Test: Honda Civic Type-R – nirvána aj bez okruhu

Toto je auto ako zo starej školy a modla nadšencov hothatchov. A možno aj posledný Civic Type-R svojho druhu. Preto si Honda trúfla zvýšiť cenu o závratných 20 000 eur. Ako by do nej naúčtovala už aj zisk z druhotného predaja, keď sa z hothatchov stanú vzácne zberateľské klenoty. Z tohto určite, pretože nový Civic Type-R má už dnes rekord na Nurburgringu a je len málo pravdepodobné, že ho v budúcich rokoch niekto prekoná. Renault Mégane RS je minulosťou a mračná sa sťahujú aj na Golfom GTI.

06.05.2023 07:00
debata
Nový Type-R je širší, nižší a dizajnovo  o čosi... Foto: Ľuboš Pilc
Honda Civic Type-R - test 2023 Nový Type-R je širší, nižší a dizajnovo o čosi menej agresívny ako jeho predchodca. Je to ale len kamufláž, pretože v skutočnosti je výkonnejší a aj rýchlejší.

Novú, jedenástu generáciu Civicu sme si vyskúšali už pred pár mesiacmi v hybridnej verzii 2,0 e:HEV. Napokon, žiadna iná motorizácia sa do Európy kvôli emisiám ani nedováža. Už vtedy sme žasli nad skvelými jazdnými vlastnosťami a skvelým výhľadom, ktorými Civic pripomína napriek rozsiahlej elektrifikácii, staré dobré časy. Otázkou bolo, čo spraví Honda s kultovou verziou Type-R, ktorá svojimi emisiami ani náhodou neladí s ambíciami značky v ochrane klímy. Našťastie, dopadlo to dobre. Civic Type-R, šiesty v poradí, predsa len dorazil na starý kontinent, hoci tentoraz už nie z Británie, ale priamo z Japonska. Pravdepodobne sa niekoľko tisícok exemplárov zmestí do európskeho emisného koša Hondy.

Otvory v predných blatníkoch a winglety  na... Foto: Ľuboš Pilc
Honda Civic Type-R - test 2023 Otvory v predných blatníkoch a winglety na prahoch len demonštrujú, ako veľmi Honde záležalo na aerodynamike a chladení. Mimochodom, kolesá sú o palec menšie ako u predchodcu.

Lenže, nebude to lacné. Nový Civic Type-R je totiž nielen čerstvým držiteľom rekordu na referenčnom okruhu Nürburgring medzi sériovými predokolkami a najvýkonnejší Civicom Type-R v histórii, ale aj tým absolútne najdrahším. Nehovoríme pritom o kozmetickej úprave ceny ani o zvýšení, ktoré by išlo na konto všeobecného zdražovania áut od čias pandémie, ale o brutálnom skoku. Kým predošlý Civic Type-R piatej generácie na báze Civicu desiatej generácie začínal v čase uvedenia na cene okolo 36 000 eur, za ten nový si Honda pýta viac ako 56 490 eur. Týchto 20 000 eur vzdialilo Civic Type-R od jeho konkurentov z dielne Hyundaia či Volkswagenu o celú galaxiu. O to viac sme naň boli zvedaví. Pretože zlepšenie výkonu na Nurburgringu predstavuje len približne tri sekundy a toho pod kapotou iba 10 koní.

Vyzývavý,a no nie agresívny

Základ Civicu Typu-R je naozaj skvelý. Konštruktéri Hondy ho však v prípade Type-R doviedli do dokonalosti. Toto auto je nielen krásne, ale aj funkčné. Každá zmena má svoj dôvod. Vylepšená je najmä aerodynamika. Predchádzajúca generácia sa trápila s prehrievaním motora a tak dostal nový Type-R oveľa väčšie otvory v maske a nárazníku. Pod kapotou je navyše štrbina privádzajúca studený vzduch k turbodúchadlu, ktorý je následne odvedený mimo motorového priestoru cez výduch v kapote. Jediné falošné otvory nájdete na krajoch nárazníkov, ale to neznamená, že by v Honde zabudli na chladenie bŕzd Brembo. Vzduch putuje do podblatníkov z krajov centrálneho otvoru a odtiaľ von cez efektné štrbiny v blatníkoch. Pôvodný problém by mal byť teda minulosťou.

Zadné karbónové krídlo na hliníkových nožičkách... Foto: Ľuboš Pilc
Honda Civic Type-R - test 2023 Zadné karbónové krídlo na hliníkových nožičkách generuje pri vysokých rýchlostiach 60 kg a spolu s difúzorom až 90.

Zboku zaujmú 19-palcové disky, o palec menšie ako v minulosti. O extrémy ale nie je núdza, keďže nové pneumatiky majú profil až 265/30 RZ19, sú teda širšie, vlastne najširšie v tejto kategórii. Aj preto má Civic Type-R širší rozchod. Prúdenie vzduchu okolo spodnej časti karosérie regulujú malé karbónové „winglety“ pred zadnými blatníkmi ale aj masívny difúzor. Karbónové zadné krídlo, uchytené na úžasných hliníkových konzolách, generuje prítlak 60 kg a spolu s difúzorom až 90. Vzadu vás dostane trojitá koncovka výfukov. Nejde o žiaden samoúčelný prvok. Všetky tri „rúry“ sú funkčné. Pri novej generácii je ale centrálna väčšia ako krajné, teda presne naopak ako v minulosti. Sídli v nej aktívna klapka, ktorá po otvorení generuje ostrejší zvuk. V našom prípade bol Type-R odetý do modrého laku Racing Blue, ale na výber je viacero lakov.

Honda Civic Type-R - test 2023
Honda Civic Type-R - test 2023
+23Honda Civic Type-R - test 2023

Novinka síce jasne demonštruje svoje okruhové ambície, no dizajnéri to zas neprehnali s agresivitou. Naopak, Type-R pôsobí menej vyzývavo ako jeho predchodca. A to sa nám páči. Vyhol sa tiež zbytočnej „bižutérii“ a tak to má byť. To čo sľubuje na pohľad, dokáže aj splniť. Či dokonca prekonať. Platí to aj o kabíne. Tá je priam vzorovo strohá. Horizontálna palubná doska a tenučké predné stĺpiky ponúkajú fantastický výhľad. Dokonca priamo na kapotu, takže máte prehľad o proporciách auta, čo príde vhod na okruhu aj v civilnej premávke. V podstate sa kabína príliš nelíši od bežného Civicu, no je tu zopár neoceniteľných prvkov, ktoré z neho robia auto pripravené vyraziť na okruh. V prvom rade sú to úžasné sedadlá potiahnuté červeným semišom. Šokujú tým, že okrem dokonalej stabilizácie ponúkajú aj akceptovateľný komfort. Ani dlhá cesta nemusí byť utrpením.

Kokpit ako z rozprávky

Rovnako si zamilujete semišový volant prešitý červenou niťou. Má kruhový tvar, čo je nezvyklé v súčasnej móde sploštených vencov, ale perfektné pre ovládanie, rovnako ako jeho mechanické ovládače na ramenách. Nechýbajú hliníkové pedále a hliníková radiaca páka 6-stupňového manuálu. Padne do ruky, len si treba zvyknúť, že v chladnom počasí je tento ľahučký materiál studený na dotyk a naopak v lete horúci. Môžeme to ale považovať za detail, vďaka ktorému zažijete ešte intímnejšie „vzťah“ s týmto nefalšovaným japonským hothatchom. Hoci nepatríme k vyznávačom digitálnych kokpitov, v Civicu Type-R je jeho prítomnosť na mieste. Zvoliť si môžete analógovú alebo striktne digitálnu grafiku, ktorá vás informuje len o tom najpodstatnejšom. A pozor! Nechýbajú diódy, upozorňujúce na správny čas radenia.

Interiér je strohý ale prehľadný a dokonale... Foto: Ľuboš Pilc
Honda Civic Type-R - test 2023 Interiér je strohý ale prehľadný a dokonale ergonomický. Type-R má navyše stále dostatok hardvéru, teda, až na ručnú brzdu. Tá je, bohužiaľ, elektronická. Atmosféru dolaďujú červené koberce a čierny strop.
Honda Civic Type-R - test 2023
Honda Civic Type-R - test 2023
+6Honda Civic Type-R - test 2023

Pritom je Civic Type-R vo svojej podstate stále civilným autom, takže v ňom nájdete rovnako veľa miesta, dokonca viac ako v minulosti a stále slušný kufor s objemom 410 litrov, tak ako v každom Civicu. Stále je tu samostatný panel klimatizácie aj hardvérové tlačidlá, napríklad na prepínanie jazdných režimov. Všetko je intuitívne. Jednoducho, s týmto autom sa okamžite zžijete. Problémy vám nebude robiť ani infotainment. Type –R ale navyše ponúka telemetrické dáta či extra informácie o tlaku turbodúchadla, teplote chladiacej kvapaliny, oleja či priečnom a pozdĺžnom preťažení. Funkciou LogR môžete merať časy na kolo a postupne porovnávať vaše výkony. A verte, že je to nákazlivé, pretože pod prednou kapotou sídli poriadne výkonné srdce.

Úžasné semišové sedadlá vás síce stabilizujú v... Foto: Ľuboš Pilc
Honda Civic Type-R - test 2023 Úžasné semišové sedadlá vás síce stabilizujú v zákrute, ale nie sú prehnane úzke. Dá sa v nich prežiť aj dlhší „trip“.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Honda #Honda Civic #Honda Civic Type-R
Články podľa značiek