Kiu vnímame ako producenta praktických mainstreamových modelov. Lenže za posledné roky urobila obrovský pokrok. A jeho korunou je nový Stinger. Nádherné 5-dverové kupé rúca všetky predsudky a mení imidž značky. Napokon v USA to už dobre vedia. Veď na tamojšom trhu Kia operuje vlajkovou loďou K900, limuzínou, ktorá súťaží s veľkou nemeckou trojkou. Až Stinger je však ambasádorom prémiových ambícií Kie v Európe. A ide na to zhurta. Pritom nehovoríme o žiadnej kamufláži. Toto nie je bežná technika zabalená do luxusného kabáta, tak ako to už roky predvádza francúzske DS. Toto je prémiový model od základu. Veď technika a platforma pochádzajú z divízie Genesis, konkrétne z Genesisu G80.
To znamená pozdĺžne uložený motor a zadný náhon. V našom prípade dokonca štvorkolku. Dizajn je naozaj excelentný. Možno v ňom vidíte čosi od Alfy či Maserati, ale všetko je namiešané v tých správnych pomeroch. Stingeru nechýba nič, čo patrí k luxusnému fastabcku. Široký postoj, dlhá predná kapota, splývavá silueta kabíny, bezrámové okná, predsunutá predná náprava a krátke previsy. To všetko okorenila tigria predná maska, full LED svetlá s efektnou grafikou, zadné svetlá lemujúce celú šírku piatych dverí a zdvojená koncovka výfukov zasadená v difúzore. Bočný profil je ozdobený prelisom, ktorý sa tiahne od prieduchov v predných blatníkoch.
V talianskom štýle
Balík GT pridáva 19-palcové disky kolies, klavírnu čerň na maske čí matný chróm na zrkadlách. Jednoducho, kým Volkswagen sa zmohol akurát tak na Arteon s klasickou technikou, Alfa na nie príliš presvedčivú Giuliu a nemeckí konkurenti sú s BMW 6 Garn Coupé, Mercedesom-Benz CLS a Audi A7 Sportback „zacyklení“ v roky známych krivkách, Kia prišla s uvoľneným talianskym strihom nabitým emóciami. Najlepším dôkazom je pozornosť a obdivné pohľady, ktoré toto auto púta na cestách. Veľkorysý je aj formát. Stinger má dĺžku 4 830, na šírku 1 870 a na výšku športových 1 400 mm. Rázvorom náprav s hodnotou 2 900 mm položí na lopatky spomínané „ceelesko“, ale aj Lexus GS aj Infiniti Q50.
Podobné je to s interiérom. Za volantom vás Stinger dostane v priebehu pár sekúnd. Zmieriť sa musíte len s nižším profilom strechy, ktorý komplikuje nastupovanie. Lenže práve o to tu ide. Posed je „nízky“ a kokpit obstavaný vysokým stredovým tunelom. Máte pocit, akoby ste sedeli v čistokrvnom kupé. Len ťažko uveriť, že za vašim chrbtom je ďalší pár dverí. Rozsah nastavenia sedadla a volantu je príkladný. Nájsť optimálnu polohu nie je ťažké. Navyše sú sedadlá komfortné a poskytujú potrebnú bočnú oporu. Palubná doska je potiahnutá kožou a strop čiernym semišom. Kruhové prieduchy ventilácie evokujú tie najlepšie roky talianskeho dizajnu. Prístrojový panel stavil na klasické „budíky“ a centrálne umiestnený displej s precíznou grafikou.
Multimediálne rozhranie s voľne stojacim 8-palcovým displejom nijako nezaostáva. Menu je logické a intuitívne. Pomáha aj head-up displej. Za ergonomickú chybičku považujeme len integráciu tempomatu a ovládačov palubného počítača na pravom ramene volantu. Jednoducho, občas si tlačidlá mýlite. Inak sa hľadajú chyby naozaj ťažko. Navyše sú ovládacie prvky detailne spracované, čo vidieť napríklad na tlačidlách vyhrievania volantu a sedadiel, klimatizácie či na elektronickom voliči prevodovky. Všetky odkladacie priestory sú prekryté brúseným hliníkom, takže nerušia atmosféru. Úzke stĺpiky uľahčujú výhľad, len malý zadný priezor je daňou za krásu.
Luxus, priestor, atmosféra
Prekvapení budete aj z priestoru. Veľký rázvor umožnil vytvoriť dlhú kabínu. Miesta dosť je na nohy, v šírke ramien a nízka poloha sedadiel sa zas podpísala pod dostatočnú rezervu nad hlavou. Kompromismi netrpia ani zadní cestujúci. Nastupovanie uľahčujú široko vykrojené dvere. Dĺžkou sedadiel a výškou operadiel pritom zadné sedadlá nijako nezaostávajú. Škoda len, že pod prednými neostáva viac miesta na zasunutie chodidiel. Tesno tu však rozhodne nie je. Navyše hovoríme o kupé. Daňou za športovú DNA je len menší kufor. Skromných 406 litrov však doháňa skvelým prístupom cez široké elektricky výklopné zadné veko a tiež súmernými proporciami.
Po sklopení operadiel vznikne v Stingeri takmer vodorovná podlaha. Škoda len, že sedadlá nemožno sklopiť priamo z kufra. Chybičkou krásy je aj nelogické bezdotykové ovládanie veka. Namiesto nožného senzoru dala Kia prednosť senzoru v oblasti loga, takže kufor sa s kľúčom vo vrecku otvorí automaticky pár sekúnd po priblížení k zadnej časti auta. Teda aj v situácii, keď nič také neplánujete. Stačí malá nepozornosť s mobilom v ruke a od auta odídete bez toho, aby ste si všimli, že sa kufor otvára. K dokonalosti chýba ešte tlačidlo na zavretie veka a súčasné zamknutie celého vozidla. Oceňujeme, že Stinger si pod dnom so sebou vozí dojazdové rezervné koleso, pretože zohnať nové pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S s profilom 225/40 R19 nie je práve ľahké.
O luxus na palube nie je núdza. Naša verzia GT Line disponovala nielen elektricky ovládaným koženými ventilovanými sedadlami, ale aj elektricky ovládaným stĺpikom riadenia. V sérii je dvojzónová klimatizácia, vyhrievané čelné okno, vyhrievaný volant a zadné sedadlá, cúvacia kamera, head-up displej, navigácia a vskutku úžasná aparatúra Harman/Kardon s pätnástimi reproduktormi. Takú dobrú akustiku len tak nezažijete. Stinger je tiež nabitý asistenčnými systémami vrátane adaptívneho tempomatu, udržiavaním v jazdnom prúde, čítačkou značiek, autonómnymi brzdami či bezchybne pracujúcimi diódovými svetlami s automatickým prepínaním diaľkového režimu.
Nafta mu „nechutí“
Štvorvalcový diesel 2,2 CRDi asi nie je pre Stinger voľbou snov. Toto auto si pýta benzín a poriadny výkon, lenže sme v Európe, kde je spojenie nafty so svetom luxusných áut celkom bežné. Takže Kiu skôr chválime za rozhodnutie ponúknuť Stinger aj so vznetovým motorom. Napokon má slušných 147 kW a 440 Nm krútiaceho momentu. Svoje kvality vie predviesť aj vďaka nahusto naskladaným stupňom 8-stupňového automatu. Dynamika je do diaľničnej stotridsiatky plne akceptovateľná, i keď Stinger má na váhe 1 873 kg. Na stovku to zvláda za 7,6 sekundy. Pritom aj v ekonomickom režime reaguje na pedál pomerne ostro. Prekážať vám bude preto skôr zvuk. Ten s atletickým Stingerom akosi neladí, hoci samotný agregát je dobre izolovaný.
Na pomoc prichádza modulácia zvuku vďaka audiosistému, lenže samotný charakter dieselu to príliš nezmení. Kým nižšie stupne hladko radiaceho automatu podporujú akceleráciu, dlhá osmička sa podpisuje na krotení spotreby. Veď Stinger točí pri stovke len 1 500 a pri diaľničnom limite iba 1 950 otáčok za minútu. Aj bez dnes bežnej voľnobežke dokáže jazdiť priemerne za 7,2 litra nafty na 100 km. A ak sa s ním trošku pohráte, stále sa môže priemer pohybovať pod ôsmimi litrami. Viac si pýta len v meste, kde sme Stingeru odčítali približne 8,2 litra nafty. Pritom hovoríme o verzii vybavenej pohonom oboch náprav AWD. To je jasný dôvod, prečo voliť diesel.
Podvozok s veľkou rezervou
Podvozok Stingeru má jasne prémiový charakter. S bežnými Kiami si ho nemýľte. A tak aj jazdí. Nezávislé zavesenie kolies, dlhý rázvor a perfektná izolácia robia spolu s akustickým komfortom z jazdy doslova relax. Dokonca aj na 19-palcových diskoch obutých plášťami Michelin Pilot Sport 4S zvláda absorbovať nerovnosti vo veľkom štýle. Je len logické, že so 147 kilowattmi nemá najmenší problém. Stavaný je až na 272 kW, ktoré ponúka vidlicový 6-valec 3,3 T-GDI dopovaný dvojicou turbodúchadiel. S jediným rozdielom. Naftová verzia nemá adaptívne tlmiče. Pomáha tiež tuhá karoséria, obsahujúca až 55 % vysokopevnostnej ocele. Štruktúru podporujú dokonca výstuhy pod prednou kapotou. A to všetko za volantom cítiť.
Stinger sa vrhá do zákrut s neotrasiteľnou istotou a serpentíny „vymetá“ bez zaváhania. Náklony karosérie sú pritom pod kontrolou. Štvorkolka prenesie na asfalt všetok výkon. Čosi ako preklz Stinger nepozná. Trakčná elektronika má limity kalibrované podstatne vyššie, než aby sa k nim Stinger s naftovým motorom vôbec dokázal priblížiť. A ak si ho chcete užiť, stačí na voliči jazdných režimov prepnúť do módu Sport či radenie rýchlostí vziať do vlastných rúk. Ostré riadenie s približne s 2,5 otáčkami volantu reaguje presne a dokonca so spätnou väzbou, ktorú pri iných Kiách nezažijete. Celkový dojem kazí jedine vŕzganie v zadnej časti kabíny, čo je pre auto v tejto kategórii poriadna hanba.
Nemyslíme si však, že je to problém samotného skeletu. Je jasné, že karoséria sa v zákrutách nekrúti. Skôr ide o nedotiahnuté uchytenie vnútorných panelov interiéru alebo samotných dverí. Rozhodne by na tom mala Kia popracovať, zvlášť ak chce súťažiť so zavedenými hráčmi. Nováčikovia to majú totiž ťažšie. Chyby sa im neodpúšťajú tak ľahko. Musia presvedčiť. A Stinger je až na pár nedostatkov naozaj presvedčivý. Až sa nechce veriť, že nesie kórejské logo. Zbavte sa teda rýchlo predsudkov. Cena 50 900 eur znie síce na prvý pohľad odstrašujúco, ale skúste si nakonfigurovať podobne vybavený Mercedes-Benz CLS, BMW 6 Gran Coupé alebo Audi A7 Sportback. Potom rýchlo pochopíte, že Stinger je hodenou rukavicou. Napokon voliť môžete aj lacnejšiu benzínovú verziu 2,0 T-GDi (188 kW) so zadným náhonom za 40 900 eur. A toľko dáte aj za Superb.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 830 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 870 |
Výška (mm) | 1 400 |
Rázvor náprav (mm) | 2 905 |
Veľkosť kufra/nádrže (l) | 406 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 774 – 1873 |
Technické údaje
Verzia | 2,2 CRDi AWD GT Line |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC |
Zdvihový objem (ccm) | 2 199 |
Max. výkon (kw/ot.) | 147/3 800 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 440/1 750 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 7,6 |
Max. rýchlosť (km/h) | 230 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,4 |
Spotreba počas testu (l) | 7,2 |
Cena verzie | 50 900 € |