Dúbravsko-karloveská radiála sa po spustení stane najzelenšou električkovou traťou v Bratislave. V rámci jej rekonštrukcie bolo totiž vysadených 5 400 štvorcových metrov kvetnatých lúk, čo je pre názornosť akoby ste spojili takmer 13 basketbalových ihrísk a vysadili vyše 93-tisíc trvaliek.
VIDEO: Spustenie električky cez Karlovku a Dúbravku.
Radiála je strategickou spojnicou od Starého Mesta, cez Karlovu Ves do Dúbravky. Zmodernizovaný úsek s dĺžkou 6,77 km začína v tuneli pod Hradným vrchom a končí na križovatke M. Sch. Trnavského s Hanulovou. Projekt rekonštrukcie okrem nových koľají zahŕňal aj výmenu trakčného vedenia, dopravnej signalizácie, verejného osvetlenia, modernizáciu 17 cestných úrovňových priecestí a 13 zastávok. Stál približne 66 miliónov eur.
Uvedenie radiály do komerčnej prevádzky pomôže doprave v bratislavských mestských častiach karlova Ves a Dúbravka, no niektorí obyvatelia sa však obávajú, či sa podarilo odstrániť problémy so šírením vibrácií, pri prejazde električiek, ktoré sa v Karlovej Vsi objavili na jar. Ako to bude, sa dozvieme už 26. októbra, keď bude radiála odovzdaná do užívania verejnosti.
V súvislosti s ňou však príde aj k niekoľkým vážnym zmenám v doprave, o ktorých informoval dopravný podnik:
- Linka 4 bude predĺžená od tunela do Dúbravky a linka 9 bude jazdiť len na Kútiky. Interval oboch liniek bude 4 minúty v rannej špičke, 5 minút v ostatných obdobiach dňa, 7 až 8 minút cez víkend
- Linka 5 bude zrušená a nahradená dvakrát častejšie jazdiacou linkou 4, ktorou je možné dostať sa do uzla Trnavské mýto a taktiež prestúpiť na linku 3 do Rače na zastávke Mariánska. Spojenie Dúbravky s uzlom Kapucínska-Zochova bude možné naďalej linkami 83 a 84 bez prestupu
- Linka 133 bude tiež zrušená, jej náhradou bude nový prestup v integrovanom prestupnom uzle na Riviére. V rannej špičke, keď táto linka premávala, bude posilnená linka 33, ktorá pôjde každé 4 minúty
Už onedlho sa však v Bratislave rozbehne ďalší veľký „koľajový“ projekt v hodnote 90 miliónov eur. Bratislava totiž vyhlásila verejnú súťaž na vybudovanie predĺženia električkovej trate v Petržalke v úseku od Bosákovej po Janíkov dvor. Ukončenie tendra je naplánované do septembra 2021 a keďže chce hlavné mesto využiť eurofondy, električky musia v tomto úseku začať premávať najneskôr v decembri 2023.
Budúca električková trať v Petržalke bude nadväzovať na jej prvú etapu Jesenského – Jungmannova. Trasa je situovaná v koridore pôvodne plánovanej stavby rýchlodráhy v dĺžke zhruba 4,2 kilometra a je navrhovaná na samostatnom telese, z väčšej časti lemovaná zeleným pásom a cyklotrasou. Má navrhnutých sedem zastávok s pracovnými názvami Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor.
Dúbravsko-Karloveská radiála čaká na oficiálne spustenie.