy. Radenie prevodov je presné, no trocha tuhšie. Aj na brzdách cítiť, že sú koncipované na vyššiu záťaž. Ich účinok neslabne ani po opakovaných prudkých brzdeniach.
Za svoje kvality si však nechá Impreza zaplatiť. Má na to nárok. Nielen technicky a výbavou. Schválne, skúste jej nájsť nejakého priameho konkurenta…
Plusy
+ priestranný interiér
+ bohaté vybavenie
+ špičkový motor
+ vynikajúce jazdné vlastnosti
+ komfort odpruženia
+ akustický komfort
+ Symmetrical AWD
+ nízka spotreba
Mínusy
- malý kufor
- dizajn palubnej dosky
- tvrdé plasty
- ovládanie palub. počítača
- minimálne príslušenstvo
Technické údaje:
Model Subaru Impreza 2.0 Diesel Sport
Počet valcov/ventilov: boxer 4/16 2×DOHC
Objem motora (cm3): 1998
Výkon (kW/ot.): 110/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1800
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4415/1740/1475
Rázvor náprav (mm): 2620
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 300/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,6
Priemerná spotreba na 100 km (l): 5,8
Cena: 27 990 €
Sériové vybavenie Sport (vybrané prvky):
6× airbag, VDC, Symmetrical AWD, hill holder, tempomat, automatická klimatizácia, kožený volant a radiaca páka, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosová regulácia volantu, multifunkčný volant, elektrický balík na okná a zrkadlá, rozmrazovač stieračov, športové vyhrievané sedadlá, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, audio s CD + menič, palubný počítač, 17-palcové dosky, aerodynamický paket.