V poslednom čase japonské Suzuki poriadne „prekopalo“ výrobný program, a najmä modelom SX4 S-Cross zamotalo hlavu priaznivcom značky. Ten síce nesie v názve označenie pôvodného bestselleru SX4, ale nemá s ním nič spoločné. A podobne je to s novou Vitarou, ktorá rozhodne nemá ambíciu zastúpiť drsné SUV Grand Vitara. Kam teda novinkou Suzuki mieri? Je to vlastne ideový nástupca pôvodnej Vitary z roku 1988, ktorá očarila sviežim dizajnom, ľahkou konštrukciou a skvelými jazdnými vlastnosťami v teréne. Lenže časy sa zmenili, a s nimi aj konštrukcia štvorkoliek.
Na základoch SX4 S-Cross
Vznikla trieda SUV, aj kategória módnych crossoverov. Suzuki tu zabodovalo modelom SX4, ktorý bol krížencom hatchbacku a SUV. Jeho výroba sa ale nedávno skončila, a tak sa Vitara snaží zastúpiť aj jeho pozíciu. Svedčí jej rovnako prívlastok SUV, ako aj crossover pre verzie vybavené len predným náhonom. V porovnaní s SX4 je síce drahšia, no je to aj väčší kus auta s neporovnateľne lepšou agilitou v teréne. Jej súpermi sú crossovery Jeep Renegade, Fiat 500X či Opel Mokka, teda modely s ponukou 4×4. Tým sa zásadne líši od Renaultu Captur, Peugeotu 2008, či Hondy HR-V.
Pritom sa Suzuki snažilo držať cenu na uzde tak, aby mala Vitara bezpečný odstup od väčšieho SUV SX4 S-Cross. Vzniklo veľmi svieže auto, ktoré vyvoláva silné asociácie s prvou generáciou Vitary. A dokáže klamať telom. Vitara totiž pôsobí ako relatívne veľké SUV. Môžu za to jej kubistické tvary s dlhou strechou. Skutočnosť je ale prekvapivá. Rázvor náprav 2 500 mm je identický s pôvodným SX4 (!), a do dĺžky pribudlo len 75 mm. Celková dĺžka je teda 4 175 mm. Len pre porovnanie, je to približne o päť centimetrov menej, než má Škoda Yeti, a približne o 10 v porovnaní s SX4 S-Cross.
Pritom s modelom SX4 S-Cross zdieľa Vitara rovnakú platformu a techniku. A to je dobrý základ. Charakter SUV ale posilňuje svetlou výškou 185 mm, ktorou nad SX4 S-Cross dominuje o 20 mm, a nebojíme sa povedať, že ho na celej čiare poráža aj dizajnom. Nehrá sa totiž na nič extra, a to je na nej sympatické. Jednoduché línie a dobre uhádnuté proporcie sú navyše zárukou, že Vitara len tak ľahko nezostarne. Vpredu ju oživuje výrazná chrómová maska a reflektory s dennými a stretávacími LED svetlami s efektným modrým pozadím. Bočný profil zaujme výrazným prelisom, ktorý sa tiahne od predného až k zadnému blatníku. Vzadu použilo Suzuki drahšie delené svetlá.
Menšia než sa zdá, no s priestorom čaruje
Vitara používa kolesá s rozmerom 16 a 17-palcov, ktoré stačia jej robustnému vzhľadu len tak-tak. Okrem toho je na výber dvojfarebné lakovanie. Voliť môžete bielu alebo čiernu strechu s rôznymi odtieňmi karosérie – od výraznej oranžovej, červenej či tyrkysovej až po menej výstredné – ako bielu či šedú, ktoré prepožičiavajú Vitare elegantnejší vzhľad. Za túto parádu si ale priplatíte 900 eur. To je viac ako 400 eur za metalízu. A personalizácia môže prebehnúť aj pomocou paketov Urban a Rugged. Za mestský balík si od vás Suzuki vypýta 580 eur, a ak chcete, aby Vitara pôsobila viac ako SUV, pripravte si 700 eur. Aj bez týchto príplatkov vyzerá ale stále dostatočne príťažlivo.
Interiér dobre ladí s charakterom Vitary. Je jednoduchý a účelný. Na rázvore s dĺžkou 2 500 mm nemôžte síce očakávať žiaden extra priestor, ale to, čo sa Suzuki podarilo, považujeme za malý zázrak. Vitara je veľmi vzdušná, a v kontexte svojho kompaktného formátu ponúka dostatok miesta vpredu aj vzadu. Vďaka vysokej streche máte potrebnú rezervu nad hlavou, a ploché boky kabíny sa zasa starajú o pridané milimetre v šírke lakťov a ramien. Napokon, Vitara je širšia ako SX4 S-Cross. Medzi crossovermi svojej triedy patrí rozhodne na absolútnu špičku. A to má ešte v talóne kufor s objemom 375 litrov, čo zodpovedá klasickým hatchbackom nižšej strednej triedy. V porovnaní s SX4 ide o nárast až o 105 litrov.
Z variability si ale v Suzuki nerobili ťažkú hlavu. Sklápať sa dajú jedine delené zadné operadlá. Úplne vodorovnú ložnú plochu tak síce nedosiahnete, no dvojitá podlaha dokáže účinne zakryť veľký schod medzi sedadlami a dnom kufra. Môžete ju umiestniť aj vertikálne v uhle asi 50 stupňov, čím sa kufor rozdelí na dve časti. S rezervným kolesom ale nepočítajte, dokonca ani za príplatok. Vitara presedlala na lepiacu súpravu. Do kufra je dobrý prístup vďaka veľkému a širokému veku, zmieriť sa musíte len s vyššou nakladacou hranou, čo je ale pre crossovery typické. Oceňujeme praktické háčiky a dostatok odkladacích priestorov v interiéri.
Občas sa aj šetrilo
Výber materiálov a zariadenie Vitary prezrádza jej príslušnosť ku kompaktným SUV či crossoverom. Nie, nie je to konkurent Hondy CR-V ani Toyoty RAV4. Vládnu tu výlučne tvrdé plasty, čo Vitara maskuje hravým dizajnom a farebnými dekoráciami palubnej dosky či stredovej konzoly ladiacimi s výberom exteriérového laku. Nápaditým prvkom sú analógové hodiny umiestnené v strednom prieduchu ventilácie. S „lacnotou“ to však v Suzuki prehnali najmä na výplniach dverí, ktoré sú extrémne úzke, ploché a kazia celkový dojem. Inak ale ponúka interiér sviežu a dokonca veľmi modernú atmosféru. Podpísalo sa na tom najmä dotykové rozhranie so 7-palcovým displejom, sviežou grafikou a prekvapivo rýchlymi reakciami.
Plocha základného menu je rozdelená do štyroch prehľadných zón s odlišnou farebnosťou pre ovládanie funkcií audia, navigácie, komunikácie a externých zariadení. Funkcia MirrorLink umožňuje bezproblémové pripojenie smartfónu a prácu s jeho obsahom, napríklad s navigáciou, ak by ste ju vo Vitare nemali vstavanú. Škoda len, že Suzuki nevyňalo zo systému ovládanie hlasitosti rádia. Menej moderne už pôsobí prístrojový panel. Je síce prehľadný, ale monochromatický displej s dnešnými časmi už príliš neladí. Väčším prehreškom je však retro-ovládanie palubného počítača kolíčkami priamo v prístrojoch. A to má Vitara tlačidlami posiaty multifunkčný volant z SX4 S-Cross. A keď sme už pri ňom, volant by si zaslúžil bohatšie tvarovaný veniec, podobne ako radiaca páka modernejšiu hlavicu.
Jednoducho, v miestach, kde ste s Vitarou v kontakte, mohlo byť Suzuki o čosi štedrejšie. To, bohužiaľ, platí aj o veľmi biednej lakťovej opierke bez akejkoľvek možnosti nastavenia. Voči ergonómii ale zásadné výhrady mať nebudete. Sedadlá majú svojej triede primerané rozmery, príjemné čalúnenie, a dokonca slušné bočné vedenie. Vyšší posed tiež znamená lepší výhľad. Cítite sa tu takmer ako v plnohodnotnom SUV. Čierny bod ide len na vrub predných stĺpikov, za ktoré sa vedia „schovať“ chodci aj autá. S výhľadom vzad môže pomôcť cúvacia kamera s prekvapivo dobrým rozlíšením. No aj bez nej máte vďaka veľkým spätným zrkadlám, tretím bočným okienkam a relatívne veľkému priezoru zadného okna slušný prehľad.
Adaptívny tempomat je veľké plus
Obrovskú pochvalu dávame Vitare za nasadenie nových asistenčných systémov, ktorými dáva priamym konkurentom poriadne na frak. Napokon, z testov Euro NCAP si odniesla plných päť hviezdičiek, čo nie je po sprísnení pravidiel vôbec jednoduché. Takže nejde o náhodu. Na palube verzie Elegance tak už nájdete adaptívny tempomat (!) Radar Break Support s reguláciou odstupu, aj výstrahu pred kolíziou Emergency stop signal s autonómnymi brzdami. Klobúk dole. Jedinou chybičkou bolo niekoľko falošných zvukových poplachov, napríklad v situácii, keď sme sa blížili v prudkej zákrute k múrikom, ktoré ju lemovali. Vitara ale umožňuje citlivosť systému znížiť. K dispozícii je aj praktický hill-holder a kontrola klesania.
Verzia Elegance, ktorú sme testovali, mala automatickú klimatizáciu, aj keď nie dvojzónovú, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, dažďový a svetelný senzor, stretávacie LED svetlá, vstavanú navigáciu, cúvaciu kameru, elektrickú parkovaciu brzdu, vyhrievané sedadlá, malý kožený paket a čalúnenie z kože a syntetického semišu. Takže ani o komfort nie je núdza. Vyššia úroveň Elegance + pridáva prakticky len dvojdielne panoramatické strešné okno. Už základná úroveň Comfort však obsahuje sedem airbagov, stabilizačný systém ESC, kontrolu tlaku v pneumatikách, hill-holder, a z komfortných prvkov manuálnu klimatizáciu, diaľkové centrálne uzamykanie, palubný počítač či autorádio s CD.
Taliansky diesel abstinuje
Vitaru sme si vyskúšali v prevedení 1,6 DDiS s dieselovým 4-valcom (88 kW). Okrem neho je na výber len benzínový agregát 1,6 VVT s tým istým zdvihovým objemom a rovnakým výkonom. Diesel je však zaujímavejší už len z toho dôvodu, že sa v štandarde dodáva so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, kým benzín „zaspal“ na piatich stupňoch. Šesť má len v spojení s novou automatickou prevodovkou, ktorá bude k dispozícii až v priebehu leta. Za diesel si síce priplatíte 1 100 eur, ale po týždňovej skúsenosti by sme nad touto voľbou neváhali. Motor má pôvod v koncerne Fiat, ako je u dieselových Suzuki zvykom, kde ho označujú ako 1,6 MultiJet. A má parádne kultivovaný chod.
S ľahkou Vitarou, ktorej pohotovostná hmotnosť je aj so štvorkolkou len 1 370 kg, nemá jeho 88 kilowattov a 320 Nm krútiaceho momentu väčší problém. Vitara akceleruje na stovku za 12,4 sekundy, a napriek nie práve ideálnej aerodynamike dosiahne maximálku 180 km/h. Limity agregátu cítiť až pri vyšších rýchlostiach. Záťah motora začína od 1 500 otáčok, pričom maximum „krúťáku“ máte na pedáli pri 1 750 otáčkach za minútu. Schopnosti dieselu však zbytočne krotí prevodovka s extrémne dlhými prevodmi, na SUV naozaj nevídanými. Veď pri diaľničnej stotridsiatke točí motor len 2 200 otáčok, a pri rýchlosti 100 km/h len okolo 1 700. Pri deväťdesiatke je už šestka na hrane vibrácií.
Radiť ju má význam až okolo rýchlosti 100 km/h. Extrémnosť ťažkých prevodov sa ukáže aj pri jazde v meste, kde si Vitara v limite povolenej päťdesiatky vystačí maximálne s trojkou. Štvrtý prevodový stupeň už totiž zrazí otáčky príliš nízko. Vitara sa tým síce odvďačí príkladnou spotrebou, v našom prípade len neuveriteľných 4,7 litra nafty na 100 km, aspoň podľa palubného počítača, no predstava jazdy v teréne s takýmto odstupňovaním príliš neladí. Očakávať by ste mohli aspoň kratší prvý a druhý prevodový stupeň, suplujúci redukciu, podobne ako pri Dacii Duster, no nič také sa v prípade Vitary nedeje. Nízke otáčky tiež znamenajú veľmi slušný akustický komfort v kabíne.
Štvorkolka ako z pravého SUV
Napriek dlhým prevodom sa má ale Vitara v teréne o čo oprieť. V triede malých SUV a crossoverov nasadila totiž silné zbrane. Systém 4WD AllGrip pochádza priamo z väčšieho a drahšieho súrodenca SX4 S-Cross a umožňuje niekoľko jazdných režimov – Auto, Sport, Snow a Lock. Pre terén sú určené posledné dva. Mód Snow je vhodný na klzké povrchy a nespevnené vozovky, keď sú v zábere všetky štyri kolesá permanentne, no s premenlivým pomerom. Umožní tiež určitý preklz, vďaka ktorému sa vyhrabete zo snehu či piesku. V ťažších podmienkach prichádza k slovu mód Lock s pevným rozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy v pomere 50:50, a upravenou činnosťou trakčných systémov.
Štvorkolka je však výhodou aj na asfalte. Mód Auto síce uprednostňuje zväčša pohon predných kolies, no tie zadné nie sú celkom mimo hry. Po strate trakcie prednej nápravy prenesie elektromagnetická spojka časť hnacieho momentu aj dozadu, a to bez náhlych „kopancov“. Ešte viac trakcie ponúkne režim Sport, kde systém prenáša k zadným kolesám viac krútiaceho momentu, čo zlepšuje záber pri dynamickom štýle jazdy. Takže tu mám vlastne permanentnú štvorkolku. A za volantom to cítiť. Zapojenie zadných kolies znamená menej práce pre prednú nápravu, a teda aj zníženie nedotáčavosti. Obratnosť a neutrálnosť Vitary pri prejazde kľukatých cestičiek je naozaj milým prekvapením, najmä ak uvážite, že používa jednoduché zadné zavesenie.
Svoje však zohráva aj nízka hmotnosť, a v našom prípade aj 17-palcové disky kolies. A dobré body získava Vitara aj za komfort. Suzuki sa podaril vcelku ideálne zladenie pružín a tlmičov. Odpruženie má síce tuhší charakter, ale napriek tomu vie Vitara prekonať väčšie nerovnosti s gráciou, a dobrá izolácia náprav zas pohltiť rázy pri prejazde priečnych retardérov lepšie, než by ste čakali. Ak kolesá Vitary prechádzajú cez dilatácie, ozve sa len tlmený zvuk, známy skôr z nemeckých modelov, než z triedy módnych crossoverov. Elektrický posilňovač riadenia vám síce neposkytuje extra porciu informácií, no podstatné je, že strmší prevod riadenia a jeho výkon zabezpečujú veľmi pohodlné ovládanie.
Vydarený mix
Vitara sa jednoducho vydarila. Má to našliapnuté na veľký úspech. Nie je nudná tak ako SX4 S-Cross, a pritom používa rovnakú techniku. Tou ide vysoko nad rámec malých štvorkoliek. Cenový rozptyl je ale veľký. Vyplýva to z toho, že Vitara je crossover aj SUV v jednom. Základná predokolka s motorom 1,6 VVT a 5-stupňovou prevodovkou začína na 14 200 eurách. Náš testovaný model 1,6 DDiS so systémom AllGrip sa na úrovni Elegance vyšplhal až na 21 500 eur, ku ktorým si musíte ešte prirátať 900 eur za dvojfarebný lak. Sme ale presvedčení, že Vitara zvládne úlohu univerzálneho rodinného auta aj v lacnejších verziách 2WD, a to aj s benzínovým motorom.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 175/1 775/1 610 |
---|---|
Svetlá výška (mm) | 185 |
Nájazdový uhol predný/zadný (°) | 18,2/28,2 |
Rázvor náprav (mm) | 2 500 |
Objem kufra (l) | od 375 |
Objem nádrže (l) | 47 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | od 1 075 |
Technické údaje
Motor (ccm) | 1,6 VVT | 1,6 VVT 4×4 | 1,6 DDiS | 1,6 DDiS 4×4 |
---|---|---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 1 586 | 1 586 | 1 598 | 1 598 |
Max. výkon (kW/ot.) | 88/6 000 | 88/6 000 | 88/3 750 | 88/3 750 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 156/4 400 | 156/4 400 | 320/1 750 | 320/1 750 |
Prevodovka | 5M/6A | 5M/6A | 6M | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 180/180 | 180/180 | 180 | 180 |
0 – 100 km/h (s) | 11,5/12,5 | 12,0/13,0 | 11,5 | 12,4 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 5,3/5,5 | 5,6/5,7 | 4,0 | 4,2 |