Volvo S60 má za sebou viacero inovácií. Naposledy absolvovalo facelift vlani, o čom sme informovali v samostatnom článku. Malá rekapitulácia ale nezaškodí. Dizajn oživili nové predné svetlá. Pôvodné delené nahradili reflektory s jediným krycím sklom. Denné LED diódy našli miesto v prepracovanom nárazníku. Spolu s lepšie „maskovaným“ radarom tempomatu dostalo S60 harmonickejší vzhľad. A o „čistotu“ dizajnu sa postarali aj detaily, napríklad ostrekovače čelného skla, ktoré sa premiestnili z kapoty pod jej okraj.
Nový je aj zadný nárazník s masívnymi koncovkami výfuku. Ide však len o zdanie. Veľké otvory ukrývajú totiž v skutočnosti iba malé výfukové potrubia. Mierne preštylizovaná bola tiež grafika zadných svetiel. Facelift uzatvára nový dizajn diskov kolies a smerové svetlá v spätných zrkadlách. Niežeby Volvo S60 vyzeralo pred modernizáciou zle, jeho nadčasový dizajn by pokojne mohol vytrvať aj bez zmien, každopádne mu však facelift pomohol. Pôsobí akosi uhladenejšie a modernejšie.
Ručičky nahradili čísla
Zmeny interiéru sa zamerali najmä na elektroniku. Pod kaplnkou palubnej dosky teraz nájdeme digitálny panel, ktorý si S60 požičalo z hatchbacku V40. Displej umožňuje viacero druhov zobrazenia – Elegance, Eco a Performance. Podľa nich sa mení farebný koncept a rozmiestnenie údajov. V športovom móde napríklad nahradí centrálny rýchlomer červený otáčkomer so sústredným digitálnym zobrazením rýchlosti. Grafike však trochu chýba šmrnc. Jednoducho, pôvodné dva analógové prístroje pôsobili hodnotnejšie, čo je paradox.
Nové je aj multimediálne rozhranie, ktoré bolo často terčom kritiky. Systém Sensus Connect síce doháňa veľkým displejom, konektivitou so smartfónmi, 3D navigáciou a harddiskom vlak doby, ale bez chýb nie je. Ovláda sa aj naďalej nešťastným kruhovým ovládačom na strane spolujazdca. O intuitívnosti nemôže byť reč. Chce to proste cvik. Ale aj s ním si rozhranie vyžaduje viac pozornosti, a teda aj odpútania zraku od premávky, než moderné systémy od BMW, Mercedesu, Audi alebo stále rozšírenejšie systémy s dotykovým monitorom.
Podobne komplikované je rozmiestnenie záplavy tlačidiel na plávajúcej stredovej konzole, ktorej sa Volvo zbaví až príchodom novučičkého SUV XC90. Veľký rázvor prináša napriek pomerne kompaktným vonkajším rozmerom prekvapivo priestranný interiér. Dokonca aj vzadu sa podarilo vďaka šikovne tvarovanému vnútornému čalúneniu vytvoriť dosť miesta nad hlavou. Predné sedadlá ponúkajú skutočne prémiový komfort. Majú dostatočné rozmery aj veľmi príjemne mäkké čalúnenie. Tie zadné by mohli mať dlhšie sedáky.
Interiéru vládnu kvalitné materiály vrátane mäkkých plastov, kože a hliníka. Dojem kazí len asymetrické rozmiestnenie prieduchov ventilácie. Dizajnom už Volvo S60 trošku na konkurenciu z Mníchova a najmä Stuttgartu stráca. Zato Volvo vyzbrojilo svoj model strednej triedy novými prvkami výbavy. Napríklad vyhrievaním volantu alebo parkovacím asistentom zvládajúcim aj priečne manévre. V kufri však zázraky nečakajte. Pod malou kapotou s úzkym nakladacím otvorom sa ukrýva stále trápnych 380 litrov. To je naozaj málo aj na prémiové autá, ktoré sa rozhodne nehrajú na rekordérov úžitkových vlastností.
Päťvalcu stíha výkonom aj komfortom
Pod prednou kapotou sa udiala doslova revolúcia. Volvo vytiahlo silné zbrane, aj keď poplatné súčasnej emisnej legislatíve. Pod pôvodným označením D4 už nenájdeme tradičný 5-valec. Volvo „prešaltovalo“ na 4-valce s označením Drive-E s objemom dvoch litrov. Švédsky výrobca tým síce stráca kus zo svojej technologickej výnimočnosti, lenže doba viacvalcovým motorom jednoducho nepraje. S tým nič nenarobíme. Aspoň že objem dvoch litrov ostal na pôvodnej úrovni. Samozrejme, platí to pre verzie s pohonom predných kolies. Motory D4 pre štvorkolky mali totiž objem 2,4 litra.
Vo Volve si však dobre uvedomovali, že nesmú sklamať. Najmä tradičných zákazníkov doslova „závislých“ na uchu lahodiacej robustnej 5-valcovej pulzii motora. A dali si záležať. Za svoj akustický prejav sa nový motor naozaj hanbiť nemusí. Päťvalec to nie je ale do interiéru i tak púšťa sýtu a dobre tlmenú zvukovú kulisu. Určite pôsobivejšiu ako v prípade 4-valcových dieselov od BMW a Mercedesu. Dokonca aj pri vysokých otáčkach sa správa motor mimoriadne kultivovane. Pomáha nízky kompresný pomer 15,8 : 1 a vyvažovacie hriadele.
Dobrý subjektívny dojem dopĺňajú špičkové parametre. Dvojica rozdielne veľkých turbodúchadiel a najnovšia generácia priameho vstrekovania paliva i-Art pod tlakom až 2 500 barov (!) a samostatnými senzormi tlaku pre každý valec, dokázali vyžmýkať zo 4-valcovej novinky výkon 133 kW a krútiaci moment 400 Nm. To je o 13 kW viac ako v minulosti. Krútiaci moment ostal na pôvodnej úrovni. Charakteristika motora sa ale výrazne zmenila. Zúžilo sa napríklad spektrum dostupnosti maxima krútiaceho momentu. Ten je k dispozícii od 1 750 do 2 500 otáčok, kým v minulosti to bolo od 1 400 až do 2 750.
Technické údaje
Model | Volvo S60 D4 8AT Summum |
---|---|
Objem motora (cm3) | 1 969 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC BiTurbo |
Výkon (kW/ot.) | 133/4 250 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 400/1 750 |
Prevodovka | 8-automatická |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 635/1 865/1 479 |
Rázvor náprav (mm) | 2 776 |
Batožin. priestor/nádrž (l) | 380/67,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 215 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s) | 7,4 |
Spotreba na 100 km (l/100 km) | 4,1 |
Spotreba počas testu (l/100 km) | 6,1 |
Cena | 41 340 € |
Naproti tomu je maximum výkonu situované až na 4 250 otáčkach, čo je o 1 250 vyššie. Výsledkom je prekvapivo harmonický záťah približne od 1 300 až za hranicu 4 000 otáčok, čo nebýva u dieselov zvykom. Dostať sa však do vyššieho spektra vyžaduje pedál na podlahe. Otáčky motora totiž krotí ďalšia nová zbraň Volva – 8-stupňová prevodovka Aisin. S charakterom motora si rozumie priam príkladne. A ak vám jej logika náhodou nevyhovuje, výber stupňov môžete zadávať krídelkami na volante.
Spotreba padla dole
Klasický hydrodynamický menič zaručuje príjemne mäkké radenie. Rýchlosť reakcií, najmä pri podraďovaní, je určite lepšia ako pri konkurenčnej prevodovke 7G-Tronic od Mercedesu. Jedinou chybičkou sú občasné trhnutia pri nižších stupňoch, tie má však na svedomí skoré uzamykanie meniča, to preto, aby znížil straty, a teda aj spotrebu paliva. A v tomto parametre si Volvo S60 naozaj polepšilo. Okrem ekonomického odstupňovania prevodov, veď pri diaľničnej stotridsiatke točí motor na osmičke len 1 800 otáčok, mu pomáha aj štart-stop systém a režim Eco pri ktorom sa dá do práce voľnobežka.
Papierová priemerná spotreba paliva 4,1 litra nafty na 100 km je samozrejme mimo reality, ale v porovnaní s predchádzajúcim 5-valcom klesla minimálne o liter. Novinka sa v priemere pohybuje bez tesne nad šesťlitrovou hranicou alebo aj tesne pod ňou. Samozrejme, záleží na štýle jazdy. Mimo mesta vie však hlboko podliezť pod päť litrov. Na diaľnici je to opäť okolo šiestich a v meste na krátkych trasách maximálne 7,5. A to nie je Volvo V60 žiadna ľahká váha. S automatom a slušnou výbavou má takmer 1 700 kg.
Zlé cesty si nevšíma
Charakter jazdy sa po inovácii príliš nezmenil. S60 je stále v prvom rade komfortným autom. Zvlášť so základným podvozkom Comfort vie posádku príjemne rozmaznávať. Nerovnosti cesty tlmí určite lepšie než nemecká konkurencia stavaná na kvalitné diaľnice. Snáď s výnimkou nového céčka zo Stuttgartu vyzbrojeného pneumatickým odpružením. Ale to je raritou v triede. A sťažovať sa nebudete ani na stabilitu. Nový ľahší motor a prevodovka zaťažujú prednú nápravu menej než v minulosti, takže S60 slušne potláča svoju vrodenú nedotáčavosť. I tak mu je ale bližšia pohodová jazda než okruh či serpentíny.
Cítiť to aj z väčších náklonov karosérie uloženej na mäkšom podvozku a z charakteru posilňovača riadenia EPAS, ktorý síce umožňuje ľahké ovládanie, no príliš veľa informácii o tom, čo sa deje na ceste, k vodičovi neposiela. Ak vám toto naladenie S60 nevyhovuje, k dispozícii sú ďalšie tri podvozkové varianty – Dynamic, adaptívny Four-C a znížený športový. V našich končinách považujeme naladenie Comfort za optimálne. Švédska kvalita však niečo stojí. Naša verzia S60 D4 v najvyššom stupni vybavenia Summum a automatom štartuje od 41 340 eur.
V sérii však už dostávate dvojzónovú klimatizáciu, veľký 8-palcový displej multimediálneho rozhrania, výkonný audiosystém High Performance, kožené čalúnenie, grafitové a chrómové dekory či elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča. Priplatiť sa oplatí za aktívne bi-xenóny s automatickým prepínaním diaľkového režimu a aktívny tempomat, ktorý je bohužiaľ tiež len na zozname príplatkov. Z bezpečnostných technológii sa však môže modernizované Volvo S60 pochváliť vylepšenou detekciou chodcov účinnou až do rýchlosti 50 km/h či novými zadnými „očami“ mapujúcimi objekty do vzdialenosti 70 metrov.
Záver
Vynovené Volvo S60 si zachovalo svoj osobitý škandinávsky charakter a vďaka novému motoru a prevodovke dokázalo razantne znížiť spotrebu a zlepšiť svoj technologický imidž. Nepochybne mu prospel aj citlivý facelift. V niektorých aspektoch už svoj vek celkom utajiť nedokáže. Vyčítať mu budete najmä komplikované ovládanie multimediálneho rozhrania či zlý výhľad vzad. Spracovaním interiéru sa už tiež celkom nechytá na nové BMW 3 a najmä nový Mercedes triedy C.
Dobrou správou ale je, že ak by vám bolo predsa len ľúto za nenapodobiteľnou charizmou 5-valca, v ponuke je stále slabší variant 2,0 D3 (100 kW) ale aj silnejšie verzie 2,4 D5 (158 kW) s pohonom AWD, ktoré na výmenu za 4-valce ešte čakajú.
Výhody
- nadčasový dizajn
- dostatok priestoru
- pohodlné predné sedadlá
- digitálny prístrojový panel
- výkonný a kultivovaný motor
- akustický komfort
- nízka spotreba paliva
- komfort odpruženia
Nevýhody
- malý batožinový priestor
- horší výhľad vzad
- zastarané ovládanie rozhrania
- usporiadanie výduchov ventilácie
- stredová konzola obmedzujúca koleno vodiča
- sklon k nedotáčavosti
- malá spätná väzba riadenia