Opísať Nissan Juke, nie je nijak jednoduché. Najmä, ak máte tú česť s verziou disponujúcou pohonom všetkých kolies, CVT prevodovkou a prepĺňaným benzínovým motorom. Pohľadom racionálne uvažujúceho človeka je totiž takto vybavený Juke jednou z najzbytočnejších vecí na svete. Vážne, len sa nad tým zamyslite. Má tvrdé pružiny, takže sebou neuveriteľne trieska o asfalt, CVT prevodovka mu berie výkon, otravuje kombináciou vysokej spotreby a malej nádrže, má malý kufor a jeho tvary navrhoval niekto po preflámovanej noci. Dobre, trochu preháňame, pravdepodobne ho kreslili seriózni návrhári, no dáme krk na to, že pri tom popíjali hektolitre kvalitného ryžového vína. Alebo myslíte, že sa len nevieme povzniesť nad jeho nápaditosťou? Možno, Nissan si za to však môže sám. Primera a Almera patrili svojho času medzi špičku, dobre sa predávali a robili značke meno, za ktoré by dnes mnohí vraždili. A potom, z čista jasna, prišiel Nissan s nápadom urobiť za všetkým hrubú čiaru a ponúkať autá čudesných tvarov a komplikovaných mien. Konzervatívnych klientov poslali k vode a sústredili sa na umelcov, kreatívnych ľudí, sprejerov a usudzujúc podľa niektorých modelov aj na voľnomyšlienkarov páchnucich po marihuane. Pozrite, bolo to dobrovoľné rozhodnutie Nissanu, takže musí niesť dôsledky.
Nie všetko nové je však nevyhnutne zlé. Qashqai je obchodný úspech, ľudia v ňom vidia čerstvý závan v poli nudnej konfekcie a objektívne vzaté, nie je mu čo vytknúť. To Juke je iná káva. Aby ste ho pochopili, bežné hodnotiace postupy musia ísť bokom. Kto sa preň rozhodne, má na to svoj dôvod a je nezmysel mu to nejakým spôsobom vyhovárať. Každý sa na svet pozeráme inými očami a na to sa Nissan pravdepodobne spolieha. Takže, aký je čudesný Juke našim pohľadom.
Jemnosť a nízke otáčky
CVT prevodovky sú zvláštna vec. Na papieri fungujú výborne, znižujú spotrebu a motor udržiavajú v najefektívnejšom otáčkovom pásme. V praxi však robia veci naopak, zvyšujú spotrebu a výkon motora riedia spôsobom, z ktorého sa vám stavajú vlasy. Ich konštrukcia navyše vyžaduje skúsenosti, inak nič nevydržia a zaváňajú drahým servisom. Nissan našťastie skúsenosti má a je to cítiť. Ak CVT prevodovku, tak len od ľudí z Nissanu. Nech už vyskúšate Murano, malú Micru, alebo testovaný Juke, žasnete, ako precízne sa dá CVT vyladiť. Aj pri výraznom tlačení plynu k podlahe neženie otáčky k červenému poľu, s autom hýbe ako v rukavičkách a reaguje nečakane pohotovo.
Normálna akcelerácia s Jukom znamená konzistentné zrýchľovanie a udržiavanie motora niekde pri 3000–3200 otáčkach. Ak sa rýchlosť ustáli, otáčky klesnú nižšie, než je pri bežných manuálnych prevodovkách zvykom. Príjemné. Pri rýchlosti 90 km/h tak motor točil len 1900 otáčok a na diaľnici pri 130 km/h nejakých 2600. Ak odbočíte do mesta, tempo 50 km/h Juke zvláda len pri 1050 otáčkach. Človek má až pocit, že efektívnejšie sa už jazdiť nedá. Áno, ale len do momentu, kým často nemeníte tempo jazdy.
Kde sa podel výkon?
Každé pridanie plynu znamená okamžitú zmenu prevodového pomeru a len jemné zrýchľovanie. A v tom je problém. Človek je tvor nedočkavý a tak obyčajne nasleduje výraznejšie pridanie plynu, vyššie otáčky a nenápadný nárast dynamiky. Juke poriadne poskočí až po skutočne razantnom zarazení plynu do podlahy. Až vtedy cítite, ako sa do toho prevodovka oprie a zrýchľovanie konečne pripomenie auto s prepĺňanou jednašestkou pod kapotou. Stále to však nie je ono, ani pri plnej akcelerácii by ste mu tých 190 k nehádali. Na druhej strane, až tak prekvapujúce to zasa nie je. Štvorvalec sa totiž okrem CVT prevodovky musí pasovať aj s pasívnymi odpormi ďalších hnacích hriadeľov, diferenciálu a medzinápravovej spojky pohonu 4×4.
V meste vás zožerie
Ach jaj, a sme pri spotrebe. No, ekonomický presun ustálenou rýchlosťou 100 km/h sme zvládli za rovných sedem litrov. Ak sme občas spomalili na 90 km/h, spotreba o deci klesla, každé predbiehanie ju však okamžite vrátilo na pôvodnú hodnotu, alebo dokonca krátkodobo zvýšilo. Zrýchlenie na 130 km/h si vyžiadalo liter navyše, čo je dôsledok zvýšených strát v hnacom mechanizme (CVT prevodovka prenáša silu neefektívnym trením) a horšej aerodynamiky (výrazný hukot okolo spätných zrkadiel a A-stĺpikov). Poviete si, nevadí, Juke je predsa mestským autom. Pri tejto verzii si až tak istí nie sme. Aj podľa samotnej automobilky tu totiž žerie 10,2 l/100 km a realita je žiaľ ešte horšia. Ak ho budete používať len na krátke mestské presuny, z neustáleho tankovania sa zbláznite. Tam, kde nám napríklad dlhodobo testovaný Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi bral 9 l/100 km (na krátkej trase so studeným štartom to nie je nič výnimočné), si Juke vypýtal rovných 16 litrov (áno vieme, sú to neporovnateľné autá). A ak sme sa pritom medzi semaformi ponáhľali, spotreba skončila na 19 l/100 km. Bola to síce trasa dlhá len 4 km, ale dobre demonštrovala efektivitu Juku s CVT počas mestských popostrkovaní. Každé auto by tu spotrebovalo veľa, ale toto prekvapilo aj nás.
Na ceste poskakuje, v serpentínach drží ako pribitý
Tvrdé pruženie, nízkoprofilové pneumatiky a krátky rázvor dávajú tušiť, že na komfort sa tu veľmi nehrá. Zvezenie po rozbitom meste túto teóriu len potvrdzuje, o to viac vás však Juke 4×4 prekvapí na rýchlych a náročných úsekoch mimo mesta. Verzia s pohonom všetkých kolies totiž disponuje viacprvkovou zadnou nápravou (verzie 4×2 majú vzadu len torznú priečku), ktorá drží kolesá v správnom uhle aj pri extrémnom prepružení. Na dierach tak Juke 4×4 drží stopu a dovoľuje naplno využívať jeho potenciál. Škoda len, že prevodovka to pri dynamickej jazde celé kazí a zážitok z rýchlej jazdy obmedzuje na sterilné točenie volantom a šliapanie na pedále. Zabudnite na ovládanie auta plynom. A nepomôže ani manuálny režim, v ňom si prevodovka aj tak nakoniec radí sama (vyššie radí približne pri 6300 ot./min.). Na pridávanie navyše reaguje zvyšovaním preklzu, takže to vzdialene pripomína šliapanie na špongiu.
Pre voľnomyšlienkarov
Ak to celé zhrnieme, nevidíme dôvod, prečo by normálne uvažujúci zákazník načarbal svoj podpis práve na kúpnu zmluvu tejto verzie. Nás však v tomto prípade neberte vážne, toto auto si totiž podľa Nissanu zvolia zákazníci, ktorých myslenie nie je obmedzované konvenciami. Ľudia, ktorým nebude vadiť jeho vyššia spotreba, ani výkon cedený cez CVT prevodovku. Tí takéto prízemnosti neriešia.
Dôležitejšie je, že prostredníctvom svojho auta dajú okoliu najavo svoj nevšedný životný postoj, zásluhou pohonu všetkých kolies sa za každého počasia dostanú až na úpätie svojej vily a vďaka vyššej svetlej výške bezstarostne zaparkujú aj na vysokom obrubníku pešej zóny pred prepychovým hotelom. Určite to tak je, inak by sme boli nútení priznať, že to Nissan tentoraz poriadne prepískol.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
originálny vzhľad | spotreba |
trakcia | dynamika s CVT |
obratnosť | dojazd |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Juke DIG-T CVT 4×4 Shiro |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1618 |
Výkon (kW/ot.): | 140/5600 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 240/2000–5200 |
Prevodovka: | CVT |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4135/1765/1565 |
Rázvor náprav (mm): | 2530 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 207/50 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 8,4 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 7,6 |
Cena: | 26 960 € |
Sériové vybavenie Shiro (vybrané prvky): | |
ABS, ESP, 6 airbagov, systém Nissan Dynamic Control, automatická klimatizácia, inteligentný kľúč + štartovanie motora tlačidlom, elektricky sklápateľné vonkajšie spätné zrkadlá, kožené sedadlá s vyhrievaní (vpredu), 17-palcové zliatinové disky kolies SHIRO, dojazdová rezerva, predné hmlové svetlomety, halogénové hlavné svetlomety, zadné sedadlo delené v pomere 60/40, Nissan Connect (5-palcová farebná dotyková obrazovka, LCD, USB, MP3, zadná parkovacia kamera, 6 reproduktorov), palubný počítač, predpríprava na montáž strešného nosiča. | |
Autozor: Nissan Juke – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi |