Eclipse Cross prišiel na trh v roku 2018. Ide o kompaktný crossover, ktorý japonská automobilka vyrába v Japonsku a v Číne. Americká fabrika v Illinois je od februára 2016 zatvorená. Názov odkazuje na športový model Eclipse, ktorý Mitsubishi vyrábalo práve v USA.
Automobil svojím zameraním stojí medzi modelmi ASX a Outlander. Nárazové testy EuroNCAP absolvoval Eclipse Cross v novembri 2017. Získal plný počet piatich hviezdičiek. Pre rok 2020 automobil získal niekoľko technologických updatov.
Dizajn samuraja
Dizajnom patrí Eclipse Cross k najdynamickejšiemu a najvýraznejšiemu modelu značky Mitsubishi. Japonský výrobca nedávno do ponuky pridal novú modrú farbu s názvom Lightning Blue, ktorú môžete vidieť aj na testovanom Eclipse Cross.
Automobil má “rodinnú” masku, ktorá je v posledných rokoch pre Mitsubishi charakteristická. Výrazný je bočný profil, v rámci ktorého ladí stúpajúca spodná línia okien s lomenými zadnými svetlami.
Zadné svetlá vytvárajú ústredný motív koncovej časti. Delia zadné okno na dve časti a tiahnu sa pozdĺž celej šírky vozidla. Koncové svetlá navyše využívajú LED technológiu od základnej výbavy. Bez príplatku.
Testovaný automobil je vybavený paketom Sport, ktorý zabezpečuje širšie nárazníky, červenú linku tiahnúcu sa okolo celého auta, hliníkové pedále, doplnky s karbónovým vzhľadom a špeciálne koberce. Paket je za príplatok 1 090 eur.
Najlepší interiér značky
Interiér Mitsubishi Eclipse Cross patrí k tým najmodernejším, ktoré Mitsubishi ponúka. Po novom vozidlo dostalo ambientné podsvietenie, ktoré posádka ocení najmä v noci. Centrom interiéru je displej, ktorého ovládanie prebieha aj prostredníctvom dotykového touchpadu umiestneného pri radiacej páke.
Informačno-zábavný systém nepatrí k najprehľadnejším. Na orientáciu v ňom si treba zvyknúť. Na druhej strane displej je kvalitný. Zobrazenie je čitateľné aj v prípade, že naň dopadá ostré svetlo.
Radiaca páka automatickej prevodovky nemá takzvaného červotoča, ale manžetu, ktorú v tomto storočí využíva aj konkurencia. Vozidlu chýba digitálny prístrojový štít. V ponuke sú len klasické ukazovatele, medzi ktorými je malý displej. Head-up displej je súčasťou výbavy Intense. Ide však o lacnejšiu verziu, ktorá zobrazuje údaje v zornom poli vodiča na výsuvnom štíte.
Ergonomicky negatívne hodnotíme umiestnenie tlačidiel na vyhrievanie sedadiel, ktoré sa taktiež nachádzajú pri páke automatickej prevodovky. Navyše ide o ovládače, ktoré ostávajú vo svojej polohe aj po vypnutí motora. Sedadlo si tak môžete vyhrievať aj napriek svojej vôli.
Na zadných miestach je priemerná porcia priestoru. Klesajúca línia strechy necháva miesto pre hlavu aj dospelej posádky. Zadné sedadlá však nemajú takmer žiadne bočné vedenie. Do batožinového priestoru sa so sadou na jeho zväčšenie zmestí 531 litrov. Po sklopení zadných sedadiel vzniká takmer rovná podlaha.
Vodič má obmedzený výhľad dozadu prostredníctvom vnútorného spätného zrkadla. Zadné okno je totiž predelené zadnými svetlami. Výhoda tohto riešenia prichádza v noci, keď predel zadného okna bráni tomu, aby vám svetlá za vami idúceho auta svietili do spätného zrkadla.
Pohon všetkých kolies a CVT prevodovka s 8 stupňami
Mitsubishi ponúka model Eclipse Cross aj s pohonom oboch náprav. Ten je však dostupný až v dvoch najvyšších výbavách. Systém s označením S-AWC využíva aktívnu kontrolu stáčania okolo zvislej osi vozidla (AYC), aktivovanú pribrzdením jednotlivých kolies.
Na výber je niekoľko jazdných režimov. Väčšinu času crossover strávi v režime “auto”. V takom prípade riadiaca jednotka rozdeľuje krútiaci moment medzi prednou a zadnou nápravou v pomeroch od 80:20 do 55:45. Až 55 percent dokáže na zadnú nápravu poslať režim “gravel”. Najviac, až 60 percent, dozadu posiela režim “snow”.
Testovaný automobil je vybavený CVT prevodovkou, ktorá nemá klasické rýchlostné stupne. Preto je často označovaná ako bezstupňová. Výrobca ju softvérovo vybavil 8 stupňami. Systém tak má spojiť to najlepšie zo sveta bezstupňových a automatických prevodoviek.
V prípade nízkeho zaťaženia motora testovaný automat drží čo najnižšie otáčky. Keď chce vodič využiť výkon pohonnej jednotky, k slovu sa dostanú softvérové prevodové stupne, ktoré zabránia otáčkomeru dostať sa k obmedzovaču. Automat má aj manuálny režim radenia. Vodič môže meniť rýchlostné stupne aj krídlami pod volantom. Takáto zmena rýchlostných stupňov je rýchla, ako v prípade dvojspojkových automatických prevodoviek.
Na diaľnici CVT prevodovka drží motor približne na hranici 2 500 otáčok. Po prepnutí do manuálneho režimu a zaradení 8. rýchlostného stupňa sa počet otáčok zníži približne o 100. Spojenie predností štandardnej a CVT prevodovky hodnotíme kladne. Systém funguje a vodičovi prináša výhody.
Automobil sa vyznačuje vyváženými jazdnými vlastnosťami a to aj v nepriaznivých podmienkach. Podvozok je čitateľný a vodič má prehľad o tom, čo sa deje pod prednými kolesami. Riadenie nie je úplne odfiltrované od reality. To sa nebude páčiť tým, ktorí sú zvyknutí na to, že automobil s nimi nekomunikuje. Eclipse Cross je vďaka tomu ľahšie ovládateľný napríklad aj na snehu.
Odhlučnenie podvozku však patrí k podpriemeru. Najmä jazda po nekvalitnom asfalte prináša do interiéru viac hluku, ako by sme chceli.
1,5 litrové turbo
Mitsubishi Eclipse Cross je v ponuke len s jedným motorom. Automobil má na Slovensku pod kapotou v každom prípade 1,5 litrový preplňovaný štvorvalec. Pohonná jednotka dosahuje výkon 163 koní spolu s maximálnym krútiacim momentom 250 Nm.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá s pohonom oboch náprav 10,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je 200 km/h. Motor je tichý a dobre odhlučnený. Vďaka softvérovým prevodovým stupňom má prijateľný akustický prejav aj počas akcelerácie. Pohonná jednotka disponuje aj technológiou, ktorú však ocenia najmä fajnšmekri. Ide napríklad o duté výfukové ventily vyplnené sodíkom.
Nespokojní sme však so spotrebou. Mitsubishi tvrdí, že Eclipse Cross s automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav má na 100 km spotrebovať 8,7 litra benzínu. Táto hodnota nie je ďaleko od reality. Nám sa v priemere darilo s autom jazdiť s odberom 9 litrov benzínu na 100 km. V meste spotreba bez problému prekračuje hranicu 10 litrov. Mimo mesta klesá približne na 7,5 litra.
Zhodnotenie a ceny
Eclipse Cross je technologicky vyspelý automobil, ktorý ocenia najmä tí vodiči, ktorých chodia do ľahkého terénu, prípadne sa často pohybujú po snehu. Pohon oboch náprav pomôže aj v bežných podmienkach, napríklad pri daždi.
Automatická prevodovka má jednoduchú konštrukciu, vďaka čomu by sa pri vyššom počte najazdených kilometrov majiteľ mal vyhnúť nákladným opravám. Nevýhodou crossoveru je vysoká spotreba a len jeden motor v ponuke.
Štartovacia cena modelu Eclipse Cross je 19 990 eur. Verzia s pohonom oboch náprav stojí minimálne 27 790 eur. Najlacnejší Eclipse Cross s automatickou prevodovkou stojí 23 990 eur. Súčasťou základnej výbavy Inform je denné LED svietenie. Vo výbave Invite nájdete parkovaciu kameru, vyhrievanie predných sedadiel a iné. V najvyššej výbave Instyle je panoramatická strecha, LED svetlá (od výbavy Intense), prémiový audiosystém a kožené čalúnenie.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 405 |
Šírka (mm) | 1 805 |
Výška (mm) | 1 674 |
Rázvor (mm) | 2 870 |
Rozmery pneumatík | 225/55 R18 |
Objem batožinového priestoru (l) | 531/1 159 |
Objem palivovej nádrže (l) | 63 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 668 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 499 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 120/163 pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 250 pri 2 400 – 4 500 |
Prevodovka | automatická CVT s 8 stupňami |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 196 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,4 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 8,7 |
Spotreba (test) (l/100km) | 9,5 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu 3 | 19 990 eur |
Základná cena testovaného auta | 31 490 eur |
Záruka | 5 roky/100 000 km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu km) |