Legendárna Lada Niva je na výrobných linkách už od roku 1976. Za ten čas sa príliš nezmenila. Aspoň koncepčne, pretože faceliftov absolvovala neúrekom, naposledy vlani. A tiež ma za sebou zmenu mena. Predáva sa ako Lada 4×4. Označenie Niva totiž nájdete na celkom inom aute s logom Chevroletu. Ten sa postaral o výrobu jej druhej generácie, ktorú Avto VAZ nedokázal rozbehnúť. A dnes pripravuje nástupcu, ktorý sa predstavil zatiaľ len ako drsný koncept na autosalóne v Moskve v roku 2014. To však neznamená, že pôvodná Niva končí. Naopak, s Ladou 4×4 má najväčší ruský výrobca veľké plány.
Podľa posledných informácií príde úplne nová „Niva“ na jeseň v roku 2018. Dovtedy však ešte stihne tá súčasná s kódovým označením M2 absolvovať dve modernizácie. A to už v tomto roku. Lada však zatiaľ nešpecifikovala, o aké zmeny pôjde. Najpravdepodobnejšie je, že dostane motor 1,7i splňujúci emisnú normu Euro 6, ktorý má Auto VAZ hotový. To opäť predĺži Lade 4×4 život. Ku skutočnému striedaniu stráží však dôjde dva roky nato. Meno 4×4 jej asi ostane, pretože Chevrolet sa tohto ikonického názvu určite nevzdá.
Zatiaľ je informácií pramálo, no v ruských médiách už kolujú ilustrácie nezávislého dizajnéra Dmitrija Djačenka, alias D. Hexxena, ktorý vytvoril vlastnú predstavu o podobe očakávanej novinky. Jeho vízia nezaprie inšpiráciu pôvodnou legendou. Sedia proporcie aj množstvo detailov, napríklad smerové svetlá v prednej kapote či tvar zadného stĺpika s neodmysliteľnými odvetrávacími otvormi. Celok je však podstatne úhľadnejší a modernejší. Ak by sa Lada 4×4 dostala na trh v tejto podobe, nemala by sa určite začo hanbiť. Príbuznosť s realitou však môže byť veľmi vzdialená.
Lada teraz totiž razí svoj dizajn s výrazným motívom písmena X, ktorý sa objavil na prednej maske a bočných prelisoch novej Vesty aj na crossoveri Lada X-Ray. Stojí za ním Steve Mattin. Na druhej strane by ale mohla mať ikonická „Niva“ svoj vlastný štylistický rukopis. Práve dizajn je tým, čo robí súčasný model taký populárny a výnimočný. Jednoducho, bola by škoda nevyužiť tvary, ktoré majú zákazníci za štyridsať rokov produkcie doslova „zažraté“ pod kožou. Podobne, ako to robí Jeep s Wranglerom alebo Land Rover s Range Roverom. Dmitrij Djačenko pritom vytvoril hneď dve verzie.
Okrem základnej trojdverovej aj päťdverovú, ktorá bude pre úspech na zahraničných trhoch veľmi dôležitá. Dokonca udáva presné rozmery. Krátka „Niva“ by mala mať na dĺžku 4 130, na šírku 1 760 a na výšku 1 654 mm. To by znamenalo, že v porovnaní so súčasnou generáciou by narástla do dĺžky o 290, do šírky o 80 a do výšky o 14 milimetrov. Rázvor by sa natiahol z pôvodných 2 200 na 2 495 mm, čo je o 295 mm viac. Špekuluje sa aj o motoroch. Výkon by mal byť vraj kolo 83 kW, či však Lada 4×4 využije agregát Avto VAZ-u, alebo niektorý z motorov sesterského Nissanu, Dacie alebo Renaultu, nie je známe. Vylúčený nie ej ani diesel.
Pre milovníkov pôvodnej klasiky je tu však dobrá správa. Lada nechce skončiť s výrobou verzie M2. Nejaký ten čas by teda mala produkcia oboch SUV prebiehať paralelne. Nová "Niva“ bude totiž výrazne drahšia, čím by mohol prísť ruský automobilový gigant o množstvo zákazníkov. A to si v čase prepadu ruského automobilového trhu nemôže dovoliť. Takže je možné, že ruská terénna legenda sa nakoniec dožije v dobrom zdraví aj prelomu desaťročí. To by z nej urobilo jedno z najdlhšie vyrábaných vozidiel planéty.