Spotreba, spotreba, spotreba, akoby nič iné ľudí v súvislosti s týmto motorom ani nezaujímalo. Všade, kde sme sa s trojvalcovou Kiou objavili, otázky smerovali k tejto téme. Automobilka jej udáva kombinovanú spotrebu len 3,6 l/100 km a tak je záujem okolia v podstate logický. Ľudí skrátka zaujíma, aký motor do Ria zvoliť. Investovať do trojvalca 1.1 CRDi, alebo priplatiť 600 eur a ísť do štvorvalca 1.4 CRDi? Poďme si to teda trochu rozobrať.
Nedajte na zvuk
Trojvalcové motory dnes výrobcovia živia najmä z dôvodu prísnych ekologických noriem a nešťastne nastaveného spôsobu merania kombinovanej spotreby. Nebolo by však správne myslieť si, že tri valce neprinášajú žiadne reálne výhody. Naopak, trojvalec má (v porovnaní so štvorvalcom) lepší pomer objemu spaľovacieho priestoru voči jeho povrchu, takže sa teplo (energia získaná z drahého paliva) stráca na menšej ploche. Menšie tepelné straty znamenajú aj vyššiu účinnosť a menšiu spotrebu paliva. Zanedbateľné nie sú ani menšie trecie straty a zotrvačnosť pohybujúcich sa komponentov. Na druhej strane však tieto motory bojujú s prirodzenou nevyváženosťou pohybujúcich sa hmôt a s narastajúcimi otáčkami a zvyšujúcou sa rýchlosťou piestov prichádzajú aj vibrácie. Najviac sa to prejavuje na dlhozdvihových motoroch (s vysokou strednou piestovou rýchlosťou). Keď si navyše porovnáme vŕtanie a zdvih motorov 1.4 CRDi (75 × 79 mm) a 1.1 CRDi (75 × 84,5 mm), je vidieť, že rovnako roztočený trojvalec bude silentblokmi motora otriasať výraznejšie nielen z dôvodu prirodzenej nevyváženosti a kolízie so štvortaktným pracovným cyklom, ale aj zásluhou veľkého zdvihu a z toho vyplývajúcej väčšej strednej piestovej rýchlosti.
Trojvalec má navyše pri rovnakých otáčkach menšiu frekvenciu expanzných zdvihov, čo akusticky vyvoláva dojem podtočeného motora. Ľudia zvyknutí na sýtejší zvuk štyroch valcov preto v trojvalci podvedome tlačia plyn k podlahe v snahe dostať zvuk agregátu na obvyklú úroveň. Ich prehnanú aktivitu často preruší až pohľad na otáčkomer a prekvapenie nad zbytočne roztočeným motorom. A s otáčkami rastú trecie straty aj spotreba.
Podľa zvuku trojvalca 1.1 CRDi by ste mohli nadobudnúť dojem, že je spojený so zbytočne ťažkými prevodmi. Že skrátka akosi duní, trasie autom a je problém trafiť sa do optimálneho prevodového stupňa. Pravdou však je, že trojvalcová verzia má ľahšie sprevodovanie ako štvorvalec 1.4 CRDi. Kým teda Rio 1.4 CRDi točí na diaľnici (130 km/h) 2500 otáčok (VI.), verzia s motorom 1.1 CRDi sa v tej chvíli roztočí až na 2900–3000 otáčok. Okrem prvého prevodového stupňa má trojvalec ľahšie všetky ostatné rýchlosti (vrátane stáleho prevodu).
Kilogramy idú dole
Okrem teoretických predpokladov hovorí v prospech trojvalca aj o niečo nižšia pohotovostná hmotnosť. Oproti štvorvalcu 1.4 CRDi je trojvalcový motor ľahší o 48 kg. Len pre porovnanie, základná benzínová verzia 1.2 D-CVVT je od trojvalca 1.1 CRDi naopak ľahšia o 87 kg. Aj tu je vidieť, o koľko dokáže byť naftový motor ťažší (dokonca s menším objemom). Rozdiel medzi Riom 1.1 CRDi v základnej a maximálnej výbave je 102 kg.
Tri valce šetria, nie však všade
Konečne sa dostávame k toľko žiadanej spotrebe. Testované Rio sme vzali na náš tradičný testovací okruh dlhý 600 km a zisťovali, aké reálne výhody trojvalec prinesie (pri obsadení dvoma osobami). Príjemne nás prekvapil hneď na diaľničnom obchvate Bratislavy, kde si pri ustálenej jazde rýchlosťou 80–90 km/h vypýtal len 3,2 l/100 km. Takto nejako budú jazdiť defenzívni rekordéri medzi obcami. Stačí sa však primotať do kolóny, absolvovať pár neplánovaných rozjazdov a spotreba hneď lezie k štvorlitrovej hranici. Stále je to však výborná hodnota odrážajúca koncepčnú výhodu trojvalca. Pre úplnosť dodáme, že pri rýchlosti 90 km/h točí motor 2000 otáčok (VI.).
Podobne optimistické čísla nám palubný počítač ukazoval aj na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou (110 km/h). V Trnave sa spotreba dostala na rovné štyri litre. To sme však už vedeli, že na diaľnici sa spotreba trojvalca začína vyrovnávať motoru 1.4 CRDi. Ten si pri podobnom jazdnom štýle pýtal 4,3 l/100 km, hoci porovnať sa to úplne nedá (iné počasie, zaťaženie a pod…).
Po Banskú Bystricu (130 km/h) priemerná spotreba vyskočila na 6,2 l/100 km, čo vzhľadom na vyššie otáčky a stúpajúce zaťaženie vplyvom aerodynamického odporu až tak neprekvapilo. Pri pohľade na ukazovateľ aktuálnej spotreby sme radi, že to nakoniec nebolo ešte viac. Stále to nie je veľa, no Rio 1.4 CRDi diaľnicu zvláda s menšou námahou a o niečo nižšou spotrebou. S narastajúcou rýchlosťou sa rozdiel v neprospech menšieho motora pochopiteľne ešte zväčšuje.
Po cieľ prvej polovice cesty (BA-RA) spotreba nakoniec klesla na 5,5 l/100 km, čo zasa len ukazuje, ako veľmi si motor po zídení z diaľnice vydýchol. Posledných 100 km sme tak absolvovali so spotrebou necelé štyri litre.
Kým prvú polovicu cesty (BA – RA) sme zajazdili za spomínaných 5,5 l/100 km, späť sme pre zaujímavosť na celom úseku z Banskej Bystrice do Bratislavy zvolili 110 km/h. Na konci cesty bola výsledkom priemerná spotreba 4,2 l/100 km. Zníženie rýchlosti zo 130 na 110 km/h na úseku dlhom 150 km teda konečnú spotrebu znížilo o 1,3 l/100 km.
Po meste sme s autom jazdili bežne za nejakých 4 – 4,5 l/100 km. Treba si však dávať pozor na zbytočné vytáčanie na strane jednej a turbodieru pod 1500 otáčkami na strane druhej. Časom si na to dokážete zvyknúť a naučíte sa jeho optimum využívať úplne prirodzene, pri častom presadaní zo štvorvalcov a hektickom jazdnom štýle však budete s Riom 1.1 CRDi po meste jazdiť aj za šesť litrov. Štvorvalec 1.4 CRDi je v takom prípade úspornejší (5 – 5,5 l/100 km). Pozor na to.
Keď sme už pri tom, nezaškodí spomenúť, že pod 1500 otáčkami sa motoru veľmi nechce. Ak naň zatlačíte, potiahne, ale zbytočne sa pritom roztrasie, čo jeho mechanike rozhodne neprospieva. Tomu zodpovedá aj nastavenie asistenta radenia, ktorý vás šípkami upozorňuje na včasné podradenie. Ak napríklad jazdíte rýchlosťou 80 km/h na šiesty prevodový stupeň a motor točí slušných 1900 otáčok, asistent vás neustále núti podradiť do päťky. Je to zaujímavé, pretože agregát je v pásme max. krútiaceho momentu a rozhodne mu ťah nechýba. Občas nás skrátka pokyny asistenta zmiatli. Je však možné, že je nastavený tak, aby čiastočne chránil aj mechaniku motora namáhanú veľkými rázmi.
Otázka využívania auta
Nebudeme tu robiť rozhodcu a písať, ktorý motor je lepší. Obidva majú svoje výhody aj nevýhody, z napísaného však vyplýva, že kým trojvalec predvedie svoj talent úsporného bežca najmä pri defenzívnej jazde v meste, či za jeho bránami, motor 1.4 CRDi si lepšie poradí s dynamickou jazdou a diaľničnými výletmi. Jednoducho, principiálna výhoda nižšieho počtu valcov sa prejaví len pri nižších otáčkach.
Pre objektivitu musíme dodať aj to, že štart-stop systém vám v reálnej premávke neušetrí skoro nič a jeho výhody tak ostávajú skôr na papieri. S tým treba jednoducho počítať a nekalkulovať so spotrebami, ktoré Kia uvádza v tabuľkách (verzie s ISG). Prítomnosť štart-stop systému prezrádza práve nápis ECO Dynamics nad zadným nárazníkom. S ním dostávate aj špeciálny akumulátor (drahší než konvenčný) a upravený štartér s vyššou životnosťou.
Ak sa často vydávate na diaľnicu a neodpustíte si rýchlu jazdu, 600 eur ušetrených za trojvalec 1.1 CRDi nestojí za to. Naopak, ak vám nevadí jeho akustický prejav, naučíte sa s ním jazdiť a nemusíte byť všade za každú cenu skôr než ostatní, nemáte sa čoho báť. Trojvalec vám v takom prípade naozaj nejaké to deci nafty ušetrí.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
rýchly ohrev motora | spotreba na diaľnici |
spotreba pri defenzívnej jazde | reálne žerie skoro toľko, čo 1.4 CRDi |
záťah v strednom pásme | akustika |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Rio 1.1 CRDi EX |
Počet valcov/ventilov: | 3/12 |
Objem motora (cm3): | 1120 |
Výkon (kW/ot.): | 55/4000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 170/1500–2750 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4045/1720/1455 |
Rázvor náprav (mm): | 2570 |
Objem kufra/nádrže (l): | 288–923/43 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 158 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 16,1 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 3,6 (s ISG) |
Cena: | 12 990 € |
Sériové vybavenie EX (vybrané prvky): | |
ESP, 6× airbag, predné hmlové svetlá, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, predná lakťová opierka, kožený paket volantu a radiacej páky, el. ovládanie okien a vyhrievaných spätných zrkadiel, manuálna klimatizácia, audio s CD + USB-port, palubný počítač. | |
Autozor: Kia Rio – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi |