Exteriér
Silné emócie z dizajnu Toyoty nikdy nevyžarovali. Nie je to inak v prípade nového Avensisu. Prednosť dostala jednoduchosť a zaručená nadčasovosť. Hoci nezaprie jemnú inšpiráciu Lexusom IS či aerodynamické školenie po vzore Priusu, stále ostáva spoľahlivo najkonzervatívnejším japonským sedanom strednej triedy. Na módnu športovú vyzývavosť Hondy Accord či Mazdy 6 jednoducho nemá. Veľmi mu však prospel nárast šírky. Tých päť centimetrov urobilo svoje nielen v interiéri, ale aj z pohľadu proporcií. Oceniť treba aj pôsobivú siluetu kabíny s predsunutým čelným oknom, ktorá mu prepožičiava oveľa modernejší štýl než v minulosti.
Interiér
Priestor ťaží najmä z väčšej šírky. Tu je pokrok evidentný. Toyote sa podarilo vyrovnať aj s klesajúcou siluetou strechy, takže i na zadných sedadlách máte nad hlavou primeranú priestorovú rezervu. Sťažovať sa nebudete ani na priestor v oblasti kolien, no s tvarovaním sedáka je to horšie. Je krátky a jeho uhol neumožňuje podopierať stehná tak, ako by ste to v business limuzíne očakávali. To, samozrejme, nie je problém pre vodiča ani spolujazdca. Tí sedia vo veľkoryso dimenzovaných sedadlách. Prekvapujú však skromným bočným vedením. V zákrutách vás jednoducho nemá čo podržať. Športovejšie ladení vodiči by iste privítali aj možnosť väčšej regulácie nastavenia volantu.
Ergonómia má však aj iné chybičky krásy. Hrúbka volantu je síce perfektná, no v oblasti ramien mu chýba výraznejšie tvarovanie a k ergonomickej dokonalosti majú ďaleko aj šmykľavé chrómové ovládače audiosústavy či masívne vnútorné kľučky dverí. Zvyknúť si musíte aj na japonské špecifiká. Príkladom je absolútne nevysvetliteľné umiestnenie tlačidla elektrickej parkovacej brzdy napravo od stĺpika riadenia.
Kvalita spracovania je však tradične ukážková. Toyota dokonca predviedla, že dokáže použiť mäkčené plasty. Z tých je vyrobená celá vrchná časť palubnej dosky. Od dizajnu však opäť neočakávajte emócie. Vládne tu prísna strohosť. Avensis sa dokonca vzdal aj originálneho zvlneného tvaru prístrojového panelu. Zato tu nájdete optitrónové bielo-oranžové podsvietenie prístrojov, ktoré zvyšuje pocit kvality a technologický imidž Avensisu. Škoda len, že s touto technologickou vychytávkou neladia aj displeje audiosústavy a klimatizácie. Ich grafika a nevýrazné podsvietenie pripomína deväťdesiate roky
Vybavenie a variabilita
Už druhý stupeň vybavenia Luna obsahuje prakticky všetko, čo potrebujete. Od dvojzónovej klimatizácie a tempomatu až po vyhrievané sedadlá či kompletný elektrický balík na okná a zrkadlá. Škoda len, že bezkľúčové odomykanie a štartovanie je výsadou iba vyšších úrovní, zvlášť ak kľúč od Avensisu ašpiruje svojou veľkosťou do Guinnessovej knihy rekordov.
Rovnako bezpečnostným vybavením sa Avensis zaraďuje na špičku triedy. Sedem airbagov, stabilizačný systém VSC a aktívne opierky hlavy sú jasným avízom päťhviezdičkovej bezpečnosti. S úžitkovými parametrami to však už veľká sláva nie je. Kufor má síce veľmi slušných 509 litrov, no tu sa prednosti končia. Krátka kapota vytvára malý nakladací otvor. Sklopiť možno len operadlá zadných sedadiel, takže v kufri vzniká schod. Navyše sa nedajú odistiť, ako je dnes už bežné, priamo z batožinového priestoru.
Okrem skutočne objemnej schránky pred spolujazdcom by si Avensis určite zaslúžil aj ďalšie odkladacie priestory v interiéri. Tie vo dvetách sú pomerne malé.
Motor a prevodovka
Základný diesel 2.0 D-4D s výkonom 93 kW nemá s Avensisom najmenšie problémy. Hoci z dvoch litrov ponúka konkurencia o čosi viac, za volantom nejaký hendikep necítiť. Motor je nielen dostatočne húževnatý, ale má aj kontinuálny priebeh výkonu . Vďaka kultivovanému chodu a skvelej izolácii neobťažuje posádku hlukom ani vibráciami.
V spojení so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je navyše príkladne úsporný. Ani v meste nemusíte prekročiť hranicu 6,5 litra nafty na sto kilometrov a mimo neho spotrebuje Avensis ešte o liter menej. Radenie prevodov vám problémy robiť určite nebude, no s presnosťou porovnateľnou s Hondou Accord či Voklkswagenom Passat nerátajte.
Jazdné vlastnosti
Avensis rozhodne nie je auto, ktoré by vás zvádzalo vyskúšať limity vášho šoférskeho umenia. Vyladenie podvozka a riadenia bude imponovať skôr konzervatívnejšie založeným zákazníkom. Tým, ktorí uprednostňujú komfortné odpruženie pred snahou o nekompromisnú stabilitu v zákrutách. Posun je však badateľný aj v kvalite jazdných vlastností. Vďaka väčšiemu rozchodu dokáže slušne maskovať sklony k nedotáčavosti. Riadeniu by však isto svedčal o čosi priamejší prevod. Komunikácia medzi kolesami a volantom je naozaj veľmi neosobná. K brzdám výhrady mať nebudete.
Celkovo vysoký jazdný komfort dotvára nízka hladina aerodynamického hluku. K plusom musíme pripočítať aj kvalitu a konkurencieschopnú cenu. Či to však bude stačiť v boji s emocionálne oveľa výraznejšou konkurenciou, ukáže až čas.
Výhody:
nadčasový dizajn
priestranný interiér
bohaté vybavenie
bezpečnosť (7× airbag)
nízka spotreba
akustický komfort
komfortné pruženie
Nevýhody:
strohý dizajn interiéru
ovládanie parkovacej brzdy a palub. počítača
malý vstup do kufra
bočné vedenie sedadiel
Technické údaje:
Model: Toyota Avensis 2.0 D-4D Luna
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1998
Výkon (kW/ot.): 93/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 310/3800
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4695/1810/1480
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 509/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,7
Priemerná spotreba na 100 km/l: 5,1
Cena: 25 100 € (756 162 Sk)
Sériové vybavenie verzie Luna (vybrané prvky):
VSC+, 7× airbag, tempomat, dažďový senzor, predné hmlové svetlá, diaľkové centrálne uzamykanie, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, el. ovládané okná a vyhrievané sklopné spätné zrkadlá, vyhrievané predné sedadlá, audio s CD + 6 reproduktorov.