O zázračnom lietajúcom aute zo Slovenska sa hovorí už viac ako rok, kedy spoločnosť AeroMobil ukázala v kanadskom Montreale ostatnú vývojovú fázu projektu AeroMobil 2.5. Jeho konštruktér Štefan Klein, známy slovenský dizajnér a pedagóg, však pracuje na svojom sne už takmer 25 rokov. A dnes vo Viedni na akcii s názvom Pioneers Festival predstavil spolu so svojím tímom finálnu podobu lietajúceho vozidla AeroMobil 3.0, ktoré má už len krôčik k sériovej výrobe.
Ako vidieť, projekt prešiel za posledný rok obrovskou premenou. Hoci letové skúšky prebiehali už aj s predošlou verziou, AeroMobil 2.5 bol v porovnaní s verziou 3.0 podstatne jednoduchší. Oceľový priestorový skelet karosérie pokrývalo plátno, a zariadenie interiéru obsahovalo len najnutnejšie letecké vybavenie. AeroMobil 3.0 však nahrádza plátno rozsiahlym nasadením kompozitných materiálov, z ktorých sú vyrobené panely karosérie či blatníky a dokonca kolesá.
Obsahuje tiež pokročilé technológie, ako napríklad variabilný nábehový uhol krídla, ktorý skracuje vzletovú dráhu, robustné zavesenie kolies umožňujúce pristávať a štartovať aj na menej kvalitných či trávnatých povrchoch. Nechýba najmodernejšia avionika vrátane autopilota, systémy pre nočné lety, či záchranný padákový systém. Na stránke spoločnosti sa uvádza, že AeroMobil 3.0 otvára dvere ku skutočnému lietaniu od dverí k dverám.
Zmestí sa na akékoľvek parkovacie miesto, tankuje obyčajný benzín a môže byť použitý na akýchkoľvek cestných komunikáciách. Na rozdiel od bežných áut vie však tento stroj aj lietať. Kým na asfalte dosahuje maximálnu rýchlosť 160 km/h, vo vzduchu je to viac ako dvesto. Na jedno natankovanie doletí do vzdialenosti 700 km, pričom na hodinu letu si vypýta 15 litrov paliva. A ani na zemi sa jeho spotreba príliš nelíši od bežnej štvorkolesovej konkurencie.
Po 100 km ubudne z nádrže len osem litrov benzínu. AeroMobil 3.0 poháňa dvojvalcový motor Rotax 912 s protibežnými piestami a približným výkonom 100 koní (74 kW). Kým na zemi sa prenáša jeho výkon na kolesá, po premene na lietadlo putuje k zadnej tlačnej vrtuli. Zmena z auta na lietadlo a naopak je automatická, nevyžaduje si teda žiadne špeciálne úkony. Po rozložení krídiel je AeroMobil pripravený vzlietnuť, po ich zložení sa stáva autom.
Na ceste má šírku 1,6 metra. Po rozložení sa rozpätie krídiel zväčší na 8,2 metra. Dĺžka šesť metrov ostáva vo vzduchu aj na zemi rovnaká. Teraz čakajú AeroMobil rozsiahle testy. Lieta však už od začiatku októbra. Ako povedal Klein pre motoristický portál autobild.sk, dizajn sa už meniť príliš nebude, no je možné, že zmeny sa dotknú pohonných skupín. „Je to koncept, to znamená, že ho budeme analyzovať z hľadiska výpočtov, porovnávať parametre, a z toho sa urobí záver, kam bude projekt smerovať,“ vysvetlil Klein pre autobild.sk.
Pravdepodobne však bude AeroMobil určený najmä pre trhy Severnej Ameriky, kde je legislatíva viac naklonená individuálnej leteckej doprave. Samozrejme, dovtedy bude musieť získať všetky potrebné certifikáty, aby bol schválený aj ako lietadlo, aj ako osobný automobil. Kedy bude spustená sériová výroba, ešte známe nie je. Veľa konkurentov však rozhodne mať nebude. V súčasnosti je na trhu v ponuke len jediné lietajúce auto americkej spoločnosti Terrafugia. AeroMobil sa od neho líši najmä tým, že ide skôr o jazdiace lietadlo ako lietajúce auto, čo by malo znamenať bezpečnejšie letové vlastnosti.
Technické údaje pre konfiguráciu lietadla
Motor | Rotax 912 |
---|---|
Krídla | skladacie |
Maximálna letová rýchlosť | cca 200 km/h |
Minimálna letová rýchlosť | 60 km/h |
Vzletová rýchlosť | 130 km/h |
Dolet | 700 km |
Palivová spotreba | 15l/h |
Konštrukcia | oceľový rám, karbónový plášť |
Šírka | 8 320 mm (rozložené krídla) |
Dĺžka | 6 000 mm |
Prepravná kapacita | 2 osoby |
Technické údaje pre konfiguráciu vozidla
Motor | Rotax 912 |
---|---|
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
Dojazd | 875 km |
Spotreba paliva | 8l/100 km |
Šírka | 2 240 mm (sklopené krídla) |
Dĺžka | 6 000 mm |
Prepravná kapacita | 2 osoby |