Test: Toyota RAV4 Hybrid – offroadový ‘look‘ a spotreba nižšia ako pri diesli

12.10.2019 06:00

Piata generácia Toyoty RAV4 sa tradície príliš nedrží. V tomto prípade jej to však neublížilo. A ak máte náhodou obavy z hybridného systému s veľkým 2,5-litrovým benzínovým motorom, môžete ostať pokojní. Toto auto si za svoje služby pýta minimum paliva.

Dizajn piatej generácie RAV4 je silne...
Dizajn piatej generácie RAV4 je silne inšpirovaný drsne poňatým konceptom FT-AC. Napriek tomu má lepšiu aerodynamiku ako tá predošlá. Autor: Ľuboš Pilc

Toyota RAV4 je na svete od roku 1994. Ak neberieme do úvahy Ladu Niva, išlo o zakladateľa segmentu SUV. Trojdverový model dostal do vienka samonosnú karosériu a permanentný pohon oboch náprav. Odvtedy ubehlo 25 rokov a k zákazníkom sa dostalo viac ako 8,5 milióna exemplárov. Samozrejme, medzičasom RAV4 poriadne vyrástla, takže funkciu tej pôvodnej prevzal skôr crossover CH-R. Na dĺžku má 4 600, na šírku 1 885 a na výšku 1 685 mm. Takže je o 5 mm kratšia, o 10 nižšia, ale o 10 širšia v porovnaní so štvrtou generáciou. Zároveň rázvor náprav narástol o 30 mm. Tak ako o jej predchodcoch platí, že Toyota si z evolúcie ťažkú hlavu nerobila. Nová „ravka“ nemá s tou predošlou nič spoločné.

Drsná, ale len na oko

Nová je doslova od podlahy. Stojí na modulárnej platforme GA-K, známej už z Toyoty Camry či americkej Toyoty Avalon. RAV4 priniesla nižšiu hmotnosť, nižšie ťažisko a až o 57 % vyššiu tuhosť podvozka. Dizajnom pritom vychádza z detroitského konceptu Toyota FT-AC. Vidieť to na agresívnej kolmej prednej maske, hranatých výrezoch kolies, veľkých spätných zrkadlách umiestnených na samostatných nožičkách a bohatej plastovej ochrane podvozka. Tvar svetiel je dosť ostrý, čo platí aj o tých zadných. Keď sa však na RAV4 pozriete z profilu, má prekvapujúco aerodynamický tvar. Napríklad prudko sklonené čelné okno a strechu zakončenú ladným spojlerom. Takže prúdniciam vzduchu nekladie až taký odpor, ako naznačujú jej offroadové prvky. Dokonca je aerodynamickejšia ako minulá generácia.

Dĺžka RAV4 sa menila len nepatrne. Najväčší...
Dĺžka RAV4 sa menila len nepatrne. Najväčší rozdiel je v rázvore náprav, ktorý narástol o 30 mm. Novinkou je dvojfarebné lakovanie karosérie. Autor: Ľuboš Pilc

V našom prípade obúvala RAV4 18-palcové disky kolies a verzia s predným náhonom FWD dostala aj čiernu kontrastnú strechu – ďalšia premiéra v ponuke novej generácie. RAV4 vám síce nemusí svojím namosúreným pohľadom „buldoga“ padnúť hneď do oka, ale je pravdou, že drsnejším dizajnom sa vymyká z radu uhladených módnych SUV. A to môže mnohým zákazníkom imponovať. Podobná atmosféra vládne na palube. Štýl je pomerne strohý, ale na druhej strane si toto SUV výrazne polepšilo v kvalite materiálov a spracovania. Horizontálna palubná doska je potiahnutá umelou kožou a nechýbajú ani hliníkové dekorácie. Na druhej strane, rukoväte dverí sú pogumované, čo nie je práve štandard, ale pri SUV so štipkou off-roadového imidžu vám to prekážať nebude.

Infotainment so starou grafikou

V centre palubovky „trčí“ 8-palcová obrazovka multimediálneho rozhrania Toyota Touch 2. Nie je príliš elegantná, ale z pohľadu funkčnosti jej niet čo vyčítať. Chválime zachovanie tlačidiel pre vstup do hlavných vetiev menu aj rozdelenie plochy na tri časti, ktoré umožňujú, aby ste mali vždy na dotyk k dispozícii tri najpoužívanejšie zobrazenia – napríklad audio, navigáciu alebo grafiku energetických tokov a spotreby. Čiastočne digitálny je aj prístrojový panel. Displej s uhlopriečkou 7-palcov je lemovaný klasickými ručičkami. Naľavo nájdete namiesto otáčkomera "ekonomer“ a vpravo zas teplomer chladiacej kvapaliny s ukazovateľom stavu paliva. Obrazovka slúži na analógové zobrazenie rýchlosti či údajov palubného počítača. Listovanie je jednoduché vďaka multifunkčnému volantu s kruhovými ovládačmi.

V interiéri neostal kameň na kameni. Je...
V interiéri neostal kameň na kameni. Je priestrannejší, pôsobí hodnotnejšie a využíva nové 8-palcové rozhranie. Technologickou novinkou je elektronické spätné zrkadlo. Autor: Jozef Murárik

Opäť je tu však chybička krásy, podobne ako v Camry či Corolle. Bohužiaľ, grafika oboch displejov pôsobí veľmi zastarano. Inak niet prístrojom čo vyčítať. A ani ergonómii. Rozsah nastavenia volantu je na japonský pôvod prekvapujúco veľkorysý a sťažovať sa nebudete ani na komfortné sedadlá s elektrickým ovládaním a dokonca ventiláciou. Lakťová opierka je príjemne čalúnená. Klimatizácia má samostatný panel, čo je tiež veľkým prínosom, i keď tvar otočných ovládačov je na európske pomery takpovediac „odvážny“. Z pozície vodiča je dobrý výhľad. Sedíte vyššie ako v bežných sedanoch alebo kombi a dokonca sa pozeráte na prednú kapotu, čo dnes nebýva zvykom. To umocňuje pocit nadvlády nad týmto SUV. Stĺpiky síce uberajú čo-to zo zorného uhla, ale nejde o žiaden extrém.

Batéria z kufra neubrala

Pochvala však rozhodne nemôže ísť smerom k digitálnemu vnútornému spätnému zrkadlu. To síce odstraňuje mŕtve uhly, keďže prenáša obraz zo zadnej kamery bez akýchkoľvek bariér, ale zobrazeniu chýba hĺbka. Jednoducho, strácate odhad vzdialenosti. A v noci? V zlých svetelných podmienkach je systém absolútne nepoužiteľný. Reflektory áut rozmazávajú obraz asi tak, akoby ste robili nočné snímky lacným smartfónom. Našťastie virtuálne spätné zrkadlo môžete kedykoľvek prepnúť na to klasické. Práve vtedy zistíte obrovské limity tejto technológie. To však nie je zásadná výčitka, pretože koniec koncov klasické zrkadlo zostáva. „Ravka“ vás nadchne priestorom. Toto je veľká výhoda SUV, zvlášť ak japonský hybridný pohon nepotrebuje vysoký podlahový tunel pre kardan.

Kufor ťaží z premiestnenia batérií pod zadné...
Kufor ťaží z premiestnenia batérií pod zadné sedadlá. Má až 580 litrov a po sklopení operadiel vytvorí úplne vodorovnú podlahu. Autor: Ľuboš Pilc

Miesta dosť je vpredu aj vzadu. Dokonca ani znížený strop verzie s panoramatickou strechou nie je prekážkou. Vzadu majú cestujúci navyše polohovateľné operadlá. Ani za nimi to nie je zlé. Toyota totiž premiestnila akumulátor pod zadné sedadlá. Batožinový priestor, prístupný cez elektricky ovládané veko, tak ostal bez poškvrny. Má 580 litrov a skvelo využiteľných. Na SUV prekvapí pomerne nízka nakladacia hrana. Pod podlahou je ešte miesto na kazetu s roletkou a dojazdovú rezervu. V našom prípade tu však bola len lepiaca súprava. Škoda, že operadlá nemožno sklopiť priamo z kufra, musíte povoliť poistky na operadlách. No potom sa vám RAV 4 odmení takmer úplne vodorovnou podlahou a maximom až 1 690 litrov. Nezabudlo sa ani na odkladacie priestory. K dispozícii je veľký box medzi sedadlami.. hlboká schránky na stredovej konzole aj miesto na telefón.

Hybrid má kuráž aj 4×4

Piata generácia „ravky“ prišla na európsky trh už len s benzínovými motormi. S dvojlitrom 2,0 Valvematic alebo ako hybrid. V oboch prípadoch sa môžete rozhodovať, či chcete pohon predných (FWD), alebo všetkých štyroch kolies (AWD). My sme si vyskúšali obe hybridné verzie. Tie spájajú 2,5-litrový 4-valec Dynamic Force (131 kW), pracujúci v Atkinsonovom cykle, s planétovou prevodovkou a s elektromotorom (88 kW). Spolu to dáva systémových 160 kW. Verzia AWD pridáva na zadnej náprave druhý elektromotor (40 kW), ale výkon to príliš neovplyvní. Riadiaci mozog hybridu povolí maximálnych 163 kilowattov. Napokon viac ani netreba. Toyota RAV 4 nemá s dynamikou problémy, aj keď je trochu iná ako pri bežných SUV s automatom.

Hybridný pohon spája 2,5-litrov 4-valec Dynamic...
Hybridný pohon spája 2,5-litrov 4-valec Dynamic Force s planétovou prevodovkou a elektromotorom (88 kW). Verzia s pohonom AWD-i pridáva druhý elektromotor na zadnej náprave. Celé spolu to dáva 160, respektíve 163 kW. Autor: Toyota

Vďaka okamžitému krútiacemu momentu vyráža z miesta s prekvapujúcou ochotou. Potom však nastáva typický „mixér“ efekt daný plynulou zmenou prevodu. Je však neporovnateľne kultivovanejší ako pri menších hybridoch Toyoty. Atmosférický 4-valec sa vďaka väčšiemu objemu až tak nenamáha a má hlbší akustický prejav. Stovku zvládne RAV4 za 8,4 sekundy a elektrická štvorkolka ešte o tri desatiny sekundy rýchlejšie. To napriek tomu, že je ťažšia. Nestojí za tým ani tak trojkilowattový náskok, ale lepšia trakcia. S podporou zadného elektromotora dokáže preniesť na asfalt viac výkonu v kratšom čase. Rozdelenie hnacej sily cítiť pozitívne aj na riadení, keď pri prudkej akcelerácii v zákrute nedochádza k strhávaniu volantu.

Diesely môžu závidieť

Samozrejme, pohon 4×4 nefunguje permanentne. Zadné kolesá sa dostávajú k slovu, len ak je to potrebné. Prípadne v režime Trail, ktorý navyše supluje funkciu uzávierky diferenciálu a uľahčuje pohyb na povrchoch s horšou adhéziou. Sledovať aktivity zadného elektromotora možno cez grafiku energetických tokov. Funguje to perfektne, ale záber štyroch kolies v štýle Subaru očakávať nemožno. V každom prípade je štvorkolka výhodou, dokonca aj pri vyšších rýchlostiach. Celkovo nám verzia AWD pripadala suverénnejšia. Dokonca aj v zákrutách, kde pohon zadných kolies pomáha znižovať nedotáčavosť pod plynom, keďže predné pneumatiky majú menej práce s prenosom výkonu a môžu sa viac „sústrediť“ na riadenie.

Priemerná spotreba nás milo prekvapila....
Priemerná spotreba nás milo prekvapila. Štvorkolka si po 800 km jazdy vypýtal priemerne 5,8 a dvojkolka dokonca len 5,4 litra benzínu. Autor: Ľuboš Pilc

A dva elektromotory namiesto jedného prinášajú bonus aj v oblasti rekuperácie. Takže napriek vyššej hmotnosti o 60 kg, je rozdiel v spotrebe medzi verziou FWD a AWD minimálny. A koľko si teda hybridné SUV pýta za svoje služby? Boli sme milo prekvapení. Hybridný systém, ktorý vypína spaľovací motor pri plachtení a elektrický pohon aktivuje vo väčšine zápch či pri parkovacících manévroch, vie byť neuveriteľne úsporný. A v meste ešte úspornejší ako na diaľnici. To pri bežných autách jednoducho nezažijete. Verzia s pohonom AWD po asi 800 km jazdy skončila s priemerom 5,8 litra benzínu na 100 km. V meste a na okreskách sa dokáže priblížiť k piatim litrom a na diaľnici to nemusí byť viac ako sedem. Verzia RAV4 FWD vie byť ešte o štyri decilitre úspornejšia. To všetko sú čísla, na ktoré nemá množstvo konkurenčných dieselových SUV, a už vôbec nie s porovnateľným výkonom.

Viac izolácie by nezaškodilo

RAV4 vás nesklame ani komfortom. Podvozok je príjemne poddajný, ale menšie priečne nerovnosti sa do kabíny prenášajú predsa len výraznejšie akoby sa patrilo. Základné 17-palcové disky s vyšším profilom by boli asi vhodnejšie ako parádne osemnástky. Menšie C-HR je v tomto smere kultivovanejšie. A zlepšili by sme možno aj filtráciu hluku, ktorý prichádza najmä od zadných kolies. Evidentné to je hlavne na nekvalitných asfaltoch. Ale zas nejde o nejaký zásadný prešľap. Komfort podvozku je proste skôr priemerný ako nadštandardný. Naopak, nadchlo nás riadenie. Má priamy prevod, na vychýlenie kolies stačia len 2,5 otáčky volantu, a nie je zbytočne preposilované ani zbytočne tuhé. V zákrutách však treba predsa len rešpektovať vyššie ťažisko.

Toyota RAV4 urobila veľký medzigeneračný pokrok. Na pomery konzervatívnej japonskej značky má pomerne atraktívny dizajn, praktický a priestranný interiér aj solídne materiály. Jazda je veľmi príjemná ale najmä čarovne úsporná. Len si musíte zvyknúť na charakter hybridného pohonu. Napriek slušnej dynamike vás nakoniec začne RAV4 zvádzať k ekonomickej jazde. Časom zistíte, že skôr ako na čas jazdíte na spotrebu. A to je sympatické. Samozrejme, RAV4 nie je úplne lacnou záležitosťou. Zvlášť ak budete mať záujem o vrcholové hybridné verzie, aké sa dostali do rúk nám. Dvojkolka vo výbave Executive, ktorá už obsahovala kožené čalúnenie, ventilované sedadlá, audio JBL aj záplavu asistentov, stojí 39 090 eur. Za pohon AWD-i si ešte priplatíte ďalších 2 400 eur. Ísť až tak vysoko ale nemusíte. Najlacnejší hybrid s pohonom prednej nápravy vo výbave Active začína čosi nad 30 000 a s pohonom 4×4 na 33 000 eurách.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 600
Šírka (mm) 1 855
Výška (mm) 1 685
Rázvor náprav (mm) 2 690
Objem kufra (l) 580 – 1 690

Technické údaje

Model 2,5 Hybrid FWD Executive 2,5 Hybrid AWD-i Executive
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 2 487 2 487
Max. systémový výkon (kW) 160 163
Prevodovka CVT CVT
0 – 100 km/h (s) 8,4 8,1
Maximálna rýchlosť km/h 180 180
Spotreba na 100 km (l) 4,6 4,5
Spotreba počas testu (l) 5,4 5,8

Ceny

Verzia 2,5 Hybrid FWD Executive 2,5 Hybrid AWD-i Executive
Cena 39 090 € 41 490 €
Toyota
		RAV4 2,5 Hybrid - test
		2019
Toyota RAV4
		2,5 Hybrid - test
		2019
+33Toyota RAV4 2,5 Hybrid -
		test
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Toyota RAV4 Hybrid #Toyota RAV4 #Toyota #test
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR