Maserati Ghibli má aj diesel

Taliansky trojzubec predstavil v Šanghaji menší sedan Ghibli. Po prvýkrát môže tankovať aj naftu.

02.08.2013 06:00
Maserati-Ghibli 2014 Foto:
Maserati Ghibli je v porovnaní s Quattroporte kratšie takmer o 30 centimetrov. To mu dáva oveľa športovejšie jazdné vlastnosti.
debata

Kým Alfa Romeo akoby pomaly umieralo, sesterské Maserati, považované doteraz viac-menej za kusový tovar, chytá druhý dych. Do roku 2015 chce vyrábať 50 000 automobilov ročne. Pomôcť mu má pripravované SUV, ale najmä nový sedan Ghibli, ktorý by mal byť cenovou vstupenkou do rodiny talianskeho trojzubca.

V ponuke Maserati sa postaví pod vlajkovú loď Quattroporte. Práve jej obrovský medzigeneračný nárast umožnil vytvoriť priestor pre menší model. A je to dobré, pretože 5,3 metra dlhá limuzína už nemohla celkom dobre vystihovať športový charakter značky. Zato Ghibli s dĺžkou 4 971 mm, čo je o 291 mm menej, má k športovej DNA predsa len bližšie. Do kariet mu hrá aj rázvor skrátený o 173 mm. Napriek tomu majú Quttroporte a Ghibli 45 % spoločných dielcov. Dizajn Ghibli je však o čosi agresívnejšie.

Maserati Ghibli Foto: Maserati
Maserati-Ghibli 2014 Maserati Ghibli

Názov Ghibli je tak trochu prekvapením. Niežeby sme ho nepoznali, ale v dejinách Maserati sa spájal výlučne s dvojdverovými kupé vyrábaným v rokoch 1967 až 1973 a následne jeho druhou generáciou z rokov 1992 až 1997. Lenže nové Ghibli je 4-dverový sedan vyššej strednej triedy. Je to vôbec po prvýkrát, čo má Maserati v ponuke dva sedany.

Ghibli to má namierené priamo proti nemeckému triu – Mercedesu E, BMW 5 a Audi A6. Pochopiteľne, dominovať má nad nimi športovou filozofiou. A tomu je prispôsobená celá konštrukcia. Až 50 % karosérie pozostáva z hliníka. Konštruktérom sa tým podarilo dosiahnuť ideálne rozloženie hmotnosti v pomere 50 : 50 medzi obe nápravy, čo je kľúčový parameter pre kvalitu jazdných vlastností. Z hliníka je prakticky celá predná časť karosérie a podvozku. Na prístrojovej doske nájdeme dokonca horčík.

Rozmery
Dĺžka (mm) 4 971
Šírka (mm) 1 945
Výška (mm) 1 461
Rázvor náprav (mm) 2 998
Objem kufra/nádrže (l) 500/80
Hmotnosť (kg) 1 810 – 1 870

Aj interiér je v porovnaní s Quttroporte kompaktnejší a športovejší. Dominuje mu koža hliník a karbón. V centre palubnej dosky sa nachádza dotykové rozhranie s veľkým displejom, prevzaté pravdepodobne z Lancie Thema. V základnej výbave je tiež kožené čalúnenie, dvojzónová klimatizácia, bi-xenónové svetlá či 8-stupňová prevodovka.

Interiéru dominuje koža, drevo a hliník.... Foto: Maserati
Maserati-Ghibli 2014 Interiéru dominuje koža, drevo a hliník. Dotykové rozhranie pochádza z Lancie Thema.

Pod kapotou bude na výber z troch motorov. Kým Quattroporte disponuje aj 8-valcom, Ghibli si musí vystačiť s preplňovaným 3-litrovým vidlicovým 6-valcom s výkonom 243 a 301 kW pre výkonnejšiu verziu Ghibli S s dvojicou turbodúchadiel. Ich imidž zvyšuje skutočnosť, že boli vyvinuté priamo vo Ferrari. Ghibli 3,0 V6 šprintuje na stovku za 5,6 a Ghibli S za rovných päť sekúnd.

Najväčšou novinkou je však 3-litrový vidlicový naftový agregát pre Ghibli Diesel, vôbec prvé naftové Maserati v jeho histórii. Motor vyvinutý spoločnosťou VM Motori, ktorý používa napríklad aj Lancia Thema či Jeep Grand Cherokee, bol pod vedením Paola Martinelliho do veľkej miery upravený. Jeho výkon stúpol zo 176 na 202 kW a krútiaci moment z 550 na 600 Nm. Ghibli Diesel bude síce zo všetkých Ghibli najpomalšie, na stovku akceleruje za 6,3 sekundy, ale zároveň najúspornejšie. Priemerne spotrebuje len šesť litrov paliva. Aby sa majitelia Maserati nesťažovali na netradičnú zvukovú kulisu, používa Ghibli Diesel vo výfukovom potrubí dva aktívne zvukové aktuátory.

Prvý diesel Maserati má výkon 202 kW. Ghibli s... Foto: Maserati
masearti ghibli - diesel Prvý diesel Maserati má výkon 202 kW. Ghibli s ním šprintuje na stovku za 6,3 sekundy.

Všetky motorizácie sú štandardne prepojené s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom zadných kolies. Maserati sa chváli, že o ich špičkovú trakciu sa stará mechanický samosvorný diferenciál, ktorí konkurenti nepoužívajú.

Pre Ghibli S je pripravený aj pohon oboch náprav Q4. Využíva elektrohydraulickú spojku integrovanú v prevodovke, ktorá dokáže v prípade potreby, napríklad pri prudkej akcelerácii alebo prejazde zákrut, preniesť na prednú nápravu 50 % hnacieho momentu. Za normálnych okolností sú však preferované zadné kolesá, aby sa zachoval charakter typický pre športové vozidlá so zadným náhonom. Maserati však tvrdí, že trakcia zadných kolies je taká dobrá, že k predným neputuje zvyčajne viac ako 35 % krútiaceho momentu.

Pôvodne sa špekulovalo, že Ghibli využije podvozok Chrysleru 300, respektíve Lancie Thema. Nestalo sa, spoločná je len centrálna časť platformy. Nápravy si Ghibli požičalo od svojho väčšieho súrodenca a tak disponuje dvojitými lichobežníkovými závesmi a zadnou viacprvkovou nápravou.

O spomalenie sa starajú ventilované kotúčové brzdy s priemerom 360 na predných a 350 mm na zadných kolesách, ovládané 6-piestikovými, respektíve 4-piestikovými strmeňmi. Podľa Maserati dokáže Ghibli zastaviť z rýchlosti 100 km/h na 36 metroch. Brzdy Brembo sú ukryté v minimálne 18-palcových diskoch. Ich rozmery siahajú až do 21 palcov.

Maserati Ghibli Foto: Maserati
Maserati-Ghibli 2014 Maserati Ghibli

Kvalita jazdných vlastností a športové zameranie viedli Maserati k rozhodnutiu neponúkať moderné elektronické asistenty. V cenníku preto nenájdete radarový tempomat, upozornenie na opustenie jazdného pruhu či detekciu mŕtveho uhla v zrkadlách.

Maserati Ghibli predstavila automobilka na nedávnom šanghajskom autosalóne.

Technické údaje
Motor Ghibli Ghibli S Ghibli S Q4 Ghibli Diesel
Zdvihový objem (ccm) 2 979 2 979 2 979 2 987
Počet valcov/ventilov V6/24 Turbo V6/24 Bi-Turbo V6/24 Bi-Turbo V6/24 Turbo
Max. výkon (kW/ot.) 243/5 000 301/5 500 301/5 500 202/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 500/1 750 550/1 750 550/1 750 600/2 000
Max. rýchlosť (km/h) 263 285 284 250
0 – 100 km/h (s) 5,6 5,0 4,8 6,3
Spotreba na 100 km (l) 9,6 10,4 10,5 6,0
Maserati-Ghibli 2014
Maserati-Ghibli 2014
+10Maserati-Ghibli 2014
debata chyba
Viac na túto tému: #Maserati #Ghibli #diesel
Články podľa značiek