Nie, Park Line neznamená, že Mini dostalo prvky z mestského parku v podobe trsu trávy za stieračom. V tomto prípade ide o štýlovú edíciu odkazujúcu na módnu londýnsku ulicu Park Line. Takže Mini Countryman nemusí byť nevyhnutne len vidiečan. Môže to byť aj mestská slečna, ktorá má práve obuté tak populárne farebné gumené čižmy.
Mini je však aktuálne v procese generačnej obmeny svojej ponuky. A keďže Countryman nie je prvý na zozname striedania, tak tento model ešte vychádza z predchádzajúcej generácie hatchbacku. Generačné rozdiely sú badateľné.
Countryman je SUV alebo ak chcete, tak crossover. Na trh dorazil už v roku 2010 a teda za sebou má už dlhú cestu. Koncept vozidla, z ktorého vzišiel Countryman Mini predstavilo už na autosalóne v Paríži v roku 2008. V roku 2014 dostalo vozidlo zaslúžený facelift. Každopádne, aj keď je Mini na vyššom podvozku, nič nestratilo zo svojho britského štýlu. Len ťažko by ste hľadali auto tohto zamerania s „frajerskejším“ dizajnom.
Nahodený vidiečan
Countryman svojim dizajnom medzi inými crossovermi a autami SUV rozhodne zaujme. Ak k tom pridáme ešte dizajnové prvky verzie Park Line, tak sa je na čo pozerať. Ako prvá je rozhodne badateľná farebná kombinácia. Sivý podklad s bordovou strechou, spätnými zrkadlami a inými akcentmi. Zopár zmien v podobe plastov výrobca prepašoval aj dovnútra.
Terénne Mini však samo o sebe vyzerá dravo a štýlovo. Vzhľad vzdialene pripomína pôvodné Mini. Nie je to však žiadny drobec. Vozidlo je dlhé 4 109 mm, široké 1 789 mm a vysoké 1 561. Rázvor dosahuje hodnotu 2 595 mm. Vďaka svojmu vyššiemu podvozku pôsobí robustne. Ako každé Mini, tak aj toto pôsobí „barokovo“. Všade samé obliny.
Vek vidieť vo vnútri
Countryman vychádzajúci z predošlej generácie hatchbacku má problémy najmä vo vnútri. Je vidieť, že nové Mini je už niekde inde. Celému interiéru dominuje veľký okrúhly tachometer, ktorý je však umiestnený medzi vodičom a spolujazdcom. Vo vnútri tachometra sa nadchádza farebný displej zobrazujúci navigáciu alebo informačno-zábavný systém. Celé to však pripomína váhu, na ktorej sa v minulosti v obchodoch vážila šunka.
Výpovedná hodnota tachometra pre vodiča je takmer nulová. Ide o často kritizovaný prvok minulej generácie, ktorú v novinkách už Mini odstránilo a tachometer presunulo pred vodiča. V tomto prípade však vodič má pred sebou len otáčkomer a digitálny ukazovateľ rýchlosti.
Pochvalu si nezaslúžia ani sedačky. Keďže by malo ísť o ostrejšiu verziu Countrymana s označením S, tak bočné vedenie bolo skutočne slabé a dlhšie sedenie dalo zabrať trpezlivosti chrbtových svalov. Nepotešili nás ani niektoré plasty alebo ovládače. Práve na takýchto detailoch je vidieť, že auto je medzi nami už od roku 2010.
Na druhej strane, Countryman ponúka celkom slušnú dávku praktickosti, čo sa v prípade Mini nestáva často. Batožinový priestor síce má len 350 litrov, no má dvojité dno. Po sklopení zadných sedačiek navyše priestor narastá na 1 170 litrov.
Podvozok do lesa určite nepatrí
Countryman dostal do vienka dobrý podvozok. BMW, predsa len zlé podvozky nemá vo zvyku vyrábať. Avšak problém je v tom, že dané naladenie funguje najmä na dobrej a kvalitnej ceste. Doslova by sme mohli povedať, že ide o športovejšie nastavenie. Na tom by nebolo nič zlé, keby Countryman nenaznačoval svoje aspoň veľmi oklieštené terénne ambície.
Nemusíme si však klamať, väčšina bežných crossoverov a SUV nejazdila ani po tráve a tento prípad iný nebude. Na svoje si príde vodič za volantom najmä na kľukatých cestách, kedy podvozok auta funguje vynikajúco. Kto chce ešte lepší zážitok, môže aktivovať športový režim, ktorý však bude mať dopad len na riadenie, ktoré stuhne a na správanie sa prevodovky.
V meste si treba odtrpieť tvrdšiu filtráciu nerovností. Testovaný model bol vybavený pohonom všetkých kolies. No na terénne uzávierky diferenciálov ani nepomyslite. Automobil sme vyskúšali aj na nespevnených povrchoch a musíme konštatovať, že auto vie vyjsť aj do kopca po zablatenej lúke. Vyššia svetlá výška navyše chráni jeho hrdosť pred obrubníkmi v meste a nerovnosťami mimo neho.
Športové „S“
Jedno písmeno v mriežke chladiča napovedá, že tento Countryman bude ešte v niečom iný. Pod kapotou mu pracoval 1,6 litrový benzínový motor s výkonom 184 konských síl, krútiacim momentom 240 Nm a automatickou 6 stupňovou prevodovkou. Zo štýlového crossoveru sa tak stáva auto so športovými ambíciami.
Pohonná jednotka však dostala ťažkú úlohu. Robustné auto s pohonom všetkých kolies, môže byť pre objem 1,6 litra aj keď s dvojitým preplňovaním náročná kombinácia. Z 0 na 100 km/h auto zrýchli za 7,7 sekundy a maximálne sa rozbehne na 215 km/h.
Motor by najlepšie pracoval v hatchbacku a na okruhu. Takto však trpel pomerne vysokou spotrebou a jazdný prejav nebol nijak extrémny. V meste sme sa zmierili s odberom 11 litrov. Niekedy to bolo aj viac. Mimo mesta sme sa však vedeli zmestiť do 7,5 l/100 km. Stred sa pohyboval okolo 9 l/100 km. Ak k tomu pripočítame nádrž s objemom len 47 litrov, tak návštevy čerpacích staníc sú v tomto prípade samozrejmosťou.
Počas jazdy však agregát vedel posádku odmeniť pekným zvukom. Problém prišiel na diaľnici, kedy ten zvuk začínal byť otravný. Spolu so zvýšeným aerodynamickým hlukom bola dlhodobá jazda vysokými rýchlosťami namáhavá pre uši.
Záver
Kto chce štýlový crossover alebo SUV, do terénu s ním asi nepôjde. Coutryman dokáže svojmu majiteľovi ponúknuť dobré jazdné vlastnosti a zaujímavý britský dizajn. Kto však očakáva, že s ním zdolá vysokohorské chodníčky, ten je na omyle. V tomto prípade je štýl na prvom mieste.
Na druhej strane, zvážili by sme určite použitie 184 koňového benzínového motora. Možno naftový motor by bol v tomto prípade lepší a aj úspornejší. Základná cena Countrymana s testovaným motorom je 28 500 eur. Nemci sú však známi svojou drahou príplatkovou výbavou a tak sa po pridaní automatickej prevodovky, regenerácie brzdnej energie, vyhrievaní sedadiel, audiosústave Harman/Kardon a iných šplhá cena na 40 570 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 109 |
Šírka (mm) | 1 789 |
Výška (mm) | 1 561 |
Rázvor (mm) | 2 595 |
Objem batožinového priestoru | 350/1 170 l |
Objem palivovej nádrže | 47 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 415 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s dvojitým preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 598 cm3 |
Výkon | 135 kW (154 k ) pri 5 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 240 Nm pri 1 600 – 5 000 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 215 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,7 s |
Spotreba (kombi) | 7,3 l/100 km |
Spotreba (test) | 9,0 l/100 km |
Emisie CO2 | 170 g/km |
Ceny
Predajná cena modelu | 28 500 EUR |
Cena testovaného auta | 40 570 EUR |