Mazda 3 je už dostatočne známa z našich ciest. Osobne nám mimoriadne zachutila modrá metalíza, s perleťovým efektom, pri ktorej ešte viac vyniknú šikovné tvary „trojky“. Pre verziu hatchback je to podľa nášho názoru najkrajšia farba.
Milým prekvapením bola čierna farba plastov v interiéri, ktorá posunula Mazdu 3 do čelnej skupiny kompaktných vozidiel. Opäť možno pochváliť aj kvalitu vypracovania v tomto smere sa potvrdili naše úvodné pozitívne skúsenosti. Z hľadiska komfortu nás tentoraz obsluhovala automatická klimatizácia. Jej ovládanie je intuitívne zvyknúť si treba iba na oddelený displej na vrchu konzolu, ktorý zobrazuje aktuálne nastavenia. klimatizácie, palubného počítača a autorádia.
Apropo autorádio. Zaujímavosťou je že inak kvalitný audiosystém neobsahoval ani CD ani kazetovú mechaniku, čo považujeme vzhľadom na cenu auta za mierne faux-paux.
Atraktívne vyznelo aj modro-čierne čalúnenie výborne tvarovaných sedadiel. Vodič ohodnotí aj kolmý volant s ideálnym priemerom a ovládaním audiosústavy na volante. Vyzdvihnúť možno aj presné dráhy radenia prevodovej páky.
Mazda 3 poteší mimoriadne dobrými odkladacími možnosťami, odkladacia schránke pred spolujazdcom patrí do kategórie XXL, vo svojej triede nemá konkurenciu, nechýba ani odkladacia schránka v lakťovej opierke. Batožinový priestor je taktiež dvojdielny, čo opäť prispieva k jeho využiteľnosti.
Pod kapotu sa nasťahoval známy agregát – 1,6 litrový turbodiesel s výkonom 81 kW (110 k) a maximálnym krútiacim momentom 240 Nm, pochádzajúci zo spolupráce koncernu Ford a PSA. Jedná sa o mimoriadne podarený motor. Má výborný ťah, nechá sa vytáčať až po nedieselovských 5000 ot/min a pri rozumnej jazde nemá problém potešiť majiteľa spotrebou pod hranicou šiestich litrov.
Naopak ak treba zrýchli z 0 – 100 km/h za 11,3 sekundy, a dokáže uháňať maximálnou rýchlosťou 182 km/h. Jediným otvoreným želaním zostáva šesťstupňová prevodovka, ktorá dokáže ešte vystupňovať ekonomický rozmer motora.
Podvozok je adoptovaný z Fordu Focus, čo znamená výborné jazdné, vlastnosti a držanie stopy bez zaváhania s minimálnym vplyvom pohonu, takže vrodená nedotáčavosť sa ohlási až pri vypnutom sériovom ESP a vyšších rýchlostiach v zákrute.
Verzia vybavenia Touring je kompletne vybavená a s výnimkou koženého čalúnenia a vyhrievaných sedadiel ponúka všetko, čo spotrebiteľ kompaktnej triedy potrebuje. Šesť airbagov, ABS+EBD, stabilizačný systém ESP, kompletná elektrifikácia okien a zrkadiel, automatická klimatizácia a 16 palcové atraktívne hliníkové disky kolies sú zahrnuté do sériového prevedenia.
Takto vybavený automobil presiahne hranicu 800 000 Sk, na druhej strane rozmermi, priestorovou ponukou a výbavou už Mazda 3 presiahla rámec kompaktnej triedy, a ponúka výrazne viac.
Cena základného modelu: Mazda 3 1.6 MCD 5 HB Touring: 824 900 Sk
Cena testovaného vozidla: 836 900Sk
Sériové vybavenie: Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, okenné airbagy, ABS+EBD, brzdový asistent EBA, stabilizačný systém ESP, diaľkové ovládanie centrálneho uzamykania, imobilizér, palubný počítač, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, vyhrievanie zrkadiel, automatická klimatizácia, posilňovač riadenia, autorádio, 16“ hliníkové disky kolies.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla: Metalíza – 12 000 Sk
Technické údaje:
Motor: radový, vodou chladený vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva typu Common Rail, štvorventilová hlava valcov, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 1560 ccm, maximálny výkon 81 kW (110k) pri 4000 ot./min, maximálny krútiaci moment 240 Nm pri 1750 ot/min
Priemerná spotreba: 6.5 l/100 kmPrevodovka: päťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesáPodvozok: Vpredu nezávislé zavesenie kolies na priečnych trojuholníkových ramenách a tlmičových vzperách typu MacPherson , vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou, odpruženie vinutými pružinami, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzaduBrzdy: vpredu aj vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBV, brzdový asistent EBD, stabilizačný systém ESP.Karoséria: Päťmiestny, päťdverový automobil, typu hatchback, DxŠxV 4420×1755×1465 mm, rázvor osí kolies 2640 mm, pohotovostná hmotnosť 1185 kg, celková hmotnosť 1695 kg, Objem batožinového priestoru 300/25 litrov, palivová nádrž 55 litrov
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h : 11,3 s
Maximálna rýchlosť: 182 km/h