Sen sa vzďaľuje: 15 miliónov elektromobilov Nemci do roku 2030 mať nebudú

Predaj elektromobilov v tomto roku v Nemecku zrejme klesne po prvýkrát od roku 2016. Nemcom sa nedarí ani pri budovaní dobíjacej infraštruktúry.

07.02.2024 12:00
Crawow - test dojazdu elektromobilov Foto:
Nadšenie Nemcov pre elektroautá zrejme výrazne ochladne. Dotácie na ich kúpu skončili.
debata (36)

Nemecko je najväčší a najdôležitejší automobilový trh v Európskej únii. To, čo sa deje na ňom, je zväčša predobrazom toho, čo sa bude diať aj na ostatných. A aktuálne to s ním, aspoň pokiaľ ide o predaj elektromobilov, nevyzerá práve ružovo.

„V Nemecku to tento rok nevyzerá s dopytom po elektrických vozidlách dobre,“ povedal Jan Burgard, hlavný poradca pre stratégiu automobilového priemyslu agentúry Berylls. „Trh s drahšími elektromobilmi je už takmer nasýtený a v segmente nižšej kategórie s elektromobilmi do 25 000 eur je ponuka minimálna," cituje ho agentúra Bloomberg. Ďalším problémom je, že štedré dotácie na nákup elektrických áut postupne v jednotlivých krajinách končia, respektíve sú výrazne redukované.

Pravda o klíme: Spaľovacie motory kontra elektromobily
Video
Odpovedá Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia. Premiéra 19. 10. 2023.

V samotnom Nemecku má predaj elektromobilov tento rok klesnúť o 14 percent práve kvôli zastaveniu vládnych dotácií. Podľa lobistickej skupiny VDA pôjde o vôbec prvý pokles od roku 2016. Predaj zrejme výraznejšie neoživí ani cenová vojna, ktorú v Európe rozpútala Tesla. Elektromobily sú skrátka stále príliš drahé.

A ich cena nie je jediný problém. Nemcom sa ambiciózny cieľ mať do roku 2030 na cestách 15 miliónov elektromobilov (ku koncu uplynulého roku ich po nemeckých cestách jazdilo len niečo vyše milióna)vzďaľuje aj kvôli pomalému budovaniu elektrickej infraštruktúry. Popri ambícii mať na cestách do roku 2030 spomínaných 15 miliónov elektromobilov, je tento dátum dôležitým míľnikom aj z hľadiska budovania nabíjacích staníc. Nemci totiž chceli mať do roku 2030 aj milión nabíjacích staníc. A tento cieľ sa ukazuje rovnako nereálny, ako ten, súvisiaci s predajom elektromobilov.

ADAC - ecotest elektromobilov Čítajte viac Dotácie ceny elektromobilov neznižujú. Naopak, končia vo vreckách výrobcov

Na konci tretieho kvartálu minulého roku ich totiž v Nemecku bolo len niečo vyše stotisíc. Aby Nemci svoje ciele dodržali, museli by začať budovať nabíjacie stanice trojnásobným tempom. Tu sa však nevedia dohodnúť, kto by to celé vlastne mal financovať, ide totiž rádovo o miliardy eur. „Myslím si, že z dnešného pohľadu je nereálne dosiahnuť do roku 2030 15 miliónov elektromobilov na nemeckých cestách,“ doplnil Burgard.

Na situáciu už reagujú aj nemecké automobilky, najmä koncern Volkswagen, ktoré pre najbližšie znižujú plánovaný objem výroby elektrických áut. Uvidíme, čo prinesie v tomto smere ďalšie mesiace, ako sa počas nich bude vyvíjať nemecký trh s elektrickými autami a aký vplyv budú mať a ich podporu aj blížiace sa voľby do europarlamentu, pri ktorých sa predpokladá, že silnejšiu pozíciu získajú hlavne pravicové strany, ktoré vo svojich programoch nemajú ekologickú agendu tak silne prítomnú ako strany, ktoré ho ovládajú v súčasnosti.

36 debata chyba
Viac na túto tému: #nabíjacia infraštruktúra #predaj elektromobilov v Nemecku #pokles záujmu o elektromobily
Články podľa značiek