Nie je však správne porovnávať Santa Fe s jeho menším bratom, pretože ide o vozidlá z iných kategórií. Život testovanému autu dostatočne znepríjemní konkurencia, ktorá produkuje jedno veľké SUV za druhým.
Len pre zaujímavosť, názov Santa Fe by sme zo španielčiny vedeli preložiť ako slovné spojenie svätá viera. Okrem toho sa takto volá mnoho miest po celom svete. Takto označené mestá nájdete v USA, na Kube, v Hondurase, v Brazílii alebo inde. Hyundai pomenoval svoje auto po meste v Novom Mexiku v USA. Možno aj preto nás počas celého testu sprevádzala americká príchuť.
Poriadny kus
Na Slovensku asi najviac zarezonovala druhá generácia tohto auta, ktorá ponúkla cenovo pomerne dostupné SUV so zaujímavými dynamickými líniami. Jej časy sú však dávno preč a Santa Fe, ktoré je aktuálne na trhu stavilo na konzervativizmus. V exteriéri sa v podstate nedeje žiadna dráma. Automobil síce má dynamické prvky, má však aj svoj rodinný vzhľad a ničím neriskuje. Po facelifte sa zmenili napríklad predné a zadné svetlá.
Dizajnéri nechceli žiadne výstrelky, ktoré by mohli vzhľadovú vyváženosť auta ohroziť. Napriek tomu nejde o staticky vyzerajúce auto. Aj vo veľkom SUV vidíme dizajnový štýl „Fluidic Sculpture“, ktorý Hyundai vštepuje svojim jednotlivým modelom.
Avšak Santa Fe je poriadny kus auta. Vedľa mestských crossoverov a menších SUV vyzerá skutočne mohutne. Vozidlo je dlhé 4 700 mm, široké 1 880 mm a vysoké 1 680 mm. Rázvor náprav dosahuje 2 700 mm.
To podstatné sa deje vo vnútri
Santa Fe o zákazníka bojuje najmä svojim priestorom vo vnútri. Do batožinového priestoru sa zmestí 585 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1 680 litrov. Zadné sedadlá sú navyše polohovateľné podobne ako tie predné. Cestujúci v druhom rade si môžu užiť aj roletky na oknách, alebo výduchy klimatizácie.
Ani v prednej časti interiéru sa dizajnéri neodviazali a pripravili robustný interiér. Vypracovanie celého vnútra je na vysokej úrovni. Hyundai konečne aj v tomto prípade použil automatické otváranie všetkých štyroch okien. To znamená, že posádka a najmä vodič pri manipulácii s nimi nemusí neustále ovládač držať.
Ergonomické nebo sa však v tomto prípade nekoná. Stredový panel a volant obsahujú pomerne veľa ovládačov. Horšie je však na tom skupina ovládačov naľavo od volantu, kde sa napríklad nachádza vypínanie systému štart stop, jazdné režimy alebo vyhrievanie volantu. Vodič na nich počas jazdy kvôli volantu vôbec nevidí. A teda ak ich polohu nepozná úplne naspamäť, tak sa počas jazdy musí k nim doslova nahnúť.
Sedadlá sú primerané zameraniu auta. Ich primárnym cieľom nie je držať telá posádky v rýchlom slede zákrut, ale poskytnúť im najmä dostatok pohodlia. Sú prekvapivo veľké a sťažovať sa v nich rozhodne nebudú ani objemnejší ľudia. Kladne hodnotíme aj ich možnosť ventilácie. V lete ide o mimoriadne dobrú funkciu kožených sedadiel.
Pozitívnu reakciu si zaslúži aj reality show, ktorú vie Santa Fe rozpútať vo svojom okolí. Vďaka kamerovému systému dokáže mať vodič pri parkovaní veľkého auta dokonalý prehľad o prekážkach okolo vozidla. Ovládanie a prepínanie medzi jednotlivými pohľadmi je mimoriadne intuitívne a zobrazenie kvalitné. Ide o jeden z najlepších kamerových systémov na trhu.
Z technologických prvkov však nepochválime asistenčný systém pre udržanie auta v pruhu. Jeho funkčnosť je skutočne dobrá. Pruh auto dokáže spoľahlivo rozoznať. Prevedenie systému však už tak dobré nie je. Namiesto decentného zatlačenia volantu pri kontakte vozidla s čiarou späť do jazdného pruhu alebo zavibrovania volantu, prípadne sedačky, vozidlo spustí zvukové upozornenie, ktoré zobudí aj mŕtveho a celú posádku. Otravnosť zvuku spôsobí, že systém je väčšinu času vypnutý.
Terén nie je problém
Dnes sa mnoho veľkých SUV hrá na športovcov, ktorí dokážu hltať zákruty na počkanie bez najmenšieho zaváhania a okrem toho sa ambiciózne tvária aj pred terénom. Santa Fe však nie je tento prípad.
Pri sedení na sedačkách sme mali pocit, že Santa Fe má niektoré prvky z amerického trhu a pri jazde sa tento pocit ešte znásobil. Podvozok je nastavený komfortne. Riadenie je však nekomunikatívne a účinok posilňovača je príliš silný. Navyše sú pri jazde prítomné aj náklony karosérie. Všetky tieto faktory spoločne nedovoľujú rýchlu jazdu a vodič je viac menej nútený voliť pokojný štýl jazdy.
Vozidlo má však pripojiteľný pohon zadnej nápravy, ktorý vie byť v prípade potreby aj stály. Minimálna svetlá výška podvozku je 180 mm. Auto vďaka tomu je uplatniteľné aj mimo spevnených ciest. Problém by mu nemali robiť ani zasnežené strmé cesty.
Santa Fe má navyše dostupné aj jazdné režimy, ktoré majú umožniť meniť charakteristiku auta. Keďže automobil nemá adaptívne tlmiče, elektronika mení len správanie motora, prevodovky a posilňovača riadenia. Dramatické zmeny sa však pri zmene režimu nediali. Väčšinu týždňa sme mali z trojice režimov Sport, Normal a Eco mali zvolený práve šetriaci režim.
Slabina je pod kapotou
Najslabšou časťou testovaného veľkého SUV od spoločnosti Hyundai bol jeho 2,2 litrový naftový motor s výkonom 200 koní, krútiacim momentom 440 Nm a automatickou 6 stupňovou prevodovkou. Pre korektnosť treba uviesť, že prevádzková hmotnosť vozidla dosahuje až 1 965 kg. Pohonná jednotka má rozhodne v autom veľa práce. Napriek tomu však jazdiť s dobrou spotrebou znamená nevyužívať výkon motora. V momente, keď vodič chce vidieť dostupné stádo koní v akcii, odliv nafty neúmerne stúpa.
Výrobca tvrdí, že Santa Fe v tejto konfigurácii by malo jazdiť za 6,6 litra nafty na 100 kilometrov. Realita je však taká, že pri pokojnej jazde mimo mesta je možné dosiahnuť spotrebu 7 litrov. V meste nie je problém vidieť na palubnom počítači údaj 10,5 litra. V kombinovanom režime je potrebné počítať s odberom okolo 8,5 l/100 km. To všetko však pri ľahkej nohe na plyne v režime „Eco“. Ako sme však už uviedli, Santa Fe nie je stavané na pretekanie. Pri využívaní dynamiky auta sa priemer môže pohybovať okolo hranice 10 litrov a to sú už údaje, ktoré by zodpovedali naftovému šesťvalcu.
Naftu v nádrži nechránil ani obyčajný šesťstupňový automat, za ktorý sa navyše pripláca 2 000 eur. Prevodovka síce radí hladko a dobre, ide však o trochu zastarané ústrojenstvo. Škoda, že do Santa Fe sa nedostal dvojspojkový automat. Spotreba tohto motora by mohla ísť nižšie použitím manuálnej prevodovky. Prípadne Santa Fe je v ponuke aj s dvojlitrovým naftovým motorom, ktorý má len 150 koní.
Záver
Keďže stále viac ľudí chce jazdiť na SUV, ponuka týchto vozidiel sa zvyšuje. Santa Fe je na trhu už nejaký ten piatok a Hyundai sa ho snaží udržať konkurencieschopným až do chvíle príchodu jeho nástupcu.
Automobilu v zásade nič nechýba a smelo sa môže postaviť vedľa konkurencie. Keďže ide o najväčšie a najluxusnejšie SUV v ponuke kórejskej automobilky, na palube nájdete také samozrejmosti ako radarový tempomat, odvetrávanie kožených sedačiek, systém udržiavania v jazdnom pruhu alebo armádu kamier.
Testované vozidlo bolo v najvyššej výbave Premium. Do nej je možné za príplatok získať už len metalízu, automatickú prevodovku alebo kožené sedačky s ventiláciou. Základná cena auta je stanovená na 34 990 eur za dvojlitrový naftový motor. Najvyššia výbava s 2,2 litrovým štvorvalcom stojí 41 490 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 700 |
Šírka (mm) | 1 880 |
Výška (mm) | 1 680 |
Rázvor (mm) | 2 700 |
Objem batožinového priestoru | 585/1 680 l |
Objem palivovej nádrže | 64 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 965 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 2 199 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k ) pri 3 800 ot./min |
Max. krútiaci moment | 440 Nm pri 1 750 – 2 750 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 203 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,6 s |
Spotreba (kombi) | 6,6 l/100 km |
Spotreba (test) | 8,5 l/100 km |
Emisie CO2 | 174 g/km |
Ceny
Najnižšia cena typu | 34 990 EUR |
Predajná cena testovaného modelu | 41 490 EUR |