O to, ako vôbec Fabia vznikla a kto jej prvú generáciu vytvoril, sme viac písali v našom článku Fabiu 1. generácie navrhol Brazílčan a chvíľu hrozilo, že z nej bude Volkswagen. Druhá generácia Fabie bola predstavená v roku 2007, na jar hatchback, na jeseň kombi. Oproti prvej prišla so značným dizajnovým posunom, jeho inšpirácia bola trochu nečakaná. Stal sa ňou model Roomster, ktorý sa vtedy stretol vďaka svojmu praktickému zameraniu s veľmi pozitívnym prijatím.
Išlo o priestor
Pôvodné očarenie praktickým autom však rýchlo vyprchalo, Roomster v portfóliu automobilky Škoda vydržal necelú dekádu, vyrábal sa medzi rokmi 2006 až 2015. Dočkal sa napokon len jednej generácie, oživenej v roku 2010 faceliftom. Nič to však nemení na tom, že sa stal predlohou, ktorá inšpirovala druhú generáciu Fabie, s ktorou bola napokon celá jeho predná časť až po A-stĺpik prakticky zhodná.
Táto požiadavka vedenia na dizajnovú inšpiráciu Roomsterom znamenala, že Fabia druhej generácie dostala vyššiu stavbu karosérie, ktorá priniesla viac priestoru vo vnútri a celkovo priestrannejší interiér. Rozmerovo sa 2. generácia od prvej príliš nelíšia, najviac v celkovej výške, ktorá vzrástla o 47 mm. Auto bolo dokonca nepatrne (o 4 mm) užšie, než prvá generácia.
Dizajnéri a konštruktéri sa však museli vysporiadať s obmedzením, ktoré prinášala použitá platforma PQ24, rovnaká ako pri prvej generácii. Tá nedovoľovala rozšíriť rozchod kolies a auto tak viac „rozkročiť“. Preto prišli s myšlienkou novej koncepcie vzhľadu strechy. Výrazné stĺpiky karosérie oddeľovali výraznejšie strechu od zvyšku vozidla, tá navyše mohla mať kontrastné lakovanie.
To následne využili aj dizajnéri športovo ladenej verzie Monte Carlo, ktorá mala v druhej generácii Fabie svoju premiéru. Táto špeciálna dizajnová výbava je v portfóliu modelov Škody využívaná dodnes. „Strechu sme mohli urobiť čiernu, čierny bol aj A stĺpik a B stĺpik, toto riešenie auto opticky znížilo,“ hovorí autor dizajnu tohto variantu Daniel Peter. A dodáva, že auto malo ďalšie detaily v čiernej farbe a tiež zvláštnosť v podobe čiernych lemov blatníkov. „To je špecialita druhej generácie modelu Fabia v prevedení Monte Carlo, u iného vozidla Škoda sme také riešenie nepoužili,“ vysvetľuje Daniel Peter.
Zaujme aj pretekárska Fabia S2000 s dvojitrovým štvorvalcom pod kapotou, ktorá vychádzala práve z druhej generácie modelu a ktorej vzhľad mal na starosti Daniel Peter. „Pri pretekárskom aute bolo najväčšou výzvou to, že sme museli zachovať funkčné všetky dvere, nemohli sme urobiť trojdverové prevedenie, ktoré v sérii nebolo a nepočítalo sa s ním,“ hovoril Daniel Peter o príprave závodného špeciálu. Auto nadviazalo na úspešný model Fabia WRC.
Facelift ako dielo náhody
V roku 2010 prišiel facelift oboch karosárskych verzií, ktorý priniesol väčšinou decentné, ale dôležité. „Jednou z prvých vecí, na ktoré som sa zameral, boli svetlomety,“ hovorí Jiří Hadaščok, ktorého návrh bol vybraný do sériovej produkcie. Zmenu v ich dizajne umožnil hlavne posun v technike svetlometov.
Hadaščokov dizajn pritom vlastne vznikol v podstate náhodou. „Pracoval som vtedy s modelárom Richardom Whitmoorom na polovici plastelínového modelu. A na prípravu druhej polovice metódou symetrie sme nemali dosť času, vtedy nefungovali možnosti skenovania a frézovanie symetrických modelov ako dnes. Preto sa ma Richard spýtal, či na druhú stranu "nenaskicujeme“ niečo iné rovno do plastelíny, takpovediac od ruky, že to bude rýchlejšie, "rozpráva Hadaščok.
Vďaka tomuto postupu stihli dizajnéri pripraviť model auta na prezentáciu, pričom každá polovica (ľavá a pravá) mala trochu iný variant dizajnu. „Líšili sa napríklad nárazníky, hlavne v spodnej časti, ďalej maska chladiča a pár ďalších detailov,“ hovorí Hadaščok. Na jeho prekvapenie aj prekvapenie celého tímu potom manažment do sériovej výroby vybral práve „narýchlo“ navrhnutú stranu.
Po facelifte sa zmenil aj interiér – Fabia dostala biele podsvietenie palubnej dosky, rádia a automatickej klimatizácie, bol pridaný symbol zapnutého tempomatu a pozmenená bola grafika automatickej klimatizácie, ktorá prišla o tlačidlo Econ. Novo boli zladené tiež rámčeky výduchov klimatizácie do tmavej farby spolu s palubnou doskou a radiaca páka dostala novú hlavicu.
Fabia II. generácie sa vyrábala do roku 2014, keď bola predstavená jej tretia generácia, ktorá sa práve teraz, s oficiálnym predstavením Fabie 4. generácie na začiatku mája, tiež postupne dostáva do histórie.
Škoda Fabia II – motorizácie:
Model | Rok výroby | Zdvihový objem | Výkon |
---|---|---|---|
1,2 HTP 6 V | do 2010 | 1 198 | 44 kW pri 5 200 ot/min |
1,2 HTP 6 V | 1 198 | 44 kW pri 5 200 ot/min | |
1,2 HTP 12 V | do 2010 | 1 198 | 51 kW pri 5 400 ot/min |
1,2 HTP 12 V | 1 198 | 51 kW pri 5 400 ot/min | |
1,2 TSI | 1 197 | 63 kW pri 4 800 ot/min | |
1,2 TSI | 1 197 | 77 kW pri 5 000 ot/min | |
1,4 16 V | do 2010 | 1 390 | 63 kW pri 5 000 ot/min |
1,4 TSI 7DSG | 1 390 | 132 kW pri 6 200 ot/min | |
1,6 16 V | do 2010 | 1 598 | 77 kW pri 5 600 ot/min |
1,2 TDI-CR DPF GreenLine | 1 199 | 55 kW pri 4 200 ot/min | |
1,4 TDI-PD | do 2010 | 1 422 | 51 kW pri 4 000 ot/min |
1,4 TDI-PD (DPF) | do 2010 | 1 422 | 59 kW pri 4 000 ot/min |
1,6 TDI-CR DPF | 1 598 | 55 kW pri 4 000 ot/min | |
1,6 TDI-CR DPF | 1 598 | 66 kW pri 4 200 ot/min | |
1,6 TDI-CR DPF | 1 598 | 77 kW pri 4 400 ot/min | |
1,9 TDI-PD (DPF) | do 2010 | 1 896 | 77 kW pri 4 000 ot/min |