Nebude to ale bezbolestné, najmä nie pre zamestnancov automobilky. Podľa predsedajúceho sudcu Seana Coxa totiž neutrpel manažment automobilky, ktorému sú naďalej vyplácané vysoké mzdy a bonusy, ale pracovníci, ktorí vyrábajú autá. Práve tí prídu o milióny eur na odmenách a navyše sa im znižuje a bude znižovať mzda, kvôli miliardám, ktoré bude musieť koncern vyplatiť. Podľa Coxa poslúži škandál automobilky ako exemplárna výstraha pre tých, ktorí by sa chceli dať na ilegálne chodníčky.
Minulotýždňové pojednávanie však bolo zaujímavé aj tým, že sa svet dozvedel, kto podvody nemeckej automobilky „nabonzoval“ americkým úradom. Volá sa Stuart Johnson a svojho času bol šéfom ekologickej divízie Volkswagenu v Auburn Hills v Michigane. Jeho pracovnou náplňou bolo vyjednávanie s americkými regulátormi. Podľa knihy Faster, Higher, Farther: The Volkswagen Skandal, ktorú napísal reportér New York Times, bol Johnson znechutený praxou, do ktorej ho tlačilo vedenie.
Preto sa v septembri 2015 stretol so zástupcom americkej organizácie na ochranu ovzdušia CARB a potvrdil mu pravdivosť podozrení, ktoré viseli vo vzduchu už niekoľko mesiacov. Teda najmä to, že dieselové vozidlá Volkswagenu prechádzajú emisnými testami len vďaka klamlivému softvéru, ale na cestách vysoko prekračujú povolené limity škodlivín. Johnson teda konal v rozpore s príkazmi svojho zamestnávateľa, čo mu prinieslo ochranu, vďaka ktorej nebude pravdepodobne pykať za svoj podiel viny na kauze.