Posledná generácia Optimy je na trhu od roku 2015. Verziu kombi však automobilka predstavila až na minuloročnom autosalóne v Ženeve. Za dizajn auta je zodpovedný Peter Schreyer, ktorý v minulosti pôsobil v nemeckom Volkswagene a dizajnoval aj automobily značky Audi. Pod jeho rukami v minulosti vznikla prvá generácia Audi TT alebo modelu A3. Rovnako tak je zodpovedný aj za vzhľad Hyundaiu Tucson.
Napriek tomu, že Kia má vlastnú fabriku v Žiline, kde z výrobných liniek schádza model Sportage, Optima na Slovensko prichádza z ďaleka. Kia ju vyrába v Južnej Kórei, Číne, Kazakstane, Rusku, USA a v Nigérii.
Automobilka ponúka Optimu aj vo výbave GT Line, ktorá však nie je plnokrvnou najsilnejšou verziou. V redakcii sme na test získali práve verziu GT s dvojlitrovým benzínovým motorom, ktorý produkuje výkon 245 konských síl.
Elegancia
Základným poznávacím znakom Optimy je elegancia. Posledná generácia dostala navyše po prvýkrat v histórii verziu kombi. Dominantou prednej časti auta je veľká mriežka chladiča, na ktorú sa po oboch stranách napájajú hlavné svetlomety s integrovaným denný LED svietením.
Dynamiku Optimy umocňuje z bočnej strany badateľná zvyšujúca sa spodná línia okien. Vzadu sú prítomné široké svetlá, ktoré ešte umocňujú dojem zo šírky auta. Verzia GT je na prvý pohľad pomerne ľahko rozpoznateľná. V zadnej časti auta ju prezrádza dvojica koncoviek výfukov. Okrem toho auto stojí na špeciálnych 18 palcových diskoch, za ktorými sú červené brzdové strmene.
V interiéri aj exteriéri automobil sprevádza znak GT. Interiér je navyše mimoriadne príjemným miestom pre pobyt. Po nastúpení vodiča auto obklopí. Ako sa na športovo zamerané auto patrí, cíti sa v ňom byť jeho súčasťou. Dostatok miesta majú aj vysokí ľudia na zadných sedadlách. Tých nelimituje ani priestor pre nohy alebo pre hlavu.
Vodičovi do ruky padne kožou potiahnutý a dole sploštený volant s krídlami pre manuálne radenie automatickej prevodovky. Keďže Optima je vlakovou loďou značky a verzia GT jej vrcholnou ponukou, tak na palube testovaného vozidla vládli doslova luxusné podmienky.
Vodič aj spolujazdec si môžu vychutnávať kožené vyhrievané ale aj odvetrávané sedačky. Pasažieri na zadných sedadlách majú k dispozícii len vyhrievanie. Pri parkovaní pomáha veľmi dobrý kamerový systém, vďaka ktorému vodič má takmer dokonalý prehľad o tom, čo sa deje okolo auta.
Z hľadiska bezpečnostných a podporných prvkov výbavy na palube Optimy je možné nájsť systém pre kontrolu jazdy v pruhu. V prípade prekročenia čiary sa však neozýva len bezzubé pípanie. Automobil sa sám aktívne dokáže vrátiť do stredu jazdného pruhu.
Do batožinového priestoru sa zmestí 550 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1 686 litrov. Navyše je možné sklopiť len strednú časť sedadla a tak prevoz dlhších predmetov, ako napríklad lyží, nie je problémom.
Výkon s umelým zvukom
Pohon verzie GT zabezpečuje len jeden motor. Preplňovaný štvorvalec s objemom dva litre dodáva výkon 245 koní, ktorý dopĺňa krútiacim momentom 350 Nm. Jedinou možnosťou je pohon prednej nápravy prostredníctvom 6 stupňovej automatickej prevodovky. Kia danému modelu neumožnila používať modernejší 7 stupňový automat. Ten je dostupný len s naftovými motormi.
Pohonná jednotka skutočne spĺňa očakávania označenia GT. Z 0 na 100 km/h Optima SW GT zrýchli za 7,6 sekundy a maximálna rýchlosť má hodnotu 232 km/h. Zvuk agregátu je veľmi príjemný, má to však jedno veľké ale. Je umelý. Automobil ho servíruje posádke do interiéru prostredníctvom reproduktorov audiosystému Harman Kardon. V športovom režime jeho decibely ešte viac zvýrazní.
Nejde však o nekvalitné napodobnenie zvuku motora. Zažili sme aj horšie. V priebehu testu sme však zaznamenali momenty, pri ktorých sme si uvedomili, že ide o falošný zvuk. Keď sme sa však nechali klamať, tak zvukový prejav auta bol veľmi príjemný.
Spotreba v meste sa pohybovala na úrovni 12 l/100 km. Mimo neho sme sa však blížili hodnotnám v okolí 7 litrov. Na diaľnici sme zaznamenali odber 7,8 l/100 km. Pri bežnej jazde teda automobil nespotrebuje viac benzínu ako priemerné SUV s naftovým motorom. Pružnosť motora je pritom neporovnateľne lepšia.
Škoda, že výrobca do tohto modelu nemontuje 6 stupňový manuál. Automatická prevodovka sa snaží, no niekedy so zaradením správneho stupňa váha. V sekvenčnom móde pri radení krídlami pod volantom však pri plnom šprinte dokázala vozidlom pri preradení príjemne trhnúť.
Na občasné zrýchlenie
Podvozok a riadenie však Optimu SW GT predurčujú len na občasné rýchlejšie zvezenie. Po okruhu sa preháňať rozhodne nebude. Podvozok je naladený niekde na pomedzí komfortu a tuhosti. To znamená, že viac ako na divokú jazdu kľukatými horskými cestičkami je prispôsobený na každodennú prevádzku. Zvládne teda aj nerovnosti, ktoré bežné cesty prinášajú a vodičovi spolu s posádkou sa nepokúsi rozdrviť chrbticu.
Účinok posilňovača riadenia je silný. Vodič príliš nevie čo sa deje pod prednými kolesami. Športový režim, kedy sa mení jeho účinok spolu s reakciami automatickej prevodovky a plynového pedálu, zmierňuje tento jav len čiastočne.
Automobil sa hodí skôr na dlhé cesty po diaľniciach. Na okresných cestách sa s ním vynikajúco predbieha, za čo môže pružný motor. Navyše z reproduktorov sa ozve vždy príjemná zvuková kulisa. Pri jazde po diaľnici vyrušuje len adaptívny tempomat, ktorého reakcie sú občas hysterické. Automobil vďaka tomu často a zbytočne spomaľuje. Stáva sa tak napríklad aj vtedy, keď sa pre neho zaradí rýchlejšie idúce auto, ktoré sa vzďaľuje. Aj vtedy Optima spomalí. Navyše, kým adaptívny tempomat konečne dovolí opäť zrýchľovať, tak to chvíľu trvá.
Záver
Kia Optima SW GT je pekné, praktické a výkonné auto. Nečakajte však okruhového špecialistu, alebo plnokrvný športiak. Výrobca pripravil auto pre vodičov, ktorí radi jazdia rýchlejšie, no nemajú potrebu pretekať.
Problémom tohto modelu však môže byť jeho cena. Kia si za Optimu SW GT pýta 39 490 eur. Aktuálne je však dostupná zľava 2-tisíc eur, takže základná cenovka má hodnotu 37 490 eur. S príplatkovou výbavou sa však cena môže ľahko dostať cez hodnotu 40-tisíc.
Kia sa to však snaží vyvážiť dobrou výbavou. Na palube nájdete LED svetlá, systémy monitorovania značiek, mŕtveho uhla alebo jazdy v pruhu. Posádka má k dispozícii športové ventilované a vyhrievané sedadlá, navigáciu s 8 palcovým dotykovým displejom alebo prémiový audiosystém Harman Kardon s 10 reproduktormi. Priplácať je možné len za 360 stupňový kamerový systém spolu s adaptívnym tempomatom a autonómnym systémom núdzového brzdenie. Daná kombinácia prvkov výbavy stojí 1 490 eur. Navyše sa dá priplatiť ešte za metalický alebo perleťový lak a panoramatické strešné okno.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 855 |
Šírka (mm) | 1 860 |
Výška (mm) | 1 460 |
Rázvor (mm) | 2 805 |
Svetlá výška (mm) | 125 |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 720 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 998 cm3 |
Výkon | 180 kW (245 k ) pri 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 350 Nm pri 1 350 – 4 000 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 232 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,6 s |
Spotreba (kombi) | 8,2 l/100 km |
Spotreba (test) | 8,9 l/100 km |
Cena
Základná cena | 37 490 |
Cena testovaného modelu | 40 570 EUR |