Euro NCAP odštartovalo nové crash testy

Staré dobré časy sa skončili. Konzorcium Euro NCAP zmenilo metodiku posudzovania bezpečnosti. Hypotézy o zavedení šiestej hviezdičky sa síce nepotvrdili, no získať tých päť doterajších bude oveľa náročnejšie. K päťhviezdičkovému výsledku nestačí preukázať len dobrú ochranu dospelej posádky. Auto dostane totiž už len jednu jedinú známku, ktorá hodnotí jeho komplexnú bezpečnosť.

30.03.2009 19:24 , aktualizované: 01.04.2009 06:45
Toyota iQ Foto:
Toyota iQ
debata

Najnovšie pravidlá automobilkám neumožňujú kamuflovať, či zamlčiavať priemerné, alebo dokonca veľmi slabé výsledky v ochrane detí alebo chodcov. Hodnotenie konečne odráž aj prítomnosť systémov aktívnej bezpečnosti. Kým doteraz mohli na päťhviezdičkovú métu pomýšľať teoreticky aj modely, ktoré by neboli vybavené nijakými brzdami, odteraz bude nevyhnutnosťou nielen ABS, ale aj stabilizačný systém ESP (ESC).

Hodnotí sa ochrana dospelej posádky, detí, ochrana chodcov a aktívna bezpečnosť. Predpokladom piatich hviezdičiek je uspieť vo všetkých štyroch kategóriách. Na bezpečnostný Olymp totiž nebude stačiť len celkové bodové ohodnotenie. Ak by aj vozidlo malo dostatočný počet bodov, no v niektorej z kategórií by nesplnilo požadovaný limit, môže byť hodnotenie znížené škrtaním hviezdičiek.
Že to nebude vôbec ľahké, dokazuje skúšobný test novej metodiky, ktorý prebiehal súčasne s testami 139 modelov v rokoch 2005 až 2008. Podľa starej metodiky z nich získalo päť hviezdičiek až 60 modelov, no podľa nových pravidiel by ich bolo len osemnásť!

Na druhej starne je jasné, že splniť prísnejšie kritériá sa dá. Presvedčuje o tom posledná séria crash testov. Šesť z testovaných modelov Toyoa Avensis, Toyota iQ, Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Volkswagen Golf VI a Honda Accord získali plný počet hviezdičiek. Citroën C3 Picasso a Subaru Impreza boli ohodnotené štyrmi hviezdičkami. Najväčšou superstar série sa stala nepochybne miniatúrna Toyota iQ s dĺžkou len 2980 mm a hmotnosťou 886 kg. Cestu na bezpečnostný Olymp jej zabezpečilo nielen sedem airbagov, ale aj stabilizačný systém ESC, ktorý je súčasťou sériového vybavenia.

Práve skutočnosť, že stabilizačný systém neponúka Citroën v C3 Picasso štandardne a podobne Subaru v Impreze, ich stálo jednu hviezdičku, hoci podľa starej metodiky by s najväčšou pravdepodobnosťou obstáli.

Ako sa boduje v jednotlivých kategóriách

1. kategória – Dospelá posádka
Hodnotí sa ochrana pri čelnom (max. 16 bodov), bočnom ( max. 8 b.) a dobrovoľnom stĺpovom náraze (8 b.). Prítomnosť pripomienkovačov bezpečnostných pásov tu už figurovať nebude, no zato pribudne hodnotenie rizika poranenia krčnej chrbtice (max. 4 body).

2. kategória – Ochrana detí
Hodnotí sa ochrana 1,5-ročného a 3-ročného dieťaťa v zádržných systémoch  (12 bodov), kvalita samotných zádržných systémov (max. 4 body) a upevnenie sedačiek vo vozidle (max. 2 body). Až trinásť bodov môže automobilka získať za veľmi dôležité upozornenia vypnutých airbagov, za prítomnosť trojbodových bezpečnostných pásov na zadných sedadlách či prítomnosť uchytenia Isofix.

3. kategória – Ochrana chodcov
Posudzuje doteraz najslabšie miesto bezpečnosti, z ktorej si zatiaľ väčšina výrobcov nerobila ťažkú hlavu. Hodnotí sa náraz hlavy dieťaťa a dospelého (max. 24 bodov), riziko poranenia dolných končatín o nárazník (max. 6 bodov) a riziko poranenia o hrany na kapote a nárazníkoch.

4. kategória – Aktívna bezpečnosť
Okrem už známeho hodnotenia prítomnosti pripomienkovačov nezapnutých pásov (max. 3 body) tu figurujú obmedzovač rýchlosti ( max. 1 bod) a stabilizačný systém ESC (max. 3 body). Aby však mohlo vozidlo získať body za tieto asistenčné systémy, musia byť súčasťou 85 percent predaných vozidiel. Ak je podiel menší, no väčší ako 50 percent, dostane vozidlo za ESC jeden bod.

Nové bezpečnostné hviezdy
Toyoa Avensis *****
Toyota iQ *****
Mazda 6 *****
Mitsubishi Lancer *****
Volkswagen Golf VI *****

debata chyba
Články podľa značiek