Ak je už z názvu aj vzhľadu auta zrejmé, verzia X-Perience vychádza z Leonu tretej generácie. Po prvýkrát sa Leon vystrojený do nepohody predstavil na autosalóne v Paríži na jeseň roku 2014. Predošlé generácie Leonu túto verziu nemali. Ide teda o viac či menej blízkeho príbuzného modelom Škoda Octavia Scout, VW Golf Alltrack alebo Audi A4 Allroad.
V porovnaní s klasickým kombíkom s označením ST je testovaná verzia od zeme vzdialenejšia o 27 mm. Okrem toho má na sebe plastové doplnky, takže je na prvý pohľad jasne rozpoznateľná.
Fešák
Pred rokom modelový rad Leonu dostal facelift, ktorý priniesol len mierne dizajnové úpravy. Seat je s vzhľadom Leonu spokojný. Miernymi zmenami prešiel predný a zadný nárazník alebo mriežka chladiča. Svetlá dostali novú grafiku. Vpredu môže byť nainštalovaná full-LED technológia, pričom zadné svetlá svietia výhradne „ledkami“.
Ani vyššia svetlá výška neuberá Leonu z jeho na pohľad pevného postoja. Automobil pôsobí dynamicky aj s plastmi na karosérii. Seat sa dlhodobo profiluje ako najšportovejšia značka z trojice VW, Seat, Škoda v rámci koncernu Volkswagen.
Dynamický duch dýcha aj vo vnútri terénneho Leonu. Interiér však obsahuje na niektorých miestach aj doslova tvrdé plasty. Napriek tomu je posedenie vo vnútri Leonu príjemne strávený čas. Sedadlá telo dobre obopnú. 8-palcový dotykový displej informačno-zábavného systému je orientovaný na vodiča. Bohužiaľ, navigácia je len za príplatok. Nám však napríklad prekážalo úzke vnútorné spätné zrkadlo.
Kvalita vypracovania interiéru nikoho neurazí. Cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok miesta ako na nohy, tak aj na hlavu. Navyše na nich mieria zadné výduchy ventilácie a na oknách sa nachádzajú roletky. Batožinový priestor pojme 587 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 470 litrov nákladu.
Môžeme tak povedať, že interiér je účelný a praktický so športovým nádychom. Máločo nasvedčuje tomu, že Leon X-Perience si dokáže veľmi dobre vychutnať aj cestu zablatenými cestičkami.
Dvojlitrové TDI – nenávidený klasik
Testovaný automobil bol vybavený 2,0 litrový naftovým štvorvalcom so známym označením TDI, ktorý dosahuje výkon 150 koní. Krútiaci moment 340 Nm prenáša na obe nápravy automatická prevodovka s 2 spojkami a 7 stupňami. Po prevalení škandálu Dieselgate sú naftové motory na čele s agregátmi TDI v nemilosti verejnej mienky. Pre mnohých sa môže táto kombinácia aj napriek tomu zdať ako ideálna.
Ibaže by to nebola ideálna kombinácia. Najväčší problém sme mali s rozjazdmi. Leonu sa akoby nechcelo pohnúť z miesta. Riešili sme to naozaj až hlbokým stlačením plynového pedálu, ktorým sa kone pod kapotou konečne rozhýbali.
V porovnaní s benzínovými agregátmi má motor síce drsnejší prejav, no nejde o nijak výrazne rušivý moment. Keď sa už Leon dostane do pohybu, tak disponuje slušnou dynamikou. Vysoký krútiaci moment naftového motora jednoducho prináša výhody.
Spolupráca s automatom je na veľmi dobrej úrovni. Sami by sme si lepšie neradili. Samozrejme, musíme akceptovať mierne dlhšie podraďovanie, ktoré je typické pre dvojspojkové automaty. Nenadchla nás však spotreba. Kombinovane si Leon zo svojej nádrže odoberal 7,5 litra nafty na 100 kilometrov. Od naftového motoru by sme čakali menej, no na druhej strane musíme zohľadniť to, že testovaný automobil bol vybavený pripojiteľným pohonom zadnej nápravy.
Zvezenie do nepohody
Jazdné vlastnosti Leonu zmenou na terénnejšiu verziu príliš neutrpeli. Na ceste sa automobil správa suverénne. Problémom nie sú ani náklony karosérie. To však vďaka pomerne tvrdému naladeniu podvozka.
19 palcové zliatinové disky sú pre toto auto už príliš. Menší priemer by prospel tlmeniu nerovností a znížil hluk smerujúci od kolies do kabíny. Najmä prejazd väčších nerovností sprevádzali až príliš buchotavé zvuky.
Trochu nám možno chýbali jazdné režimy, ktoré by ovplyvňovali aspoň správanie automatickej prevodovky, posilňovača riadenia a odozvy plynového pedálu. Vyššia svetlá výška a pohon oboch náprav dávajú Leonu X-Perience vyššiu prieraznosť terénom, akú má väčšina crossoverov.
Automobil sa nestratí ani na zablatených cestách alebo šmykľavých strmých stúpaniach. Najväčším jeho limitujúcim faktorom sú pneumatiky. Na palube nám okrem navigácie a jazdných režimov chýbalo aj bezkľúčové štartovanie, ktoré sú len za príplatok.
V rámci príplatkovej výbavy bol na palube napríklad adaptívny tempomat, full-LED svetlá alebo systém automatického prepínania diaľkových svetiel.
Záver
Leon X-Perience je veľmi solídne auto, ktorému ale treba odpustiť niektoré nedostatky. Ak to dokážete, tak budete profitovať z jeho schopností v teréne a zvládnutie ťažšej prístupovej cesty na chatu nebude žiadny problém.
Cenovka začína na sume 19 990 eur, no v takom prípade dostanete len 1,4 litrový benzínový motor s výkonom 125 koní s pohonom prednej nápravy. Základná cena testovanej verzie je 28 280 eur. Celková cena s príplatkami mierne presahovala hranicu 30-tisíc eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 534 |
Šírka (mm) | 1 816 |
Výška (mm) | 1 481 |
Rázvor (mm) | 2 630 |
Objem palivovej nádrže | 50 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 519 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 968 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k ) pri 3 500 – 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 340 Nm pri 1 750 – 3 000 ot./min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | obe nápravy |
Max rýchlosť | 208 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,7 s |
Spotreba (kombi) | 5,1 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,5 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 19 990 EUR |
Cena testovaného modelu | 30 000 EUR |