Jeep Renegade: 'Bejby Wrangler' má dve tváre. Tá druhá je drsná

Možno ho na prvý pohľad hneď odsúdite. No toto auto skrýva viac ako len kontroverzný dizajn. Rengade totiž nezabudol na svoje drsné korene a hoci mu dnes viac pasuje prívlastok crossover, v teréne dá na frak väčšine kompaktných SUV. Nejde len o pohon 4x4. Renegade má dokonca redukčnú prevodovku!

12.11.2014 06:00
debata (3)
Dĺžkou necelých 4,3 metra bude Renegade... Foto: Jeep
Jeep Renegade Dĺžkou necelých 4,3 metra bude Renegade najmenším Jeepom. To však neznamená, že sa vzdal terénnych schopností. Dostane napríklad redukčnú prevodovku.

Jeep Renegade je ďalším výsledkom spolupráce americkej terénnej ikony a dnes už materského koncernu Fiat či vlastne FCA. Konkurent Opelu Mokka či Škody Yeti zaplní priestor pod novým Cherokee. Je teda jednoznačne najmenším Jeepom. No zas až taký drobček to nie je. Na dĺžku má 4 232 mm, čo je približne o 10 cm viac v porovnaní so Škodou Yeti. A šírkou či výškou konkuruje dokonca novému Nissanu Qashqai. Rázvor náprav s hodnotou 2 570 mm ho však predsa len vracia na spodok hierarchie. Napokon rodil sa spoločne s nedávno predstaveným Fiatom 500X.

Do mesta aj do terénu

To asi neznie pre priaznivcov značky Jeep príliš optimisticky, nedajte sa však odradiť. Otázka, či ide, alebo nejde o Jeep, má jednoznačnú odpoveď – áno. Podstatné je, ako sa na to pozriete. Renegade má v skutočnosti dve tváre. Slabšie verzie s predným náhonom toho v teréne veľa nezvládnu a viac im bude vyhovovať promenádna jazda v meste, zato vrcholová verzia Trailhawk ďaleko presahuje štandardné schopnosti módnych crossoverov a kompaktných SUV mimo asfaltu. Alebo poznáte iný model tejto triedy s redukčnou prevodovkou a svetlou výškou podvozku, ktorá môže mať až 210 mm?

Jeep Renegade má síce európsku techniku aj... Foto: Jeep
Jeep Renegade Jeep Renegade má síce európsku techniku aj platformu, ale dizajnom išiel vlastnou cestou. Láska na prvý pohľad to rozhodne nie je. V každom prípade má v triede vyumelkovaných crossoverov vlastný charakter.

Úctu k svojej armádnej minulosti sa snaží dať Renegade najavo už samotným dizajnom evokujúcim legendárnym Willys. Renegade dominujú vyslovene kubistické tvary vrátane hranatých blatníkov, neodmysliteľná maska so siedmimi vertikálnymi otvormi či kruhové svetlá. Zadné reflektory s motívom písmena X sú zas inšpirované prelismi na kanistroch. Profil sa snaží zjemniť dynamickejšia spodná línia okien a dokonca malé tretie bočné okienka. Komu je to málo, môže voliť špičkovú verziu Trailhawk so zväčšenou ochranou podvozka a kontrastnými červenými ťažnými okami v nárazníkoch. V ponuke však budú aj ďalšie verzie Latitude, Sport a Limited.

Špičková verzia Trailhawk má vyššiu svetlú... Foto: Jeep
Jeep Renegade Špičková verzia Trailhawk má vyššiu svetlú výšku a väčšie nábehové uhly. Spoznáte ju aj vďaka rozšírenej ochrane podvozku a červených ťažných ôk, ktoré trčia z nárazníkov.

Výsledok je aj tak dosť rozpačitý. Dizajn Renagade jednoducho polarizuje. Na základe nečakaného úspechu rovnako kontroverzného nového Cherokee však Jeep asi vie, čo robí. Podobne je to v interiéri. Ten kombinuje drsné prvky Wrangleru, napríklad mohutnú rúčku pred spolujazdcom, s civilnými tvarmi palubnej dosky a prekvapujúco solídnymi materiálmi. K dispozícii je aj personalizácia s rozsiahlymi možnosťami výberu farebného vyhotovenia (Trespass Black, Trailhawk Black, Warm Sand, San Surfing Black, Free Falling Bark Brown, Ski Gray), ktoré sa líšia nielen čalúnením, ale aj použitými módnymi dekoráciami na lemoch ventilácie či reproduktorov.

Spomína na Wrangler

Ako odkaz na Wrangler, ktorý si celú svoju kariéru ponechal možnosť jazdy s otvorenou karosériou, je Renegade vybavený za príplatok dvoma odnímateľnými panoramatickými strešnými panelmi, ktoré možno umiestniť do batožinového priestoru, alebo panoramatickou strechou My Sky s elektrickým posuvom. Objavujú sa tu však aj vysoko moderné prvky. Napríklad multimediálne rozhranie UConnect s 5– alebo 6,5-palcovou dotykovou obrazovkou. Vyššie verzie môžu byť osadené dokonca ďalším 7-palcovým farebným monitorom informačného systému priamo na prístrojovom paneli medzi analógovými ukazovateľmi.

Dizajn interiéru má asi najbližšie k Wrangleru.... Foto: Jeep
Jeep Renegade - 2015 Dizajn interiéru má asi najbližšie k Wrangleru. Napríklad vďaka rukoväti pred spolujazdcom. Prináša však viac farieb a kvalitnejšie povrchové materiály.

A nájdeme tu aj množstvo bezpečnostných prvkov, ktoré nie sú v tejto triede rozhodne štandardom. Okrem šiestich airbagov nechýbajú elektronickí asistenti, napríklad monitorovanie slepého uhla, upozornenie na nedobrovoľné opustenie jazdného pruhu, parkovacia kamera, výstrahy pred kolíziou, radarový tempomat ale aj hill-holder či kontrola stability pri prudkom zjazde. Tu sa Renegade vyrovná dokonca aj svojim podstatne drahším a väčším súrodencom. V kufri ponúka slušných 350 litrov pre batožiny a dvojitú podlahu. Po sklopení zadných sedadiel je to 869 litrov. A sklopiť sa dá aj operadlo sedadla spolujazdca.

Pohon oboch náprav aj 9-stupňový automat

Čo sa týka ponuky motorov pre Európu, konečne je jasno. Pôvodne totiž Jeep oznámil, že vzhľadom na globálny zásah Renegade, ktorý sa objaví na viac ako 100 trhoch celého sveta, ponúkne až šestnásť kombinácií motorov a prevodoviek. Na starom kontinente ich bude dvanásť. Základom je 16-ventilový atmosférický benzínový motor 1,6 E.TorQ EVO (81 kW) s elektromagneticky ovládanými sacími ventilmi, kombinovaný výhradne s predným náhonom a 5-stupňovým manuálom. Predokolkou bude aj silnejšia benzínová alternatíva 1,4 MultiAir II (103 kW), ale so 6-stimi prevodmi manuálu.

Okrem dotykového rozhrania UConnect môže byť... Foto: Jeep
Jeep Renegade Okrem dotykového rozhrania UConnect môže byť Renegade vybavený aj 7-palcovým informačným displejom priamo na prístrojovom paneli.

Tento motor s väčším turbom však môže mať až 125 kW. A v tomto prípade je spojený nielen s pohonom 4×4 ale dokonca aj so supermodernou 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Tú dostane štandardne aj najsilnejší diesel 2,0 MultiJet II 4×4, prípadne jeho slabšia verzia s výkonom 103 kW za príplatok. No i keď zvolíte základnú 6-stupňovú manuálnu prevodovku, pohon oboch náprav vám ostáva ako súčasť série. Jediným dieselom bez štvorkolky a bez možnosti automatu je základný naftový 4-valec 1,6 MultJet II (88 kW). No aj ten má 6-stupňový manuál.

Otočný ovládač na stredovej konzole umožňuje... Foto: Jeep
Jeep Renegade Otočný ovládač na stredovej konzole umožňuje voliť až päť jazdných režimov vrátane použitia redukčnej prevodovky.

Čo sa týka pohonu oboch náprav, prevyšuje Renegade všetkých konkurentov. Dostane hneď dva systémy. Základ vytvorí verzia Jeep Active Drive s automaticky pripojiteľným pohonom zadnej nápravy. Nad ňou bude stáť Jeep Active Drive Low s redukčnou prevodovkou (20:1), čo je v kategórii kompaktných SUV naozaj rarita. Oba varianty však budú ťažiť aj zo systému Select-Terrain ovládaného zo stredovej konzoly, so štyrmi jazdnými režimami – Auto, Sport, Snow a Sand/Mud. Piaty režim Rock pre Active Drive Low je určený do náročných podmienok a dokáže preniesť v prípade potreby všetku hnaciu silu len na jedno koleso.

Trailhawk nemá súpera

Terénne schopnosti Renegade môže posilniť aj špičková verzia Trailhawk so zvýšeným podvozkom (22 cm) a nájazdovými uhlami zo sveta off-roadov. Predný nábehový uhol je 30,5, zadný 34,3 a prejazdový 25,7 stupňa. Okrem toho je Trailhawk vybavený 17-palcovými diskami s univerzálnymi pneumatikami, kontrolou klesania Hill Descent, zvládne brod hlboký až 480 mm či ťahanie prívesu s hmotnosťou 900 kg (pre motor 2,0 MultiJet). K tomu všetkému pridáva veľké prepruženie kolies v rozsahu až 205 mm, čo, samozrejme, uľahčuje kopírovanie terénu.

V teréne by nemal mať podľa Jeepu Renagade súpera. Foto: Jeep
Jeep Renegade - 2015 V teréne by nemal mať podľa Jeepu Renagade súpera.

Rozdielne motorizácie a rozdielny pohon znamenajú aj odlišnú konštrukciu zavesenia kolies. Predná náprava bude síce vždy McPherson, ale štvorkolky dostanú zadné nezávisle uchytené kolesá na náprave typu Chapman s krátkymi ramenami, ktoré umožnia väčšie kríženie náprav. V sérii všetkých verzií nájdete elektrický posilňovač riadenia. Európske korene Renegade budú zjavné aj z miesta výroby. Schádzať bude totiž z montážnych liniek talianskeho závodu Fiatu spoločne s Fiatom 500X. Novinku je už možné objednávať aj na slovenskom trhu. Ceny štartujú od 17 890 eur.

Znalci Jeepu dobre vedia, že názov Renegade, čo znamená odpadlík alebo zbeh, sa v dejinách Jeepu neobjavuje po prvýkrát. Stretli sme sa s ním už v sedemdesiatych rokoch pri jednej z verzií legendárnej klasiky CJ-7. Označoval aj špeciálne edície Cherokee a Liberty v roku 2003 a 2005. Naposledy ho však Jeep použil pri štúdii Jeep Renegade Concept v roku 2008, čo bol akýsi kríženec off-roadu a roadstera. Teórie o potenciálnych názvoch Jeep Laredo, Jeepster či Junior sa teda nepotvrdili.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 232
Šírka (mm) 1 800
Výška (mm) 1 690
Rázvor náprav (mm) 2 570
Svetlá výška (mm) 170 – 210
Objem batožin. priestoru (l) 350 – 869

Technické údaje (benzínové motory)

Motor 1,4 E.TorQ EVO 1,4 MultiAir II 1,4 MultiAir II
Zdvihový objem (ccm) 1 598 1 368 1 368
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 81/5 500 103/5 500 103/5 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 152/4 500 230/1 750 250/2 500
Prevodovka 5M 6M 9A
Max. rýchlosť (km/h) 170 181 194
0 – 100 km/h 11,8 9,3 8,8
Spotreba na 100 km (l) 6,1 6,0 6,9

Technické údaje (dieselové motory

Motor 1,6 MultJet II 2,0 MiltiJet II 2,0 MultiJet II 2,0 MultiJet II
Zdvihový objem (ccm) 1 598 1 956 1 956 1 956
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 88/3 750 103/3 750 103/3 750 125/3 750
Max. krút. moment (Nm/ot.) 320/1 750 350/1 500 350/1 750 350/1 750
Prevodovka 6M 6M 9A (redukcia) 9A (redukcia)
Max. rýchlosť (km/h) 178 182 182 196
0 – 100 km/h 10,2 9,5 10,0 8,9
Spotreba na 100 km (l) 4,6 5,1 5,6 5,9
Jeep Renegade
Jeep Renegade
+27Jeep Renegade

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Jeep #Jeep Renegade #Fiat 500X
Články podľa značiek