Vieme, kto 'zradil' Volkswagen v kauze Dieselgate

Minulý týždeň prebehlo v USA súdne pojednávanie v kauze Dieselgate. Okrem výšky pokuty 4,2 miliardy dolárov pre nemeckú automobilku na ňom zaznelo aj meno človeka, ktorý podvody Volkswagenu „nabonzoval“ organizácii CARB. Tá neskôr s kauzou vyšla na svetlo sveta.

27.04.2017 16:00
Dieselgate - odstavené autá v USA Foto:
Státisíce odstavených Volkswagenov čaká na svoj osud v USA.
debata (8)
V USA dospela kauza Dieselgate do ďalšej fázy. Prebehlo totiž súdne pojednávanie, kde americké úrady vyrubili Volkswagenu pokutu vo výške 4,2 miliardy dolárov. Ten sa v súvislosti s emisným škandálom definitívne priznal k trom porušeniam amerických zákonov – sprisahaniu, narušovania spravodlivosti a importu tovaru na základe lživých podkladov. Ak by koncern vinu nepriznal, mohla by sa vyšplhať finančná pokuta až na 34 miliárd dolárov. Volkswagen má teda v USA vo veci opäť viac jasno, čím by mohla kauza za Atlantikom dospieť ku koncu.

Nebude to ale bezbolestné, najmä nie pre zamestnancov automobilky. Podľa predsedajúceho sudcu Seana Coxa totiž neutrpel manažment automobilky, ktorému sú naďalej vyplácané vysoké mzdy a bonusy, ale pracovníci, ktorí vyrábajú autá. Práve tí prídu o milióny eur na odmenách a navyše sa im znižuje a bude znižovať mzda, kvôli miliardám, ktoré bude musieť koncern vyplatiť. Podľa Coxa poslúži škandál automobilky ako exemplárna výstraha pre tých, ktorí by sa chceli dať na ilegálne chodníčky.

Minulotýždňové pojednávanie však bolo zaujímavé aj tým, že sa svet dozvedel, kto podvody nemeckej automobilky „nabonzoval“ americkým úradom. Volá sa Stuart Johnson a svojho času bol šéfom ekologickej divízie Volkswagenu v Auburn Hills v Michigane. Jeho pracovnou náplňou bolo vyjednávanie s americkými regulátormi. Podľa knihy Faster, Higher, Farther: The Volkswagen Skandal, ktorú napísal reportér New York Times, bol Johnson znechutený praxou, do ktorej ho tlačilo vedenie.

Preto sa v septembri 2015 stretol so zástupcom americkej organizácie na ochranu ovzdušia CARB a potvrdil mu pravdivosť podozrení, ktoré viseli vo vzduchu už niekoľko mesiacov. Teda najmä to, že dieselové vozidlá Volkswagenu prechádzajú emisnými testami len vďaka klamlivému softvéru, ale na cestách vysoko prekračujú povolené limity škodlivín. Johnson teda konal v rozpore s príkazmi svojho zamestnávateľa, čo mu prinieslo ochranu, vďaka ktorej nebude pravdepodobne pykať za svoj podiel viny na kauze.
VW - vykúpené autá TDI v USA
VW - vykúpené autá TDI v USA
+13VW - vykúpené autá TDI v USA

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #dieselgate
Články podľa značiek