Kedysi konzervatívny dizajn v posledných rokoch konvertuje k k športovej elegancii s nádychom umeleckej tvorivosti. Živým príkladom je najmä súčasná trieda E. Oko estéta ho dokáže obdivovať z každej strany, pričom stále objavuje nové a nové krivky, so skrytím erotickým nábojom.
Číra optika predných svetiel skrýva najmodernejšiu techniku v podaní bi-xenonových svetiel. Krásu predného aj zadného nárazníka stráži systém Parktronic, zadné svetlomety s diódovou technikou taktiež dokazujú špičkovú technológiu osvetlenia.
Osobitou kapitolou sú disky kolies. 16 palcové dýchajú eleganciou, každé zvýšenie priemeru o palec stupňuje športový sexepíl. Vzrušenie z exteriéru vystrieda nádych perfektcionalizmu do detailov v interiéri.
Retroštýl prístrojového panelu sa snúbi s leštenou antracitovou lištou. Ovládanie klimatizačnej sústavy je sústredené vo vrchnej časti palubnej dosky. V testovacom vozidle sa nachádzala navyše štvorzónová klimatizácia, takže príjemné podmienky pre cestovanie si nastavil každý pasažier osobitne. K stopercentnej vybavenosti chýbal už len TV prijímač.
Osobitnou kapitolou je sčasti elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča. Po usadnutí sa sprvu zdá byť pre vodiča moc široké, no v priebehu pár minút sa prispôsobí anatómii vodiča a doslova ho „zovrie“. V tejto polohe ponúka vynikajúce bočné vedenie, spolu s maximálnym komfortom, ktorý vodič ocení najmä na dlhých tratiach.
Pod kapotou sa nachádzal štvorvalcový turbodiesel s najmodernejšou vstrekovacou technikou Common Rail II. Generácie. Jeho výkon 110 kW (150 k) neznie vzhľadom na veľkosť limuzíny presvedčivo, no kombinácia maximálneho krútiaceho momentu 315 Nm od 1800 – 2600 ot/min a šesťstupňovej prevodovky je tak presvedčivá, že nad silnejším motorom už po krátkom zoznámení vodič nešpekuluje. Pravda šteklenie zmyslov výkonom je u trojcípej hviezdy filozofiou. Protiargumentom je zrýchlenie z 0–100 km/h za 10,4 sekundy a maximálna rýchlosť 213 km/h, ktorú už premávka na diaľnicach málokedy dovolí vychutnať.
Naopak vychutnať si možno široký úsmev na tvári najmä potom čo majiteľ jazdí v mestskej premávke s priemernou spotrebou 7,5 litra za nepretržitej asistencie klimatizácie. Mimomestkú premávku ohodnotí motor o liter nižšou spotrebou. V meste ocení vodič aj pomerne malý polomer otáčania.
Jazdné vlastnosti triedy E sú tradične prvotriedne, prísnu neutralitu stráži v zákrutách stabilizačný systém ESP, aj pri jeho deaktivácii zneistie zadná časť len na mokrej vozovke.
Karoséria triedy E ukryla po prvýkrát techniku elektrohydraulických bŕzd, čo v praxi znamená, že pohyb pedála transformujú snímače prostredníctvom hydraulického čerpadla a aktuátorov na konkrétny brzdný tlak. Pri jazde vodič necíti rozdiel medzi klasickým brzdným systémom. Ba naopak dávkovanie brzdnej sily je o poznanie lepšie ako pri niektorých celkom zbytočne ihneď zaberajúcich bŕzd.
Ďalšou perličkou testovaného vozidla bol navigačný systém. Zdanie cieľovej stanice bolo pomerne jednoduché: Systém ponúka na výber zo zoznamu destinácii, upresniť môže vodič aj ulicu s konkrétnym číslom domu. Výrobca ponúka s navigáciou aj CD s digitálnymi mapami väčšiny európskych štátov. Konkrétne navigovanie sa zobrazuje jednak na rozmernom displeji stredovej konzoly, na informačnom displeji prístrojového panelu a vodiča do cieľa posiela aj dámsky hlas.
Praktickými doplnkami bola predpríprava na telefón 6310i esteticky ukrytá do stredovej opierky, tempomat s jasným zobrazovaním aktuálnej rýchlosti. Komplexný pohľad na dianie pod kapotou získal vodič aj vďaka informačnému displeju.
Vyslovene esteticko-technickou lahôdkou bol CD wechsler na 6 CD ukrytý za ovládacím panelom stredovej konzoly. Po stlačení ovládača sa jednoducho vysunul spoza zdvihnutého panelu.
Hodnotenie vozidla môže vyznieť ako reklama, no v skutočnosti testovanému vozidlu takmer niet čo vytknúť. Niektorí síce môžu argumentovať vysokou nákupnou cenou navýšenou o takmer pol milióna príplatkovej výbavy, no každý Mercedes je prispôsobený požiadavkám jednotlivých zákazníkov čo má samozrejme svoju cenu. A v neposlednom rade si treba hviezdu na kapote zaslúžiť.
Cena základného modelu: 1 561 230 Sk
Cena testovaného vozidla: 2 083 446 Sk
Sériové vybavenie: Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, klimatizácia THERMATIK, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, elektrické vyhrievanie zrkadiel., centrálne uzamykanie na diaľkové ovládanie, elektronický kľúč, výškovo nastaviteľný volant, SBC- elktrohydraulické brzdy, ABS+EBV, BAS, stabilizačný systém ESP, AutorádioeMB 20 CC RDS, s telefónnou klávesnicou
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla: koža antracit – 1 295 Euro, Metalíza 775 Euro, PTS parkovacie snímače 650 Euro, Balík Avantgarde 2780 Euro (Polarizačné spätné zrkadlá, kožený volant, osvetlené slnečné clony 16 „ palcové disky kolies z ľahkých zliatin, Bi-xenonové reflektory, ostrekovače svetlometov) CD menič 390 Euro, Nádrž 80 l 90 Euro, vyhrievanie predných sedadiel 295 Euro, delené zadné sedadlá 430 Euro, Predpríprava na telefón Nokia 6310i 570 Euro, Ľavé ortopedické sedadlo 235 Euro, Audio 50 APS s navigačným systémom 1500 Eur, Automatická klimatizácia Thermotronik 690 Euro, CD menič na 6 CD 390 Euro
Technické údaje:
Motor: radový, vodou chladený preplňovaný vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním typu Common Rail, medzichladič stlačeného vzduchu, turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek, štvorventilová hlava valcov, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 2148 ccm, maximálny výkon 110 kW (150k) pri 4200 ot/min, maximálny krútiaci moment 315 Nm pri 1800–2600 ot/minPrevodovka: šesťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojkaPodvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies vpredu na dvojitých lichobežníkových závesoch a tlmičových vzperách , vzadu viacprvková zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzaduBrzdy: vpredu aj vzadu kotúčové brzdy vpredu s vnútorným chladením, elektrohydraulický brzdový systém, protiblokovací systém ABS, brzdový asistenčný systém BAS, stabilizačný systém ESPKaroséria: Päťmiestna, päťdverová limuzína, DxŠxV 4818 / 1799 / 1440 mm, rázvor osí kolies 2833 mm, pohotovostná hmotnosť 1590 kg, celková hmotnosť 2090 kg, Objem batožinového priestoru 520 litrov,
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h : 10,4 s
Maximálna rýchlosť: 213 km/h