Pokračovanie článku: Test: Kia Ceed 1,5 T-GDi - dobré auto za rozumnú cenu. A s manuálom

Prekvapivo úsporné

Asi najzaujímavejšou novinkou „pofaceliftovej“ Kie Ceed je už zmienený 4-valec 1,5 T-GDi Smartstream (118 kW) s pokrokovým plynulo variabilným časovaním ventilov CVVD a nízkotlakovou reguláciou výfukových plynov. Tento preplňovaný 4-valec nahrádza starší motor 1,4 T-GDi. Spojený je so 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7DCT. V mild hybridnej verzii so štartér-generátorom môže byť kombinovaný so 6-stupňovou inteligentnou manuálnou prevodovkou iMT s automatickou spojkou, ktorá umožňuje napríklad plachtenie aj so zaradeným prevodovým stupňom. My sme ho testovali v zaujímavej a cenovo dostupnej kombinácii so 6-stupňovým manuálom.

Špeciálny test: detailne sme porovnali jazdený Ceed po 100 000 km s novým
Video

Tento agregát príjemne prekvapí nielen zvukom, ale aj chuťou pracovať vo vyšších otáčkach. A práve manuálna prevodovka umožňuje efektívnejšie využitie jeho výkonového potenciálu, v prípade kombinácie s dvojspojkovým automatom je problémom veľmi ekonomické nastavenie radenia, ktoré sa snaží držať inak až prekvapivo agilný motor v čo najnižších otáčkach. Pokiaľ vám nejde jednoznačne o komfort spojený s možnosťou nechať radenie na automate, tak určite je kombinácia tohto agregátu s manuálnou prevodovkou z pohľadu šoféra zaujímavejšia. Navyše v rámci jednotlivých výbav pri manuáli ušetríte približne 800 eur.

Chválime aj spotrebu, ktorá sa pohybovala na hraniciach, kam sa občas nedostaneme ani s nízkoobjemovými litrovými trojvalcami. Aby sme boli konkrétni: pri približne rovnomernom rozdelení jázd medzi mesto, okresky a diaľnice sme sa dostali na priemer 6,4 litra, na okreskách pri ekonomickej jazde sme nemali problém priblížiť sa dokonca 5-litrovej hranici, v meste pravdepodobne len mierne prekročíte šesťlitrovú hranicu. S veľmi podobnou spotrebou budete jazdiť aj po diaľnici, pokiaľ sa vaša rýchlosť bude pohybovať pod maximálnym povoleným diaľničným limitom. Auto nás aj na diaľnici prekvapilo výborným utlmením hluku, či už aerodynamického alebo od podvozku, resp. od odvaľujúcich sa kolies.

Kia Ceed 1,5 T-GDi  (2024)
Kia Ceed 1,5 T-GDi  (2024)
+14Kia Ceed 1,5 T-GDi  (2024)

Podvozok, presnejšie jeho nastavenie, je samostatnou kapitolou. Je naladený tak, aby poskytoval veľmi dobrý cestovný komfort, ale zároveň sa oň môžete bez problému oprieť pri dynamickejšej jazde serpentínami. Za dobré vlastnosti vďačí podvozok najmä kombinácii vzpier McPherson vpredu a nezávislého zavesenia zadných kolies. Treba zdôrazniť, že v prípade tohto auta tuhšie odpruženie skutočne nejde na úkor komfortu. Filtrácia nerovností a hluková izolácia podvozku sú príkladné.

Testovaná kombinácia 1,5-litrového agregátu so 6-stupňovým manuálom je aktuálne jedinou dostupnou pre limitovanú edíciu Sport, v ktorej Ceed stojí v akcii necelých 23-tisíc eur – a to nielen s už vyššie spomínanými 17-palcovými diskami z ľahkých zliatin, čiernymi doplnkami a interiérom v kombinácii látka / umelá koža. Súčasťou tejto výbavy sú okrem širokej ponuky bezpečnostných asistentov aj komplet LED svetlá vpredu aj vzadu, zatmavené sklá od B-stĺpika, zadné parkovacie senzory doplnené kamerou, dvojzónová automatická klimatizácia, prístrojový štít so 4,2-palcovým displejom, navigácia na 10,25-palcovom dotykovom displeji infotainmentu a množstvo ďalších doplnkov.

Ceed ponúka v základe objem kufra takmer 400... Foto: Pravda, Martin Domček
Kia Ceed 1,5 T-GDi (2024) Ceed ponúka v základe objem kufra takmer 400 litrov, čo je veľmi slušná hodnota.

Treba spomenúť aj doplnkovú výbavu. Tak ako sme písali nedávno v teste modernizovaného Hyundaiu i20, aj Kia ponúka doplnkovú výbavu za naozaj zaujímavé ceny. V prípade verzie Sport ich síce na výber nie je veľa, no napríklad za Panorama Pack, ktorého súčasťou je LED osvetlenie interiéru a panoramatické strešné okno zaplatíte len 890 eur.

Záver

Z nášho pohľadu je Kia Ceed v dizajnovej výbave Sport autom s veľmi zaujímavým pomerom cena/hodnota. Navyše v testovanej šedej farbe s čiernymi doplnkami vyzerá výborne. Po dizajnovej stránke mu veľmi prospel facelift z roku 2021 a vzhľadovo rozhodne nepotrebuje oživiť. Testovaný motor s objemom 1,5 litra má až prekvapivo nízku spotrebu a najmä v kombinácii s manuálnou prevodovkou dokáže vyniknúť aj jeho dynamický potenciál.

Zadné svetlá Ceedu si možno len ťažko pomýliť. Foto: Pravda, Martin Domček
Kia Ceed 1,5 T-GDi (2024) Zadné svetlá Ceedu si možno len ťažko pomýliť.

Na trhu rozhodne nie je veľa cenovo dostupných rodinných hatchbackov, ktoré by ponúkali nadštandardný cestovný komfort v kombinácii s veľmi dobrým odhlučnením kabíny a navyše pri nízkej priemernej spotrebe umožnia šoférovi užiť si občas aj nefalšovanú radosť z jazdy. Ak hľadáte cenovo dostupné rodinné auto nižšej strednej triedy, určite nebude stratou času, ak si tento Ceed prídete aspoň v rámci testovacej jazdy vyskúšať.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #hatchback #motor 1 #Kia Ceed #manuálna prevodovka #test auta #autotest #5 T-GDi #rodine auto
Články podľa značiek