Exteriér
V Renaulte urobili skvelý ťah. Mégane Coupé nie je totiž obyčajný derivát päťdverovej verzie. Dizajnéri dostali oveľa voľnejšie ruky ako v minulosti a svoj priestor využili naplno. Rozsah úprav možno prirovnať azda len k tomu, čo dokázal vytvoriť z Golfu Volkswagen, keď na jeho základe priviedol na svet Scirocco. Od predných stĺpikov je karoséria úplne nová.
Silueta kabíny je posadená o päť centimetrov nižšie a podvozok o 12 milimetrov bližšie k asfaltu. Zadné bočné okno sa kríži s oknom výklopného veka takmer v štýle geniálneho Zagata. No ani predok nezostal bez zmien. Hliníkové imitácie lemov sacích otvorov prepojené so svetlami poriadne priostrili povahu doteraz výhradne rodinne založeného Mégane.
Sedemnásťpalcové disky len dotvárajú skvelý dojem z tohto na pohľad poriadne nabrúseného kupé. No a ak k tomu pridáte príplatkový športový kit v podobe rozšírených prahov, nástavcov na nárazníky a strešného spojlera, máte zaručené, že na ceste neostanete bez povšimnutia. Vari jediná výhrada smeruje k „falošnému“ centrálnemu výfuku, ktorý evokuje skôr lacný garážový tuning ako úspechy Renaultu na športovom poli.
Interiér
Trojdverová karoséria so sebou prináša všetky typické neresti od komplikovaného otvárania dlhých dverí na prehustených parkoviskách a nepraktického zapínania bezpečnostných pásov až po nepohodlný prístup k zadný sedadlám. Mégane je však vybavený pamäťou predných sedadiel, čo nastupovanie a vystupovanie výrazne uľahčuje. Vodič a spolujazdec majú vpredu dostatok miesta, no na zadných sedadlách uberá klesajúca strecha z priestoru nad hlavou, takže s výškou nad 170 cm to môže byť problém. S priestorom na nohy je na tom Mégane Coupé vzadu predsa len o čosi lepšie.
Športová eufória sa však rozhodne nekoná. S výnimkou upravených sedadiel s veľmi slušným bočným vedením a o čosi nižšieho posedu je všetko takmer po starom. Ani kvalitné plasty nedokážu potlačiť emocionálne slabý výsledok z dizajnu palubnej dosky, volantu či plochých výplní dverí. Ovládací panel audiosústavy, prevzatý z novej Laguny tiež príliš neohúri. Nielenže je umiestnený nízko, ale má aj absurdnú logiku ovládania niektorých funkcií menu a veľmi nepraktickú polohu tlačidiel hlasitosti.
V strede palubnej dosky sa doslova „vypína“ veľkoplošný displej príplatkovej navigácie Carminat, no jeho zapracovanie do plastovej schránky vyzerá, akoby ho tam domontovali dodatočne. Jeho ovládanie pomocou panelu na stredovom tuneli, v mieste, kde býva bežne držiak nápojov, je poriadny rébus, najmä ak musíte počas jazdy odpútavať svoj zrak od vozovky. Je tiež škoda, že Mégane Coupé sa nevzdal ani prístrojového panelu s digitálnym rýchlomerom. Skákajúce číslice pôsobia v športovom kupé naozaj cudzorodo, podobne ako elektrická parkovacia brzda.
Mégane zápasí aj so zlým výhľadom vzad. Je to daň za atraktívny dizajn, ale športovému kupé sa to hádam dá odpustiť. Cúvacie senzory by však mohli byť súčasťou vybavenia.
Vybavenie a variabilita
Na vybavení Renault nešetril. V najvyššom stupni Privilege máte v sérii vyslovene komfortné prvky od dvojzónovej klimatizácie cez tempomat až po elektrochromatické spätné zrkadlo. Oceníte aj bezkľúčové štartovanie a odomykanie pomocou karty nahrádzajúcej klasický kľúč.
Šesť sériových airbagov a stabilizačný systém ESP nepotrebujú žiaden komentár. Mégane dáva zadosť svojej päťhviezdičkovej povesti. Za príplatok si môžete dopriať spomínané navigačné zariadenie alebo efektnú panoramatickú strechu, ktorá sa však nedá otvárať.
Pod zadným vekom je 344 litrov pre batožinu, teda o 61 menej ako v päťdverovom Mégane. Na kupé to však nie je zlý výsledok, a predsa len citeľne viac ako majú autá nižšej triedy. Výhodou je, že po sklopení operadiel ponúkne Mégane vodorovnú ložnú plochu a že pod podlahou je stále plnohodnotná rezerva. Odkladacie priestory však nie sú práve jeho silnou stránkou. V kupé to však azda neprekáža.
Motor a prevodovka
Je jasné, že Renault si ešte necháva výkonovú rezervu na Mégane RS. Preplňovaný dvojliter nemá preto ambíciu konkurovať extrémom v Astre OPC, Mazde 3 MPS či Audi S3. No jeho 132 kilowattov je dosť na jazdu v ostrom športovom štýle so zrýchlením na stovku pod osem sekúnd. Najmä ak je poruke 300 Nm krútiaceho momentu. Motor ťahá krásne odspodu, i keď s nie práve ušiam lahodiacou zvukovou kulisou. Predbiehania sú aj vo vyšších rýchlostiach úplnou hračkou.
Jeho potenciál by si však zaslúžil kratšie odstupňovanú prevodovku, ako aj presnejšie radenie. No práve vďaka „civilnému“ sprevodovaniu a šiestemu rýchlostnému stupňu dokáže odolávať smädu po palive. V meste sa síce údaju 10 litrov na 100 km nevyhnete, ale priemerne sa dá ustrážiť spotreba medzi ôsmimi a deviatimi litrami.
Podvozok
Citeľne tvrdšie odpruženie a 17-palcové disky kolies si vypýtali daň v podobe nižšieho komfortu jazdy. Mégane priam neznáša malé priečne nerovnosti. Nie však natoľko, aby toto kupé nemohlo plniť svoje bežné povinnosti. Ostrí chlapci budú preto asi trochu sklamaní a počkajú si radšej na verziu Mégane z oddelenia Renaultsport.
Prínos úprav je však zjavný. Mégane zvláda s prehľadom ostré zákruty a odoláva vrodenej nedotáčavosti tak ako nikdy predtým. Mohutný krútiaci moment si však pýta diferenciál so zvýšenou svornosťou. Pri prudkej akcelerácii počas výjazdov zo zákrut má totiž vnútorné predné koleso silný sklon k pretáčaniu. Brzdy pracujú, ako je pri Renaulte zvykom, s prudkým nástupom. K bezbrehým radovánkam a ničeniu gúm vám však bude chýbať klasická ručná brzda a možnosť úplne vypnúť stabilizačný systém. Aj riadenie je na tento typ auta možno až príliš civilné. Za cenu približne 20-tisíc eur však u konkurencie viac určite nedostanete.
Výhody:
- neprehliadnuteľný dizajn
- slušné jazdné vlastnosti
- výkonný motor
- bezpečnosť a vybavenie
Nevýhody:
- fádny interiér
- ovládanie rádia na stredovej konzole
- nepraktické ovládanie navigácie
- el. parkovacia brzda
- zlý výhľad vzad
Technické údaje:
Model: Renault Mégane Coupé 2.0 TCe Privilege
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC Turbo
Objem motora (cm3): 1998
Výkon (kW/ot.): 132/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/2250
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4299/1840/1423
Rázvor náprav (mm): 2640
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 344/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 7,6
Priemerná spotreba na 100 km (l): 7,6
Cena: 20 090 € (Dynamique – 19 490 €)
Sériové vybavenie verzie Privilege (vybrané prvky):
6 x airbag, ESP, predné hmlové svetlá, elektrochromatické spätné zrkadlo, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, centrálne uzamykanie, výškovo a hĺbkovo nastaviteľný volant, výšková regulácia predných sedadiel, kožený volant a hlavica radiacej páky, dvojzónová klimatizácia, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, palubný počítač, plnohodnotná rezerva, elektricky ovládané predné okná, audio s CD a USB portom, 17-palcové hliníkové disky.