Lada 'Niva': Ruská legenda príde v novom vydaní. Zatiaľ neoficiálne

Ruskú terénnu ikonu čaká striedanie stráží. Tretia generácia dorazí na trh v roku 2018. Akoby mohla vyzerať? Na to dáva odpoveď ilustrátor Dmitrij Djačenko. Pochopiteľne, s jeho predstavou nemá Avto VAZ nič spoločné. Nevyzerá však zle.

Lada Niva 4x4 - 2018
Návrh nezávislého dizajnéra Dmitrija Djačenka nezaprie inšpiráciu pôvodnou legendou. Nechýbajú smerové svetlá v kapote, alebo aspoň ich náznak, ani odvetrávacie otvory v zadných stĺpikoch.
Autor:

Legendárna Lada Niva je na výrobných linkách už od roku 1976. Za ten čas sa príliš nezmenila. Aspoň koncepčne, pretože faceliftov absolvovala neúrekom, naposledy vlani. A tiež ma za sebou zmenu mena. Predáva sa ako Lada 4×4. Označenie Niva totiž nájdete na celkom inom aute s logom Chevroletu. Ten sa postaral o výrobu jej druhej generácie, ktorú Avto VAZ nedokázal rozbehnúť. A dnes pripravuje nástupcu, ktorý sa predstavil zatiaľ len ako drsný koncept na autosalóne v Moskve v roku 2014. To však neznamená, že pôvodná Niva končí. Naopak, s Ladou 4×4 má najväčší ruský výrobca veľké plány.

Podľa posledných informácií príde úplne nová „Niva“ na jeseň v roku 2018. Dovtedy však ešte stihne tá súčasná s kódovým označením M2 absolvovať dve modernizácie. A to už v tomto roku. Lada však zatiaľ nešpecifikovala, o aké zmeny pôjde. Najpravdepodob­nejšie je, že dostane motor 1,7i splňujúci emisnú normu Euro 6, ktorý má Auto VAZ hotový. To opäť predĺži Lade 4×4 život. Ku skutočnému striedaniu stráží však dôjde dva roky nato. Meno 4×4 jej asi ostane, pretože Chevrolet sa tohto ikonického názvu určite nevzdá.

O pohone 4x4 netreba pochybovať, i keď je možné, že ako
crossover sa nová Lada 4x4 objaví aj v lacnejších verziách iba s pohonom
predných kolies.
O pohone 4x4 netreba pochybovať, i keď je možné, že ako crossover sa nová Lada 4x4 objaví aj v lacnejších verziách iba s pohonom predných kolies.
Autor: Avto VAZ

Zatiaľ je informácií pramálo, no v ruských médiách už kolujú ilustrácie nezávislého dizajnéra Dmitrija Djačenka, alias D. Hexxena, ktorý vytvoril vlastnú predstavu o podobe očakávanej novinky. Jeho vízia nezaprie inšpiráciu pôvodnou legendou. Sedia proporcie aj množstvo detailov, napríklad smerové svetlá v prednej kapote či tvar zadného stĺpika s neodmysliteľnými odvetrávacími otvormi. Celok je však podstatne úhľadnejší a modernejší. Ak by sa Lada 4×4 dostala na trh v tejto podobe, nemala by sa určite začo hanbiť. Príbuznosť s realitou však môže byť veľmi vzdialená.

A takto si predstavuje Djačenko praktickejšiu predĺženú
verziu s piatimi dverami.
A takto si predstavuje Djačenko praktickejšiu predĺženú verziu s piatimi dverami.
Autor: Avto VAZ

Lada teraz totiž razí svoj dizajn s výrazným motívom písmena X, ktorý sa objavil na prednej maske a bočných prelisoch novej Vesty aj na crossoveri Lada X-Ray. Stojí za ním Steve Mattin. Na druhej strane by ale mohla mať ikonická „Niva“ svoj vlastný štylistický rukopis. Práve dizajn je tým, čo robí súčasný model taký populárny a výnimočný. Jednoducho, bola by škoda nevyužiť tvary, ktoré majú zákazníci za štyridsať rokov produkcie doslova „zažraté“ pod kožou. Podobne, ako to robí Jeep s Wranglerom alebo Land Rover s Range Roverom. Dmitrij Djačenko pritom vytvoril hneď dve verzie.

Návrh je veľmi realistický, čo dokladujú aj presné
rozmery. Novinka by bola v porovnaní s  pôvodnou Nivou o 290 mm dlhšia, o 80
širšia a o 14 milimetrov vyššia.
Návrh je veľmi realistický, čo dokladujú aj presné rozmery. Novinka by bola v porovnaní s pôvodnou Nivou o 290 mm dlhšia, o 80 širšia a o 14 milimetrov vyššia.
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)
Autor: Avto VAZ

Čítajte viac

Okrem základnej trojdverovej aj päťdverovú, ktorá bude pre úspech na zahraničných trhoch veľmi dôležitá. Dokonca udáva presné rozmery. Krátka „Niva“ by mala mať na dĺžku 4 130, na šírku 1 760 a na výšku 1 654 mm. To by znamenalo, že v porovnaní so súčasnou generáciou by narástla do dĺžky o 290, do šírky o 80 a do výšky o 14 milimetrov. Rázvor by sa natiahol z pôvodných 2 200 na 2 495 mm, čo je o 295 mm viac. Špekuluje sa aj o motoroch. Výkon by mal byť vraj kolo 83 kW, či však Lada 4×4 využije agregát Avto VAZ-u, alebo niektorý z motorov sesterského Nissanu, Dacie alebo Renaultu, nie je známe. Vylúčený nie ej ani diesel.

Pre milovníkov pôvodnej klasiky je tu však dobrá správa. Lada nechce skončiť s výrobou verzie M2. Nejaký ten čas by teda mala produkcia oboch SUV prebiehať paralelne. Nová "Niva“ bude totiž výrazne drahšia, čím by mohol prísť ruský automobilový gigant o množstvo zákazníkov. A to si v čase prepadu ruského automobilového trhu nemôže dovoliť. Takže je možné, že ruská terénna legenda sa nakoniec dožije v dobrom zdraví aj prelomu desaťročí. To by z nej urobilo jedno z najdlhšie vyrábaných vozidiel planéty.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

diaľnica, cesta, autá, doprava

Diaľnica sa v poli pri Žiline neskončí

08.12.2016 20:00

V roku 2018 bude hotová prvá časť južného obchvatu Žiliny v úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Súčasťou jej výstavby však nie je diaľničný privádzač.

mc donalds, McDonald’s, Nostalgia, obchodná ulica,

McDonald's presunie mimoamerické sídlo z Luxemburska do Británie

08.12.2016 19:36

Americký reťazec reštaurácií s rýchlym stravovaním McDonald's presunie svoje daňové sídlo pre zahraničné operácie z Luxemburska do Británie.

cunami

Šalamúnove ostrovy zasiahlo silné zemetrasenie, hrozí cunami

08.12.2016 19:35

Zemetrasenie s magnitúdou 7,7 zasiahlo o 18.38 h SEČ Šalamúnove ostrovy ležiace v Tichomorí. Vydali výstrahu pred vlnou cunami.

autobus, mhd, šofér, železničná stanica Nové mesto

Bratislava kúpi 90 nových autobusov

08.12.2016 19:32

Bratislava vymení autobusy mestskej hromadnej dopravy, kúpia 90 nových.