Elektromobily mieria po haváriách rovno do šrotu. Opravy sú extrémne drahé

Aj toto je jeden z aspektov elektromobility. Drahé opravy elektrických áut vedú totiž poisťovne k ich zošrotovaniu alebo predaju havarovaných áut v aukciách. Radšej zaplatia „totálnu škodu“, než aby ich poslali do servisu.

31.01.2023 16:00
debata (35)
Poisťovniam sa nechce do opráv Tesiel. Radšej... Foto: Bid Cars
Tesla do aukcie Poisťovniam sa nechce do opráv Tesiel. Radšej ich „odpíšu“ a pošlú do šrotu alebo aukcie havarovaných áut na náhradné diely.

Agentúra Reuters zverejnila zaujímavé informácie o osude havarovaných elektromobilov Tesla. Množia sa totiž prípady, keď aj relatívne málo poškodené vozidlá s nízkym počtom najazdených kilometrov nemieria do opravovne, ale do šrotu alebo do aukcie, kde ich môže získať záujemca na náhradné diely. Jednoducho, poisťovňa sa rozhodne označiť škodu za „totálnu“ aj pri exemplároch, ktoré ak by neboli elektromobilmi, by normálne nechala opraviť a opravu zaplatila v rámci poistenia.

Dôvodom sú vysoké ceny opráv. Stáť za tým majú batérie – najdrahšia súčasť elektromobilu. Ak sú nárazom poškodené, oprava je taká drahá, že sa poisťovniam oplatí radšej auto „odpísať“ a vyplatiť majiteľovi „totálnu škodu“. Podľa údajov spoločností Copart a IAA, dvoch najväčších aukčných domov v USA, z viac ako 120 modelov Y, ktoré boli celkovo po kolíziách predmetom aukcii v decembri 2022 a začiatkom januára 2023, mala drvivá väčšina najazdených menej ako 16 000 km! Napriek tomu bol ich osud spečatený.

Kia e-Niro - servis Čítajte viac GDV: Oprava áut je stále drahšia. Ceny dielov lámu rekordy

Rozsah poškodenia síce nepoznáme, ale je málo pravdepodobné, že by v priebehu jedného mesiaca došlo k viac ako 120 totálnym nehodám jediného modelu. Skôr to potvrdzuje nechuť poisťovní púšťať sa do riskantných opráv, pri ktorých sa môžu ukázať štrukturálne problémy s akumulátorom. Priemerné ceny týchto áut sa pritom pohybovali na úrovni 60 000 až 80 000 dolárov, pričom odhadovaná cena opráv bola od 43 000 do 51 000 dolárov. Samozrejme, že takáto politika poisťovní sa premieta aj do ceny poistenia.

autoškola, doprava, auto Čítajte viac Neúspešnosť v autoškolách prudko rastie. Vinníka poznáte, ale neuhádnete

To je pri Teslách, a alektromobiloch všeobecne, vyššie, ako pri klasických autách. Je to fakt, ktorý potvrdzuje aj samotná Tesla. Počas konferencie o obchodných výsledkoch Tesly za štvrtý štvrťrok šéf Elon Musk povedal, že poistné zo strany poisťovacích spoločností „je v niektorých prípadoch neprimerane vysoké“. Tesla dokonca založila vlastnú poisťovaciu divíziu, ktorá od roku 2019 ponúka majiteľom poistenie, ktoré sľubuje sadzby nižšie až o 30 % v porovnaní s komerčným poistením tradičných poisťovní. Musk tiež zdôraznil, že Tesla pracuje na zmenách v konštrukcií áut tak, aby minimalizovala škody, a teda aj následné náklady na opravy.

„Je pozoruhodné, že aj malé zmeny v konštrukcii nárazníka môžu mať obrovský vplyv na náklady na opravu,“ povedal. „Väčšina nehôd je v skutočnosti malá – preliačený blatník alebo poškriabaná jedna strana auta,“ dodal. Šrotovanie alebo aukčný predaj poškodených Tesiel s nízkym počtom kilometrov, je vážnou škvrnou na ekologickej povesti elektromobilov. Na ich výrobu sa totiž spotrebuje oveľa viac energie, takže po rýchlom „odpise“ nedokážu ani len vyrovnať svoj uhlíkový dlh voči konvenčným autám. S ochranou životného prostredia to veru nemá veľa spoločného.

Tesla Model 3 - Požičovňa NextMove Čítajte viac Tesla hlási rekordný rok. Pomohlo jej radikálne zníženie cien

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #poistenie #Poisťovne #elektromobily #Tesla
Články podľa značiek