Panda si už niekoľko rokov poctivo buduje imidž mierumilovného mestského autíčka. Nesie meno po rozkošnom macovi, ktorý celé dni iba žuje bambusové výhonky a svojím milým výzorom si za volant doslova pýta nežné pohlavie. Pri svojej najnovšej verzii 100HP to však Panda hádže všetko za hlavu a poriadne pritvrdila – exteriérom, motorom i podvozkom.
Zmena osobnosti
Panda 100HP prešla poriadnym prerodom. Károvanú vestu a motýlik nahradila kožená bunda a tetovanie cez celé rameno. Aspoň metaforicky… Prakticky ide o nové 15“ disky kolies obuté do pneumatík so šípovitým dezénom, predná časť dostala športový nárazník, pribudli plastové kryty bočných prahov a vzadu nájdeme športový nárazník s „difúzorom“ a športovú koncovku výfuku. Nad zadným sklom si našiel miesto malý spojler a celú Pandu ešte okoreňujú tmavé fólie.
Šmrnc jej zvonka rozhodne nechýba, interiér však už má k štandardným modelom podstatne bližšie. Fádnosť kabíny zachraňujú športové sedačky, ktoré sú nie len efektné, ale aj efektívne a dobre držia telo. Tým by sme vizuálnu prehliadku stokoňovej Pandy mohli pomaly ukončiť. Batožinový priestor je na danú kategóriu štandardného „nákupného“ charakteru a na zadných sedadlách je vďaka vyššej karosérii a vyššiemu posadeniu prekvapivo priestranne.
Tasmánsky diabol
Panda 100HP predstavuje dokonalý príklad ošúchaného tvrdenia, že „všetko je relatívne“. Prevažnej väčšine dnešných áut zabezpečí sto koní iba nevyhnutnú dávku dynamiky, zatiaľ čo malý srdnatý Fiat vám z nich dokáže vyčarovať úsmev od ucha k uchu a úprimným spôsobom vám poskytne skutočnú radosť z jazdy.
Používa pri tom jednoduché triky bez žiadnych ilúzií a omáčky okolo. Svojich sto koní, ktoré jej dodáva šestnásťventilová 1,4-ka, kombinuje so svojou mušou hmotnosťou 1050 kg! Prvé metre s ostrou Pandou sú vcelku konvenčné, vyšportovaný drobec na sebe nenechá nič poznať. Prevodové stupne tam padajú ľahko a presne, radiaca páka je príjemne po ruke. Jedine dráhy, ktoré musí páka pri radení absolvovať, by mohli byť kratšie. Na prvých nerovnostiach zistíte, že podvozok oproti súrodencom z modelového radu poriadne pritvrdil muziku. Je čas stlačiť tlačidlo Sport, po ktorom hyperaktívny posilňovač riadenia stuhne. Prvé podradenie, plný plyn a očakávanie, čím sa Panda predvedie. S otáčkami rastie chvályhodná sýtosť zvukového prejavu auta a nad 4000 ot./min to už Panda rozbaľuje naplno. Horných dvetisíc otáčok je pásmo, v ktorom má motor najviac sily a najsýtejší zvuk a v ktorom si s autom užijete každý meter. Krátky rázvor a tvrdý podvozok poskytol Pande skvelú obratnosť. Ide, kam ju pošlete. Na hladkom asfalte s ňou budete rýchly a prsný, ale hrbolce a diery jej nevoňajú. Extrémne tvrdé naladenie a nízka hmotnosť spôsobí, že auto znervóznie a začne poskakovať ako mladé kozľa.
Ak budete chcieť z Pandy dostať to najlepšie, vyjde vás to sto ostrých kilometrov na 9 litrov paliva. V každodennej premávke sa budete pohybovať v okolí 7,5 litra na 100 km.
Záver
Za pol milióna dostanete vreckové balenie neúnavnej zábavy za volantom, ktorá vás tak skoro neomrzí. Lacný špás to práve nie je, ale kto hľadá pevný mini-hothatch so surovo tvrdým podvozkom, je na správnej adrese.
Cena základného modelu Fiat Panda 100HP: 499.900 Sk
Cena testovaného vozidla: 499.900 Sk
Sériové vybavenie:
airbag vodiča a spolujazdca, ABS, EBD, manuálna klimatizácia, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie predných okien a vonkajších spätných zrkadiel, elektrický posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, metalický lak, autorádio Blaupunkt s CD (4×repro)
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
žiadne
Technické údaje
Motor: radový štvorvalcový benzínový motor, štyri ventily na valec, zdvihový objem valcov 1368 cm3, maximálny výkon 74 kW (100 k) pri 6000 ot/min, maximálny krútiaci moment 131 Nm pri 4250 ot/min
Priemerná spotreba (mesto/mimo/kombi): 8,7/5,3/6,5 litra na 100 km
Prevodovka: šesťstupňová manuálna prevodovka
Podvozok: nezávislé zavesenie kolies na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou
Brzdy: vpredu kotúčové ventilované, vzadu kotúčové, ABS+EBD
Karoséria: päťdverové mini-MPV, DxŠxV 3578×1606×1560 mm, rázvor osí kolies 2299 mm, pohotovostná hmotnosť 1050 kg, objem batožinového priestoru 206/860 litrov, objem palivovej nádrže 35 litrov
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h: 9,5 s
Maximálna rýchlosť: 185 km/h