Kia predstavila štvrtú generáciu modelu Sportage len v septembri roku 2015. V roku 2016 kórejská automobilka globálne predala 515-tisíc kusov tohto modelu. Už po necelých dvoch rokoch máme na stole facelift. Obnovený model sme boli vyskúšať v uliciach Frankfurtu nad Mohanom.
Nedeje sa tak kvôli rýchlo starnúcemu dizajnu. Dôvodom sú sprísňujúce sa emisné limity. Preto najviac noviniek sa odohralo práve pod kapotou modelu. Napriek tomu budú kusy po facelifte navždy ľahko rozpoznateľné.
Môžu za to nové predné svetlá a integrácia denného LED svietenia. Po novom denné LED svetlá svietia v štyroch bodoch umiestnených v rohoch pomyselného štvorca hlavného svetlometu. Podobné riešenie používa Porsche. Kozmetickými zmenami prešiel aj predný nárazník spolu s maskou chladiča. Pozorné okolo si všimne aj prepracovanú grafiku zadných svetiel spolu so zadným nárazníkom. Vynovená je aj ponuka farieb a diskov.
Podobné kozmetické úpravy sa udiali aj v interiéri. Máme však pocit, že vnútro po novom pôsobí hodnotnejšie. Kia zmenila niekoľko ovládačov ventilácie a volant. Modely, ktoré sme mali možnosť vyskúšať boli vybavený koženým interiérom, kontrastným prešívaním a kvalitnými plastmi. Na palube pribudol nový 8-palcový „bezrámový“ displej a obnovený informačno-zábavný systém. K dispozícii je aj bezdrôtové nabíjanie pre mobilné telefóny.
Skoro hybrid
Do ponuky pribudla verzia s označením mild-hybrid. Ide o medzistupeň medzi hybridom a štandardným pohonom. Hlavnú úlohu v motorom priestore hrá 2,0 litrový naftový štvorvalec s výkonom 185 koní. Vozidlo využíva 48 voltovú elektrickú sústavu, ktorej súčasťou je batéria s kapacitou 0,44 kWh uložená v batožinovom priestore.
Namiesto konvenčného štartéra je súčasťou pohonnej sústavy štartér – generátor MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator). Ten je pripojený ku kľukovej hriadeli, vďaka čomu plynulo dokáže prechádzať medzi stavom, keď motoru pomáha a kedy energiu ukladá. Do sústavy pridáva elektrické zariadenie výkon 12 kW (16,32 koňa). Pri dojazdoch do križovatiek systém dokáže spaľovací motor vypnúť už pri rýchlosti 30 km/h.
Z 0 na 100 km/h zrýchľuje Sportage s týmto pohonným ústrojenstvom za 9,5 sekundy. Spoza volantu sa nám však zdal ťažší ako verzie s inými motormi. S automatickou 6 stupňovou prevodovkou váži takto vybavený Sportage 1 672 kg. Výhody takmer hybridného ústrojenstva prichádzajú najmä pri rozjazdoch, kedy sa k slovu dostáva aj elektrická energia.
Naftový motor vďaka štartér – generátoru naskakuje omnoho pohotovejšie, ako v prípade bežného štartéra. Spotrebu sme zatiaľ nemali možnosť overiť do detailov. predbežne môžeme povedať, že nejde o najúspornejší model v ponuke. Očakávali sme, že hybridný efekt bude o čosi výraznejší.
Nový motor
Lepší pocit sme mali z nového 1,6 litrového naftového štvorvalca CRDi, ktorý nahrádza starší agregát s objemom 1,7 litra. Kia ho naladila na výkony 115 a 136 koní. Nový agregát vstrekuje do výfukového potrubia AdBlue. V dôsledku toho sa pohonná jednotka mohla pomyslene nadýchnuť. Aj v najslabšej verzii veľmi príjemne reaguje na povely plynového pedálu.
Z 0 na 100 km/h trvá zrýchlenie 11,5 sekundy, no pružnosť motoru je na veľmi dobrej úrovni. Navyše Sportage s týmto motorom a pohonom len prednej nápravy váži o 4kg viac ako 1,5 tony.
Atmosférický štvorvalec s výkonom 132 koní sme nemali možnosť vyskúšať. K dispozícii bola preplňovaná verzia s výkonom 177 koní. Agregát dostal do výfuku filter pevných častíc. Aj naďalej ostáva najšportovejšou pohonnou jednotkou v ponuke. Poteší najmä športovo založených vodičov. Pravdepodobne aj naďalej ostáva verziou, ktorá bude mať najvyššiu spotrebu.
Záver
Zatiaľ nepoznáme ceny obnoveného modelu Sportage. Môžeme však zhodnotiť, že najmä vďaka zmenám na svetlách pôsobí auto zaujímavejšie a sviežejšie. Interiér sa taktiež posunul o stupienok vyššie. V prípade mild-hybridu ostáva otázna spotreba, ktorá sa nám po krátkom zoznámení nezdala najnižšia. Rozhodne nás milo prekvapil 1,6 litrový naftový motor, ktorý je živý a na prvý pohľad aj úsporný.
Sportage ešte rozhodne prehovorí do predajov európskych SUV. Ak by nebolo potrebné sa prispôsobiť sprísňujúcim sa emisným normám, možno by facelift prišiel neskôr. Teraz nám už stačí počkať na odhalenie cien.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 485 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 855 |
Výška (mm) | 1 635 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Veľkosť kufra/nádrže (l) | 467 – 503 – 1 469/62 (55 mild-hybrid) |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 415 – 1 672 |
Technické údaje (2WD)
Motor | 1,6 GDI | 1,6 TGDI | 1,6 CRDi Low | 1,6 CRDi High |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 591 | 1 591 | 1 598 | 1 598 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 97/6 300 | 130/5 500 | 85/4 000 | 100/4 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 161/4 850 | 265/1 500 | 280/1 500 | 320/2 000 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6M | 6M/7DCT |
0 – 100 km/h (s) | 11,5 | 9,2 | 11,5 | 11,5/11,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 182 | 205 | 175 | 180/180 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,2 | 7,6 | 5,0 | 5,0/4,9 |
Technické údaje (4WD)
Motor | 1,6 T-GDI | 1,6 CRDi High | 2,0 CRDi EcoDynamics+ |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 591 | 1 598 | 1 995 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 130/5 500 | 100/4 000 | 136/4 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 265/1 500 | 320/2 000 | 400/1 750 |
Prevodovka | 6M/7-DCT | 6M/7-DCT | 6M/8A |
0 – 100 km/h (s) | 9,5/9,1 | 11,5/11,5 | 9,5/9,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 202/201 | 180/180 | 201/201 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,9/7,6 | 5,2/5,2 | 5,4/5,8 |