Citroën C4 Cactus odštartoval kariéru ako mimoriadne originálny a cenovo orientovaný crossover. Lowcost z neho nakoniec nebol, ale jeho úspechu to neprekážalo. Nevšedný dizajn s neprehliadnuteľnými plastovými vankúšmi Airbump a interiér, ktorý pripomínal skôr svet nábytkového dizajnu ako toho automobilového, urobili svoje. Na trhu sa mu darilo lepšie ako klasickému hatchbacku C4, ktorý mal navyše najlepšie roky za sebou. A tak sa v Paríži rozhodli, že C4 nástupcu nedostane a že jeho úlohu zastúpi modernizovaný C4 Cactus. To však znamenalo prerod z hravého crossoveru na oveľa konvenčnejší kompakt. Vynovený Cactus tak prišiel o časť svojej DNA.
Prerod na hatchback
Z dverí a nárazníkov jednoducho zmizli veľké vzduchové kapsuly. Ani predné svetlá už nie sú lemované plastom. Tie zadné zas dostali 3D dizajn a zasahujú až do veka batožinového priestoru. Prepracované boli aj oba nárazníky. Cactus s väčším podielom lakovaných plôch tak pôsobí menej originálne ako v čase svojho vzniku. Možno to nie je na škodu veci, keďže prvky Airbump publikum skôr rozdeľovali. To však neznamená, že Cactus zapadne v dave. Stále si zachoval originálnu plávajúcu strechu aj zadné stĺpiky v tvare obrátenej plutvy. Pomáha si dokonca polepmi karosérie, napríklad na predných aj zadných stĺpikoch, a tiež štyrmi farebnými paketmi, ktoré vytvárajú spolu s deviatimi lakmi 31 schém.
Rozmery sa, pochopiteľne, nemenili, takže Cactus má stále rázvor náprav 2 595 mm, čo nie je na dnešné časy práve rekord. Stará platforma ho zároveň oddeľuje od koncernového Peugeotu 308, postaveného na podstatne modernejšej architektúre EMP2. V kabíne sa budete cítiť ako na návšteve v Ikei. Je totiž inšpirovaná nábytkovým dizajnom a cestovnou batožinou. Vidieť to na čalúnení a tvare sedadiel, palubnej doske alebo výplniach dverí, kde klasické kľučky nahradili remienky. Nie každému to bude vyhovovať, no originalitu interiéru naozaj uprieť nemožno. Problém je však v tom, že Catus, ktorý nahrádza pôvodný hatchback C4, nedokáže utajiť svoju lowcostovú DNA. Napríklad v oblasti materiálov.
Štýlový interiér ostal
Palubná doska či výplne dverí sú z tvrdých plastov. Citroën sa neunúval ani s pravým prieduchom ventilácie na strane spolujazdca. Ten stále chýba, čo je neospravedlniteľné, podobne ako výklopné okná zadných dverí. Jednoducho, Cactus je kompromisom, od ktorého nemôžete očakávať, že sa vyrovná Golfu, Astre, Focusu alebo sesterskému Peugeotu 308. Stavil hlavne na štýl. Lenže aj to má svoje dopady. Sedadlá Advanced Comfort čalúnené penou s vysokou hustotou a hrúbkou zväčšenou o 15 mm vyzerajú takmer ako v obývačke a sú naozaj mäkučké, ale v zákrutách vás nepodržia. Lakťová opierka je tvrdá, krátka a bez možnosti akejkoľvek regulácie. Aspoň že volant je odteraz možné nastavovať hĺbkovo.
V kokpite si tak nájdete pohodlný posed pomerne rýchlo a oceníte aj dostatok miesta. Na nohy a aj nad hlavou, hoci Cactus má pomerne nízku stavbu karosérie. S výhľadom je to horšie, pretože vnútorný obklad plochej strechy sa pred čelným sklom znižuje, aj kvôli airbagu spolujazdca, takže cloní napríklad na semafory. A ani výhľad vzad nie je práve ukážkový. Infotainment je samostatnou kapitolou. V lowcostovom crossoveri bola integrácia väčšiny ovládacích prvkov do centrálneho dotykového displeja vrátane ventilácie a nahradenie prístrojového panela malou obrazovkou akceptovateľná, ale ak chce byť dnes Cactus hráčom v nižšej strednej triede, potom to nestačí. K dispozícii tak máte len digitálny údaj o rýchlosti. Otáčkomer Cactus vôbec nepozná. Naštve vás aj to, že dáta palubného počítača sa zobrazujú na centrálnom rozhraní aj to len chvíľku, pričom zaberú veľkú časť plochy obrazovky, takže prekryjú iné údaje. Mohli byť predsa v menu displeja pred vodičom a byť k dispozícii kedykoľvek.
Displeje nepotešia
Odpútavať pozornosť musíte aj kvôli klimatizácii. Ovládať sa dá iba z rozhrania. Takže práca s ním vám dá zabrať viac, ako by sa patrilo. Cactus neohúri ani odkladacími priestormi. V stredovej konzole je pritom veľa nevyužitého miesta. Pôvodne tu totiž trónil kruhový ovládač automatickej prevodovky. Dnes tu už nie je, no automobilka túto šancu nevyužila. Aspoň že do dverí dáte nejaké tie fľaše. Aj zadné sedadlá sa pýšia novou výplňou, takže sú pohodlné, lenže sedáky sú krátke a na kolená neostáva veľa miesta. Skromné sú tiež opierky rúk vo dverách. Okná, ktoré nie je možné sťahovať, však vytvorili miesto na veľké schránky, štedrejšie ako tie predné.
Kufor Cactusu vám nohé vynahradí. Aspoň objemom 358 litrov. Má však pomerne vysokú nakladaciu hranu a po sklopení operadiel, ktoré zväčšia batožinový priestor na 1 170 litrov, aj schod. Čosi ako dvojitú podlahu alebo variabilnejší systém sklápania sedadiel Cactus nedostal – ďalší pozostatok jeho lacnejšieho korienka. Na našom trhu štartuje Cactus vyššou úrovňou vybavenia Feel, ktorá obsahuje automatickú klimatizáciu, tempomat, predné hmlové svetlá či zadné parkovacie senzory. Moderné asistenčné systémy však na palube neočakávajte. Za autonómne brzdy, sledovanie mŕtveho uhla, čítačku značiek, automatické prepínanie svetiel či monitorovanie jazdných prúdov si priplatíte aj vo vyššej výbave Shine.
Dobrý motor, zlá prevodovka
Náš Cactus bol vybavený preplňovaným 3-valcom 1,2 PureTech 110 v nižšej výkonovej verzii 81 kW. Tento agregát patrí nepochybne k najlepším a najkultivovanejším trojvalcom. Relatívne ľahkému Cactusu s hmotnosťou okolo 1,2 tony stačí aj jeho 205 Nm krútiaceho momentu. Záťah cítiť už od nízkych otáčok. Od ktorých, to sa z dôvodu chýbajúceho otáčkomera nikdy nedozviete. Na dynamiku sa teda sťažovať nebudete. Na stovku to Cactus zvláda za 10,3 sekundy. V meste je veľmi pružný a nebráni sa ani predbiehaniu. Dojem však kazí pomerne slabé odhlučnenie, i keď lepšie ako pred modernizáciou, ale najmä prevodovka.
Tá má len päť stupňov, nie najpresnejšie dráhy radenia a z dôvodu snahy a redukciu spotreby veľmi dlhé prevody. Päťka zodpovedá šestke a podobne, takže občas celkom neviete, ktorý zo stupňov je optimálny. Odstupy sú veľké. Radia vám síce piktogramy na displeji, ale tie vás navádzajú na podtáčanie, opäť kvôli emisiám. Výsledkom by mala byť ukážková spotreba. A naozaj nie je zlá. Na diaľnici asi 6,2 litra, v meste o pol litra viac. My sme skončili po 800 km jazdy s priemerom 5,8 litra na 100 km, ale pri naozaj úspornom jazdnom štýle.
Lietajúci koberec?
Hlavným argumentom pre nový Cactus má byť jeho komfort. Cactus preto dostal ako prvý tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi. Ako náhradu za hydropneumatické odpruženie, s ktorým Citroën po zastavení výroby vlajkovej lode C5 definitívne skoncoval. Automobilka hovorí o efekte lietajúceho koberca. V praxi sa však zázraky nedejú. Dorazy majú vplyv len pri veľkom prepružení alebo, naopak, odskoku pri prejazde výtlku. Takže počas bežnej jazdy necítiť žiaden extra prínos. Retardéry však zvláda vďaka novej technológii o čosi lepšie. Lenže celkový dojem kazí slabá izolácia podvozku. O kvalite asfaltu informuje Cactus viac, ako by sa patrilo. Platí to aj o aerodynamickom hluku.
Celkovým komfortom jazdy tak pre nás ostáva vzorom skôr starý hatchback C4, ktorý síce prišiel už pred ôsmimi rokmi a dnes si ho už nekúpite, no s ambíciou konkurovať Golfu. Takže Francúzi si vtedy dali záležať. Pre Cactus, ktorý bol pôvodne vyvíjaný pre úplne odlišnú skupinu zákazníkov a dnes si chce uchmatnúť svoj diel z koláča segmentu kompaktov, to neplatí. Očakávať od neho nemožno ani šoférske zážitky. Tri otáčky volantu na vychýlenie kolies a minimálna spätná väzba vám pripomenú realitu spred desiatich rokov. Zavesenie McPherson a zadná náprava s torznou priečkou neponúknu viac. No to nutne nemusí prekážať. Cactus je o štýle a ak vám sadne, bude vaším priateľom.
Navyše sa odvďačí väčšou svetlou výškou, ktorá mu zostala ešte z čias, keď bol crossoverom. Takže nástrahy mestskej džungle aj prašné cesty zvláda s prehľadom. Nároky, ktoré spĺňajú lídri segmentu, naň však mať nemôžete. Je to kompromis, ktorý vznikol ako východisko z núdze po rozhodnutí nepokračovať vo vývoji plnohodnotného hatchbacku s logom Citroënu a jeho priestor venovať Peugeotu 308. Vzhľadom na to by sme očakávali o čosi ústretovejšiu cenu. Lenže Citroën nasadil latku podobne ako konkurenčný, no podstatne modernejší Peugeot 308. Za nami testovanú verziu 1,2 PureTech 110 Feel s 5-stupňovým manuálom zaplatíte teraz 13 990 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 170 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 714 |
Výška (mm) | 1 480 |
Rázvor náprav (mm) | 2 595 |
Veľkosť kufra/nádrže (l) | 358 (bez rezervného kolesa) – 1 170 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 184 |
Technické údaje
Verzia | C4 Cactus 1,2 PureTech 110 Feel |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 199 |
Max. výkon (kw/ot.) | 81/5 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 205/1 750 |
Prevodovka | 5M |
0 – 100 km/h (s) | 10,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 188 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,9 |
Spotreba počas testu (l) | 5,8 |
Cena verzie | 13 990 € |