Nové eswéčko je nepochybne najvyšším kombi v triede a dokonca atakuje aj svojho väčšieho súrodenca s číslicou 407. Je to tiež jediné kombi, s výnimkou Dacie Logan, ktoré dokáže odviesť až sedem cestujúcich. A to je vážny argument.
Emotívny dizajn prednej časti je kompletne prevzatý z hatchbacku. Riešenie negatívne skloneného D-stĺpika ladí viac s menším 207 SW ako predchádzajúcou generáciou 307. Celkový dojem však vytvára mierne rozpaky. Zadná časť je možno až príliš premodelovaná a rozhodne nerešpektuje agresívny vzhľad 308 s obrovskou čelnou maskou. Ženy s tým asi nebudú mať problém, ale pre mužskú časť publika je SW až príliš „sladké“. Z užívateľského hľadiska je však všetko tak ako má byť. Bumerangové zadné svetlá totiž nijako neobmedzili šírku veľkého výklopného veka, čo je pre kombi extrémne dôležité a dobrý je aj výhľad vzad.
Interiér patrí k najkrajším v triede. Za dizajn palubnej dosky, brilantne stvárnený prístrojový panel a komfort predných sedadiel by sa nemuseli hanbiť ani podstatne drahšie autá. Za volantom sa cítite takmer akoby ste boli majiteľom prémiového sedanu strednej triedy. Samozrejme s bonusom neuveriteľného priestoru a nadštandardnej šírky. Nad hlavou je naozaj dostatok miesta. Ani vodič s výškou dvoch metrov sa nebude mať na čo sťažovať. Rozsah nastavenia sedadiel aj volantu je príkladný. Jediná výčitka smeruje k stredovej konzole, ktorá by mohla byť v lepšom dosahu vodiča. Pocit vzdušnosti navyše umocňuje efektná presklená strecha z ktorej majú však bonus skôr cestujúci na zadných sedadlách ako tí vpredu. Aby nedochádzalo k prehrievaniu interiéru, stačí stlačiť jediné tlačidlo a lamelová roleta zakryje obrovskú sklenú plochu v priebehu pár sekúnd.
Koncepcia MPV priniesla SW tri posuvné a demontovateľné zadné sedadlá. To je síce praktické, no príliš veľa pohodlia to neprináša. Sedadlá sú úzke a majú aj krátke sedáky. Takže je celkom dobré, že v základe je k dispozícii klasická zadná lavica, aspoň pre tých, ktorí nepotrebujú prevážať v aute viac ako päť pasažierov. Dvojica zadných sedadiel v treťom rade, ktoré prinášajú ešte nižší cestovný komfort je tiež za príplatok. Bonusom tohto riešenia je však veľký „kufor“. Už v základe je k dispozícii 674 litrov! No a postupne možno SW prerobiť na „dodávku“ s objemom až 2 194 litrov.
Výbavou kopíruje SW štandard krátkych verzií. Tento veľký cestovateľ by si však možno zaslúžil aj pri nižších stupňoch vybavenia automatickú klimatizáciu či tempomat.
Optimálnou pohonnou jednotkou pre 308 SW je nepochybne diesel 1,6 HDi, no ani novučičká jednašestka VTi nie je zlá alternatíva. Medzi trojicou benzínových motorov je to jasný favorit. Jeho imidž vylepšuje skutočnosť, že vznikal v spolupráci s BMW. Variabilné časovanie ventilov je dáva nielen vyšší výkon ako v minulosti, ale aj citeľne vyššiu pružnosť v nízkych otáčkach. Dokonca sa uspokojí s menšou nádielkou paliva. V mestskej premávke sa dá držať spotreba pod osem litrov. Na voľnobehu motor takmer nepočuť, no keď z neho potrebujete „vyžmýkať“ viac koníkov, dá o sebe riadne vedieť. Pri plne naloženom eswéčku však dynamické zázraky nečakajte.
Prevodovkou neprekročil Peugeot svoj tieň. Radenie je stále dosť gumené. Navyše by si nový motor určite zaslúžil šiesty prevodový stupeň, tak ako v prípade jeho aplikácie v BMW.
Aj napriek vylepšeniam cítiť, že podvozok 308 SW je len inovovanou alternatívou predchádzajúcej generácie. Ťaží však z väčšieho rozchodu a v porovnaní s krátkou 308 aj predĺženého rázvoru o10 cm. Bežné situácie zvláda s prehľadom, no bez viacprvkovej zadnej nápravy si nemôže v zákrutách merať sily s Fordom Mondeo, Volkswagenom Golf či Kiou cee´d. O komforte jazdy to platí tiež. Odpruženie je síce mäkšie, no na malé priečne nerovnosti reaguje s typickou nervozitou a rázmi prenikajúcimi do interiéru. Oceníte však celkový komfort ovládania, prácu posilňovača a účinok bŕzd.
Dizajnom, spracovaním a priestorom patrí 308 SW na absolútnu špičku triedy.
Výhody
+ priestor a variabilita
+ dizajn interiéru
+ dielenské spracovanie
+ možnosť 7 sedadiel
+ sklená strecha
+ komfort predných sedadiel
+ úsporný a tichý motor
Nevýhody
- sedadlá v druhom a treťom rade
- „gumené“ radenie rýchlostí
- aretácia lakťovej opierky
- automat. klimatizácia za príplatok
Model VW Peugeot 308 SW Premium
počet valcov/ventilov 4/16 DOHC
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/ot.) 88/6 000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 160/4 250
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 500/1 815/1 566
Rázvor náprav (mm) 2 708
Objem batožin. priestoru/nádrže (l) 674 – 2 149/60
Maximálna rýchlosť (km/h) 188
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s) 12,0
Priemerná spotreba na 100 km (l) 7,7
Cena: 630 000 Sk