AeroMobil 3.0: Slovenské lietajúce auto vyvolalo rozruch vo Viedni

Slovenská spoločnosť AeroMobil predstavila dnes na festivale Pioneers vo Viedni vo svetovej premiére prototyp sériovej verzie lietajúceho automobilu AeroMobil 3.0. V porovnaní s verziou 2.5 prešiel tento „lietajúci zázrak“ veľkou premenou i úspešnými letovými skúškami.

AeroMobil 3.0 prešiel za posledný rok veľkými
konštrukčnými zmenami. V porovnaní s verziou 2.5 má karosériu vytvorenú z
kompozitných materiálov.
AeroMobil 3.0 prešiel za posledný rok veľkými konštrukčnými zmenami. V porovnaní s verziou 2.5 má karosériu vytvorenú z kompozitných materiálov.
Autor: AeroMobil

O zázračnom lietajúcom aute zo Slovenska sa hovorí už viac ako rok, kedy spoločnosť AeroMobil ukázala v kanadskom Montreale ostatnú vývojovú fázu projektu AeroMobil 2.5. Jeho konštruktér Štefan Klein, známy slovenský dizajnér a pedagóg, však pracuje na svojom sne už takmer 25 rokov. A dnes vo Viedni na akcii s názvom Pioneers Festival predstavil spolu so svojím tímom finálnu podobu lietajúceho vozidla AeroMobil 3.0, ktoré má už len krôčik k sériovej výrobe.

Ako vidieť, projekt prešiel za posledný rok obrovskou premenou. Hoci letové skúšky prebiehali už aj s predošlou verziou, AeroMobil 2.5 bol v porovnaní s verziou 3.0 podstatne jednoduchší. Oceľový priestorový skelet karosérie pokrývalo plátno, a zariadenie interiéru obsahovalo len najnutnejšie letecké vybavenie. AeroMobil 3.0 však nahrádza plátno rozsiahlym nasadením kompozitných materiálov, z ktorých sú vyrobené panely karosérie či blatníky a dokonca kolesá.

Pohyb vo vzduchu zabezpečí tlačná vrtuľa. Cestovná
rýchlosť má byť 200 km/h a dolet až 700 km. Na ceste by však tiež nemal
byť brzdou v premávke. Dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h.
Pohyb vo vzduchu zabezpečí tlačná vrtuľa. Cestovná rýchlosť má byť 200 km/h a dolet až 700 km. Na ceste by však tiež nemal byť brzdou v premávke. Dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h.
Autor: AeroMobil

Obsahuje tiež pokročilé technológie, ako napríklad variabilný nábehový uhol krídla, ktorý skracuje vzletovú dráhu, robustné zavesenie kolies umožňujúce pristávať a štartovať aj na menej kvalitných či trávnatých povrchoch. Nechýba najmodernejšia avionika vrátane autopilota, systémy pre nočné lety, či záchranný padákový systém. Na stránke spoločnosti sa uvádza, že AeroMobil 3.0 otvára dvere ku skutočnému lietaniu od dverí k dverám.

Zmestí sa na akékoľvek parkovacie miesto, tankuje obyčajný benzín a môže byť použitý na akýchkoľvek cestných komunikáciách. Na rozdiel od bežných áut vie však tento stroj aj lietať. Kým na asfalte dosahuje maximálnu rýchlosť 160 km/h, vo vzduchu je to viac ako dvesto. Na jedno natankovanie doletí do vzdialenosti 700 km, pričom na hodinu letu si vypýta 15 litrov paliva. A ani na zemi sa jeho spotreba príliš nelíši od bežnej štvorkolesovej konkurencie.

Dvojmiestny interiér dostal to najmodernejšie letecké
vybavenie vrátane autopilota. Bezpečnosť posádky zabezpečí záchranný
padák.
Dvojmiestny interiér dostal to najmodernejšie letecké vybavenie vrátane autopilota. Bezpečnosť posádky zabezpečí záchranný padák.
Autor: AeroMobil

Po 100 km ubudne z nádrže len osem litrov benzínu. AeroMobil 3.0 poháňa dvojvalcový motor Rotax 912 s protibežnými piestami a približným výkonom 100 koní (74 kW). Kým na zemi sa prenáša jeho výkon na kolesá, po premene na lietadlo putuje k zadnej tlačnej vrtuli. Zmena z auta na lietadlo a naopak je automatická, nevyžaduje si teda žiadne špeciálne úkony. Po rozložení krídiel je AeroMobil pripravený vzlietnuť, po ich zložení sa stáva autom.

Na ceste má šírku 1,6 metra. Po rozložení sa rozpätie krídiel zväčší na 8,2 metra. Dĺžka šesť metrov ostáva vo vzduchu aj na zemi rovnaká. Teraz čakajú AeroMobil rozsiahle testy. Lieta však už od začiatku októbra. Ako povedal Klein pre motoristický portál autobild.sk, dizajn sa už meniť príliš nebude, no je možné, že zmeny sa dotknú pohonných skupín. „Je to koncept, to znamená, že ho budeme analyzovať z hľadiska výpočtov, porovnávať parametre, a z toho sa urobí záver, kam bude projekt smerovať,“ vysvetlil Klein pre autobild.sk.

Prototyp s označením 2.5 absolvoval úspešné letové
skúšky už vlani.
Prototyp s označením 2.5 absolvoval úspešné letové skúšky už vlani.
Autor: Aeromobil

Pravdepodobne však bude AeroMobil určený najmä pre trhy Severnej Ameriky, kde je legislatíva viac naklonená individuálnej leteckej doprave. Samozrejme, dovtedy bude musieť získať všetky potrebné certifikáty, aby bol schválený aj ako lietadlo, aj ako osobný automobil. Kedy bude spustená sériová výroba, ešte známe nie je. Veľa konkurentov však rozhodne mať nebude. V súčasnosti je na trhu v ponuke len jediné lietajúce auto americkej spoločnosti Terrafugia. AeroMobil sa od neho líši najmä tým, že ide skôr o jazdiace lietadlo ako lietajúce auto, čo by malo znamenať bezpečnejšie letové vlastnosti.

Technické údaje pre konfiguráciu lietadla

Motor Rotax 912
Krídla skladacie
Maximálna letová rýchlosť cca 200 km/h
Minimálna letová rýchlosť 60 km/h
Vzletová rýchlosť 130 km/h
Dolet 700 km
Palivová spotreba 15l/h
Konštrukcia oceľový rám, karbónový plášť
Šírka 8 320 mm (rozložené krídla)
Dĺžka 6 000 mm
Prepravná kapacita 2 osoby

Technické údaje pre konfiguráciu vozidla

Motor Rotax 912
Maximálna rýchlosť 160 km/h
Dojazd 875 km
Spotreba paliva 8l/100 km
Šírka 2 240 mm (sklopené krídla)
Dĺžka 6 000 mm
Prepravná kapacita 2 osoby
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Dacia Duster - 2017 interiér

Dacia Duster: Unikla snímka interiéru druhej generácie

24.06.2016 16:00

Rumuni usilovne pracujú na druhej generácii lacného SUV Duster. Predstaviť by sa mala už na budúci rok. Kvalita a výbava pôjdu hore. Naznačuje to aj fotografia interiéru, ktorá unikla na internete.

LiquidPiston - Wankelov motor

LiquidPiston: Američania prevrátili Wankel naruby. Je to budúcnosť?

23.06.2016 12:00

Revolučný Wankelov motor americkej spoločnosti LiquidPiston poháňa zatiaľ len motokáru. Autori mu však predpovedajú svetlú budúcnosť. Tvrdia, že v ňom vyriešili väčšinu jeho nevýhod.

Renault Mégane - 2016

Renault Mégane GT: Na polceste k RS stačí aj 205 koní

23.06.2016 06:00

Nový Renault Mégane RS má premiéru naplánovanú až na rok 2017. Zato je tu hneď od začiatku Mégane GT, v ktorom má tiež prsty divízia Renault Sport. Nechýbajú emócie ani riadená zadná náprava 4Control.

počasie, horúčava, leto, teplomer

Záchranári riešili 187 kolapsov z tepla

25.06.2016 21:11

Záchranári Záchrannej zdravotnej služby zasahovali v priebehu piatku a dneška spolu 187-krát pri kolapsoch z tepla.

Jonathan Hill

Britský eurokomisár Jonathan Hill sa kvôli brexitu vzdal funkcie

25.06.2016 19:45

Britský zástupca v Európskej komisii, eurokomisár pre finančnú stabilitu, služby a kapitálovú úniu Jonathan Hill sa v reakcii na výsledok britského referenda vzdal funkcie.

Petro Porošenko

Porošenko sa počas inšpekcie v Donbase dostal pod paľbu

25.06.2016 19:25

Ukrajinský prezident Petro Porošenko sa počas inšpekcie v Donbase dostal pod paľbu proruských separatistov.

Somálsko, útok

Útok aš-Šabábu na hotel v Somálsku má najmenej 17 obetí

25.06.2016 18:14, aktualizované: 20:35

Najmenej 17 obetí na životoch si vyžiadal útok spáchaný za pomoci výbušnín a strelných zbraní v jednom z hotelov v somálskej metropole Mogadišo.