Prvá jazda: Kia Sportage – born to be mild

Z obľúbeného SUV Kia Sportage sa stáva mild-hybrid. Omladenie v rámci generácie prinieslo navyše nový naftový motor a filter pevných častíc pre benzínový agregát. To všetko v mene prísnejšej emisnej normy Euro 6d Temp.

21.07.2018 07:00
debata
V zadnej časti facelift zmenil nárazník a... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Kia Sportage V zadnej časti facelift zmenil nárazník a grafiku svetiel.

Kia predstavila štvrtú generáciu modelu Sportage len v septembri roku 2015. V roku 2016 kórejská automobilka globálne predala 515-tisíc kusov tohto modelu. Už po necelých dvoch rokoch máme na stole facelift. Obnovený model sme boli vyskúšať v uliciach Frankfurtu nad Mohanom.

Nedeje sa tak kvôli rýchlo starnúcemu dizajnu. Dôvodom sú sprísňujúce sa emisné limity. Preto najviac noviniek sa odohralo práve pod kapotou modelu. Napriek tomu budú kusy po facelifte navždy ľahko rozpoznateľné.

Predné svetlá dostali nové denné LED svietenie. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Kia Sportage Predné svetlá dostali nové denné LED svietenie.

Môžu za to nové predné svetlá a integrácia denného LED svietenia. Po novom denné LED svetlá svietia v štyroch bodoch umiestnených v rohoch pomyselného štvorca hlavného svetlometu. Podobné riešenie používa Porsche. Kozmetickými zmenami prešiel aj predný nárazník spolu s maskou chladiča. Pozorné okolo si všimne aj prepracovanú grafiku zadných svetiel spolu so zadným nárazníkom. Vynovená je aj ponuka farieb a diskov.

Podobné kozmetické úpravy sa udiali aj v interiéri. Máme však pocit, že vnútro po novom pôsobí hodnotnejšie. Kia zmenila niekoľko ovládačov ventilácie a volant. Modely, ktoré sme mali možnosť vyskúšať boli vybavený koženým interiérom, kontrastným prešívaním a kvalitnými plastmi. Na palube pribudol nový 8-palcový „bezrámový“ displej a obnovený informačno-zábavný systém. K dispozícii je aj bezdrôtové nabíjanie pre mobilné telefóny.

Do interiéru sa dostal nový displej. Foto: Kia
Kia Sportage - 2018 Do interiéru sa dostal nový displej.

Skoro hybrid

Do ponuky pribudla verzia s označením mild-hybrid. Ide o medzistupeň medzi hybridom a štandardným pohonom. Hlavnú úlohu v motorom priestore hrá 2,0 litrový naftový štvorvalec s výkonom 185 koní. Vozidlo využíva 48 voltovú elektrickú sústavu, ktorej súčasťou je batéria s kapacitou 0,44 kWh uložená v batožinovom priestore.

Namiesto konvenčného štartéra je súčasťou pohonnej sústavy štartér – generátor MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator). Ten je pripojený ku kľukovej hriadeli, vďaka čomu plynulo dokáže prechádzať medzi stavom, keď motoru pomáha a kedy energiu ukladá. Do sústavy pridáva elektrické zariadenie výkon 12 kW (16,32 koňa). Pri dojazdoch do križovatiek systém dokáže spaľovací motor vypnúť už pri rýchlosti 30 km/h.

Najväčšie zmeny sa odohrali pod kapotou. Foto: Kia
Kia Sportage - 2018 Najväčšie zmeny sa odohrali pod kapotou.

Z 0 na 100 km/h zrýchľuje Sportage s týmto pohonným ústrojenstvom za 9,5 sekundy. Spoza volantu sa nám však zdal ťažší ako verzie s inými motormi. S automatickou 6 stupňovou prevodovkou váži takto vybavený Sportage 1 672 kg. Výhody takmer hybridného ústrojenstva prichádzajú najmä pri rozjazdoch, kedy sa k slovu dostáva aj elektrická energia.

Naftový motor vďaka štartér – generátoru naskakuje omnoho pohotovejšie, ako v prípade bežného štartéra. Spotrebu sme zatiaľ nemali možnosť overiť do detailov. predbežne môžeme povedať, že nejde o najúspornejší model v ponuke. Očakávali sme, že hybridný efekt bude o čosi výraznejší.

Mild-hybrid sa spolieha aj na 0,44 kWh batériu. Foto: Kia
Kia Sportage - 2018 Mild-hybrid sa spolieha aj na 0,44 kWh batériu.

Nový motor

Lepší pocit sme mali z nového 1,6 litrového naftového štvorvalca CRDi, ktorý nahrádza starší agregát s objemom 1,7 litra. Kia ho naladila na výkony 115 a 136 koní. Nový agregát vstrekuje do výfukového potrubia AdBlue. V dôsledku toho sa pohonná jednotka mohla pomyslene nadýchnuť. Aj v najslabšej verzii veľmi príjemne reaguje na povely plynového pedálu.

Z 0 na 100 km/h trvá zrýchlenie 11,5 sekundy, no pružnosť motoru je na veľmi dobrej úrovni. Navyše Sportage s týmto motorom a pohonom len prednej nápravy váži o 4kg viac ako 1,5 tony.

Atmosférický štvorvalec s výkonom 132 koní sme nemali možnosť vyskúšať. K dispozícii bola preplňovaná verzia s výkonom 177 koní. Agregát dostal do výfuku filter pevných častíc. Aj naďalej ostáva najšportovejšou pohonnou jednotkou v ponuke. Poteší najmä športovo založených vodičov. Pravdepodobne aj naďalej ostáva verziou, ktorá bude mať najvyššiu spotrebu.

Záver

Zatiaľ nepoznáme ceny obnoveného modelu Sportage. Môžeme však zhodnotiť, že najmä vďaka zmenám na svetlách pôsobí auto zaujímavejšie a sviežejšie. Interiér sa taktiež posunul o stupienok vyššie. V prípade mild-hybridu ostáva otázna spotreba, ktorá sa nám po krátkom zoznámení nezdala najnižšia. Rozhodne nás milo prekvapil 1,6 litrový naftový motor, ktorý je živý a na prvý pohľad aj úsporný.

Sportage ešte rozhodne prehovorí do predajov európskych SUV. Ak by nebolo potrebné sa prispôsobiť sprísňujúcim sa emisným normám, možno by facelift prišiel neskôr. Teraz nám už stačí počkať na odhalenie cien.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 485
Šírka (mm) 1 855
Výška (mm) 1 635
Rázvor náprav (mm) 2 670
Veľkosť kufra/nádrže (l) 467 – 503 – 1 469/62 (55 mild-hybrid)
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 415 – 1 672

Technické údaje (2WD)

Motor 1,6 GDI 1,6 TGDI 1,6 CRDi Low 1,6 CRDi High
Zdvihový objem (ccm) 1 591 1 591 1 598 1 598
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 97/6 300 130/5 500 85/4 000 100/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 161/4 850 265/1 500 280/1 500 320/2 000
Prevodovka 6M 6M 6M 6M/7DCT
0 – 100 km/h (s) 11,5 9,2 11,5 11,5/11,5
Max. rýchlosť (km/h) 182 205 175 180/180
Spotreba na 100 km (l) 7,2 7,6 5,0 5,0/4,9

Technické údaje (4WD)

Motor 1,6 T-GDI 1,6 CRDi High 2,0 CRDi EcoDynamics+
Zdvihový objem (ccm) 1 591 1 598 1 995
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 130/5 500 100/4 000 136/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 265/1 500 320/2 000 400/1 750
Prevodovka 6M/7-DCT 6M/7-DCT 6M/8A
0 – 100 km/h (s) 9,5/9,1 11,5/11,5 9,5/9,5
Max. rýchlosť (km/h) 202/201 180/180 201/201
Spotreba na 100 km (l) 7,9/7,6 5,2/5,2 5,4/5,8
Kia Sportage - 2018
Kia Sportage - 2018
+41Kia Sportage - 2018

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #facelift #Kia Sportage #prvá jazda
Články podľa značiek