Niektorí analytici tvrdia, že dotácie na kúpu elektromobilov majú opačný efekt – namiesto toho, aby sa vďaka nim stávali dostupnejšími, sú v skutočnosti nástrojom, ktorý pomáha umelo udržiavať vysoké ceny elektromobilov. A tiež to, že dotácie, hradené z peňazí tých, ktorí si elektromobily nekupujú, nakoniec neskončia na účte záujemcov o elektrické autá, hoci to tak vyzerá, ale na strane automobiliek a predajcov.
Inak nie je podľa nich možné vysvetliť výrazné znižovanie cien elektrických áut v krajinách, kde dotácie výrazne obmedzili alebo zrušili bez toho, aby to nepredstavovalo stratu na strane výrobcu. V kontinentálnej Európe by sa to dalo ešte pochopiť, keďže takáto strata môže byť nižšia ako pokuty za prekračovanie emisií, ale v Británii (ktorá už nie je súčasťou EÚ), kde dotácie na elektroautá výrazne obmedzili v roku 2021 a následne tam väčšina výrobcov znížila ich cenu, nemá žiadne racionálne vysvetlenie.
Úplne rovnaký scenár nastal v súčasnosti aj v Nemecku, kde pred pár týždňami dotácie na elektromobily nečakane zastavili prakticky zo dňa na deň. Niektorí výrobcovia boli prakticky okamžite po ich zrušení ochotní prevziať vyplácanie zastavenej štátnej podpory na sebe, iní promptne znížili ceny elektromobilov. Najprv znížila ceny francúzska automobilka Citroën, patriaca do koncernu Stellantis, takže možno očakávať, že k rovnakému kroku pristúpia aj ďalšie značky, ktoré doň patria.
Po ňom k rovnakému krou pristúpila aj skupina Volkswagen, ktorá výrazne znížila ceny rôznych modelov – a to o sumu 4 760 až 7 735 eur. Ďalším do partie je čínska automobilka BYD, ktorá plošne znížila cenu svojich elektromobilov v Nemecku o 15 percent.
To však nič nemení na tom, že elektromobily aj v Nemecku zostávajú naďalej drahé. Podľa analýzy nemeckého automotoklubu ADAC z 99 dostupných elektromobilov na nemeckom trhu majú len tri cenu pod hranicou 30 000 eur. Ďalších dvanásť modelov stojí v základe od 30 000 do 40 000 eur. Všetky ostatn=e majú základnú cenu nad hranicou 40 000 eur.