Boli časy, keď bol Renault vo vyššej strednej triede rešpektovaným hráčom, v ktorého prepychových interiéroch s hrdosťou relaxovali najvyšší štátni úradníci. Tie časy sú však dávno preč. Výnimočné verzie R25 Baccara V6 Turbo (kde bol kožou čalúnený ešte aj strop), či Safrane Baccara 3.0 V6 Biturbo Quadra (mal v sebe toľko techniky s potenciálom zlyhania, že udržať ho pri živote nedokázali ani v značkových servisoch) odvial čas do zabudnutia a Renaultu ostali len bolestivé spomienky na Avantime a Vel Stais. Francúzska automobilka sa však nevzdáva a túžba po návrate do vyššej strednej triedy je pre ňu tak silná, že sa nezdráhala uchýliť k malému triku na zákazníkov.
Konzervatívny prístup
Ak by ste na tomto aute prelepili znak Renaultu, asi by ste boli na pochybách o akú značku vlastne ide. Má to svoj dôvod. Latitude nie je čistokrvným Renaultom. Francúzska automobilka využila, podobne ako pri SUV Koleos, spojenectvo s kórejským Samsungom. Áno, Latitude nie je ničím iným ako európskym derivátom u nás celkom neznámeho Samsungu SM5. Ten zas na odplatu využíva množstvo komponentov od Renaultu.
To síce dizajnérom do veľkej miery zviazalo ruky, ale snahu vyhovieť európskemu vkusu a vštepiť cudzokrajnému modelu francúzsku DNA vidieť na zmenenej prednej maske alebo zadných svetlách.
Sedan s dĺžkou 4,9 metra je od Laguny dlhší o 20 cm, no vo vyššej strednej triede patrí tak či tak k tým menším. Zvlášť to platí o jeho rázvore s hodnotou 2760 mm, ktorý je takmer zhodný s Lagunou. Nečudo, veď podvozková platforma je upravenou platformou Laguny so zadnou nápravou od Nissanu. Lenže to spôsobuje tomuto rozmernému sedanu estetický problém. Obrovský predný previs totiž neutají, že je to veľké auto postavené na „malom“ podvozku. Eleganciu podporenú množstvom chrómu, sklenenou strechou a 18-palcovými diskami mu síce uprieť nemožno, ale harmóniu tvarov a proporcií, s akou vládne malý Fluence, určite áno.
Veľký a priestranný
Za priestrannosť interiéru sa Latitue hanbiť rozhodne nemusí. Vládnu tu veľkorysé pomery, ako sa na vyššiu strednú triedu patrí. Miesta je dosť na nohy aj v šírke ramien.
Problém je, že sedadlám chýba im nielen bočná opora, ale aj pár milimetrov na šírku a rafinovanejšie tvarovanie čalúnenia, aké by sa v tejto kategórii očakávalo. Zvyknúť si tiež musíte na to, že sedíte vyššie. Viacerým vodičom by sa asi žiadalo spustiť sedadlo o čosi nižšie, ako je to možné, hoci vzhľadom na počet elektromotorov a celý masážny mechanizmus ukrytý v seddle je vyššia poloha pochopiteľná.
Na rozdiel od exteriéru však nebudete na pochybách, že sedíte v Renaulte. Spoznáte tu množstvo prvkov z Laguny. Napríklad kľučky dverí, volant, ovládacie prvky od radiacej páky, páčok na volante až po panel audiosústavy, klimatizácie či navigácie TomTom.
Palubnú dosku navrhol Renault od základu novú, kým sesterský Samsung ju z Laguny iba prevzal. Ak by sa tak nestalo, cítili by ste sa v Latitude len ako vo väčšej Lagune. Otázka však znie, či je naozaj krajšia. Je však prehľadná a ľahko dostupná a v kombinácii s ušľachtilými obkladmi z klavírnej černe, ktoré nájdete aj na stredovej konzole a stredovom tuneli, a v dvojfarebnom vyhotovení, dodáva interiéru prémiovú atmosféru. Zvlášť veľkú pochvalu si zaslúži dobre čitateľný prístrojový panel s centrálnym multifunkčným displejom. Škoda len, že napriek svojej veľkosti nezobrazuje viacero prevádzkových funkcií súčasne. Každý údaj musíte vyvolávať samostatne.
Veľmi pekne sú spracované aj vnútorné výplne dverí, pričom lakľové dverové opierky sú čalúnené veľmi príjemnou mäkkou kožou vhodnou na relaxačné podopretie lakťov počas dlhých ciest.
Ostrieľaných „renaulťákov“ v ergonómii neprekvapí. Bohužiaľ to znamená aj dedičstvo chronických nedostatkov, ku ktorým patrí najmä ovládanie audiosústavy malými a nelogicky usporiadanými tlačidlami na stredovej konzole alebo poloha ovládačov navigácie. Problémom sú aj kontrolky signalizujúce aktuálne nastavenie rozvodu vzduchu v interiéri. Ak zapnete hlavné svetlomety, a to musíte, pretože Latitude nemá žiadne denné LED svetlomety, ich intenzita sa natoľko zníži, že ich na dennom svetle jednoducho nevidíte.
Kufor má slušných 477 litrov, ale ako všetky sedany trpí malým vstupným otvorom.
Vybavenie prvej triedy
Latitude je v ponuke v troch pevných úrovniach vybavenia. Individualizácia je preto minimálna. Pri špičkovej verzii Initiale vás to trápiť nebude. Na palube máte takmer všetko. Od trojzónovej klimatizácie cez audiosústavu Bose, kožené čalúnenie, masážne sedadlo vodiča, cúvaciu kameru až po navigáciu či bi-xenónové reflektory. Vychytávkou je ionizátor vzduchu a možnosť výberu z dvoch vôní osviežovačov vzduchu a regulácia ich intenzity. Tieto tlačidlá sú hrdo umiestnené pod stredovými výduchmi klimatizácie.
Jediným prvom extra výbavy je sklenená strecha s otvárateľným predným panelom. Na druhej strane tu však vôbec nenájdete niektoré prvky bežné v európskych modeloch tohto rangu. Spomeňme aspoň radarový tempomat, systém monitorovania slepého uhla v zrkadlách či kontrola nedobrovoľného opustenia jazdného pruhu. Smerovým svetlám tiež chýba takzvaný „trojblik“.
Tlmiče si s ním poradia
Tlmiče auta fungujú dobre a napriek dlhým previsom majú zavesenia náprav pohyby Renaultu pod kontrolou. S testovanými autami pravidelne absolvujeme úsek s výrazne zvlnenou cestou (pre tých, koho to zaujíma, je to cesta spájajúca obec Pusté Úľany s hlavnou panelovou cestou medzi Sencom a Sládkovičovom), kde sa naplno ukáže stabilita auta na dlhých priečnych aj pozdĺžnych vlnách. Povrch cesty je bez dier a s kvalitným asfaltom, no má prepadnuté krajnice od ťažkých nákladných áut. Latitude cestu zvládol na výbornú, na vlnách plával ako zaoceánsky parník a dôstojne držal priamy smer. A je jedno, akú rýchlosť sme pritom zvolili, tlmiče skrátka fungovali v akomkoľvek režime. Dobre si poradili aj s tzv. vyvesením, čo je stav, kedy autom takmer nadskočíte a pružiny tlmiče natiahnu na max. dĺžku. Po následnom doskoku niektoré na chvíľku stratia hlavu a kým začnú zasa normálne pracovať, auto sa nepríjemne zavlní. Latitude však ostával stabilný. Podmienkou však bolo netočiť pritom volantom.
Situácia sa zmení až keď zavesenia náprav zaťažíte priečnou silou. Pravdepodobne príliš mäkké silnetbloky v tej chvíli mierne povolia, ramená sa vychýlia zo svojej pôvodnej geometrie a auto zapláva. Viac vzadu ako vpredu. To však nie je pri autách s dlhším zadným previsom nič výnimočné. Výrobcovia proti tomu bojujú tvrdšími silentblokmi, ktoré však na krátkych priečnych nerovnostiach obyčajne následne prenášajú viac hluku a otrasov do karosérie.
Neubránili sme sa myšlienke, ako bude Latitude fungovať s tlmičmi v polovici alebo na konci životnosti. Ako nový jazdí veľmi plavne, príjemne a bezpečne (s motorom 2.0 dCi), no jazdné vlastnosti vozidiel s dlhými prevismi sú výrazne závislé na stave tlmičov (a samozrejme aj vôľach v nápravách). Veľmi dobrým príkladom je Octavia prvej generácie. Ako nová fungovala výborne, ale vylietané kusy s chabými tlmičmi dokážu v rýchlych zákrutách nepríjemne prekvapiť odstrelením zadku.
Na slalom to nie je
Latitude je mäkké a veľké auto, takže je každému určite jasné, že na slalom medzi kužeľmi nie je najvhodnejší. Nemá ani tak problém s bočnými náklonmi (tie v podstate nevadia), ale s kinetickou energiou jeho masívnych previsov. Skrátka, ťažko mení smer a ako ho už raz donútite stočiť sa do jednej strany, opačne to ide ešte horšie. Bežné vyhýbacie manévre na ceste však zvláda, toho sa nebojte. Ak sa s ním naučíte jazdiť, dokážete byť rýchlejší, než by ste po prvých kilometroch za jeho volantom vôbec dúfali.
Latitude milo prekvapil aj stabilitou v dlhých tiahlych oblúkoch. Ak raz dosadne na vonkajšiu stranu a ustáli sa v tlmičoch, vie byť naozaj rýchly. Nesedia mu len náhle zmeny smeru alebo vyhodenie z rovnováhy necitlivým pridávaním a uberaním plynu.
Riadenie kladie minimálny odpor, s narastajúcou rýchlosťou však volant tuhne a ani na diaľnici nebudete mať problém udržiavať priamy smer. Okolo stredovej polohy má vôľu, ale nie tak veľkú, aby vám brala počas šoférovania potrebnú istotu. So spätnou väzbou nepočítajte.
Dvojliter si s automatom rozumie
Šesťstupňový automat s klasickým hydrodynamickým meničom už poznáme z Laguny. Latitude používa ten istý stály prevod a hoci má o viac ako 200 kg viac, dvojliter v ňom nepôsobí dýchavične. Musíte si len zvyknúť na váhanie prevodovky pri rozjazde. Zadupnite plyn do podlahy a prvú sekundu sa toho veľa neudeje. Po chvíli sa však čerpadlové koleso (spojené s kľukovým hriadeľom) oprie cez reaktorové do turbínového (spojeného so vstupným hriadeľom prevodovky) s takou razanciou, až to vyzerá akoby chcel Latitude dobehnúť zameškané. Zmeny prevodov sú však plynulé a jemný algoritmus radenia ladí s charakterom auta.
Pri plnom plyne zaradí vyšší stupeň už pri 4300 otáčkach, točiť motor vyššie by však nemalo žiadny význam, dokonca ani v manuálnom režime vás automat nepustí ďalej ako po 4500 otáčok. Ak sa dovtedy nespamätáte, jeho riadiaca jednotka preradí na vyšší stupeň aj bez vášho vedomia.
V automatickom režime automat uzamyká menič pri každej možnej príležitosti, pri pružnom zrýchľovaní zasa zbytočne nepodraďuje. Ak nemáte sluch a chcete preradiť skôr, než si to motor môže dovoliť, na displeji bliká vami požadovaný stupeň a automaticky sa zaradí, až keď motor dosiahne potrebné otáčky.
V meste (50 km/h) dokážete jazdiť zo zaradenou štvorkou a 1500 otáčkami na otáčkomery (motor nevibruje a stále ostáva pokojný), rovnaké otáčky a zaradená päťka už znamená 70 km/h a ak zaradíte šiesty prevodový stupeň, 1500 otáčok bude zodpovedať rýchlosti tesne presahujúcej 80 km/h.
Dlhé prevody prídu vhod mimo mesta, kde pri rýchlosti 90 km/h motor točí len 1600 ot./min. (VI.), pri rýchlejšom predbiehaní si však automat často celkom logicky pomôže podradením do päťky, čím otáčky vyženie na hranicu 2100.
Rýchlosť 130 km/h znamená približne 2500 otáčok, ak podradíte do päťky, ručička otáčkomera vyskočí tesne za hranicu 3000 ot./min. Dokonca ani pri rýchlosti 170 km/h sa motor neroztočí viac ako na 3200 otáčok.
Výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu sa vám určite dosiahnuť nepodarí, no ak sa budete krotiť, dokážete aj v meste jazdiť do 8 l/100 km. Automat si tu skrátka vyberá svoju nemalú daň. Na dlhších trasách počítajte s priemerom 7 – 7,5 l/100 km.
Útok na strednú triedu
A koho môže Latitude osloviť? Len ťažko zláka priaznivcov prémiových značiek. Na to nemá imidž ani techniku. Výkon či vybavenie týchto vodách jednoducho nestačia. Bude preto skôr cenovo zaujímavou alternatívou pre veľké modely strednej triedy, akými sú Škoda Superb, Ford Mondeo alebo Opel Insiga. Tým by mohol konkurovať oveľa účinnejšie ako súčasná Laguna. Ak vám navyše namiesto naftového šesťvalca 3.0 dCi V6 postačí motor 2.0 dCi, dokážete ušetriť ďalších 5400 €.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
bohatá výbava | pevnosť karosérie |
spotreba | vŕzganie interiéru |
cena | malý rázvor |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Renault Latitude 2.0 dCi AT Initiale |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 |
Objem motora (cm3): | 1995 |
Výkon (kW/ot.): | 127/3750 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 360/2000 |
Prevodovka: | 6-automat |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4897/1832/1483 |
Rázvor náprav (mm): | 2762 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 477/70 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 215 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 9,9 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 6,5 |
Cena: | 31 590 € |
Sériové vybavenie Initiale (vybrané prvky): | |
ESP, 6× airbag, kontrola tlaku v pneumatikách, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, elektrická parkovacia brzda, bi-xenónové natáčacie svetlá, dažďový a svetelný senzor, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, el. vyhrievané, nastaviteľné a sklopné spätné zrkadlá, parkovacie senzory a kamera, dvojosová regulácia volantu, elektricky nastaviteľné vyhrievané predné sedadlá, masážne sedadlo vodiča, kožené čalúnenie, navigácia TomTom, asistent rozjazdu, trojzónová klimatizácia s ionizátorom a dvoma vôňami, palubný počítač, audio Premium Bose, CD-menič + 10 repro., 18-palcové disky, zdvojená koncovka výfuku | |
Autozor: Renault Latitude – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi |